Fairlane
Hej,

Jeg skal sætte nye lister i hele stueetagen, hvor væggene er af letbeton. Jeg har en billig dyckertpistol fra Meec og kompressor og slange til dette.
Er det noget, der kan bruges?
Hvis ja, hvilke søm skal jeg bruge?
Hvis nej, hvilke alternativer har jeg? (Lim har jeg overvejet, men jeg kan ikke rigtig se, hvordan jeg skal kunne lægge pres på listerne, indtil limen er tørret.)

Fairlane
Jeg kan vel delvist besvare mit eget spørgsmål efter at have læst manualen.
Affyr ikke værktøjet mod hårde materialer. Forsøg ikke at affyre værktøjet mod hårde eller skrøbelige materialer som beton, stål eller klinker.
Tja, så bliver det nok bore, plugge og skrue... Huga det kommer til at tage tid.

Lej en picka til at skyde rustfri dykkersøm i beton. Koster et par hundrede for en weekend og er virkelig det værd!

K
  • Synes
Larsa
  • Laddar…
tommib
For at fastgøre i letbeton er jeg enig i listekramper, men tilføjer, at hvis det er porøst, skal du sandsynligvis også lime. Så holder kramperne listerne på plads, indtil limen er hærdet. Listekramper tager også ret lang tid...

• Synes
Ndg og 1 anden
  • Laddar…
Fairlane
Listspigen tager nok lidt tid også.
Leje en pistol måske kan lokke.
Spørgsmålet er lidt hvilket som går hurtigst.
Jeg skal forsøge at få op omkring 50 lpm inklusive savning osv. på én dag helst...

E
Listespiger er rigtig gode og tager ikke lang tid. Sørg for at forbore hullerne og drej listespigeren op, så kilen sættes lodret, så du ikke risikerer at sprække soklen. 50 lpm er ingen problemer tidsmæssigt, hvis du er nogenlunde handy. (y)

• Synes
hampasnöret
  • Laddar…
Fairlane
E
Den skal være konisk for at den skal hugge godt. Glem ikke lim bagved. Tag noget som hugger med det samme, som Superfix eller extremfix eller lignende. Dorn er ikke nødvendig, hvis du har en frisk hammer, der ikke laver mærker.

Fairlane
En opdatering af hvordan arbejdet er forløbet.

Jeg købte almindelige hvide sokler i størrelse 69x12 og 43x12. Jeg købte også Essve hvidlakeret liste-søm og lyttede til sælgeren, som forsikrede mig om, at man ikke behøvede forbore listerne, hvis man brugte denne søm. Resultat: Listerne revnede.

Ok, jeg tog og forborede med 3mm, og listerne revnede igen. Jeg forborede med 4mm, og listerne revnede, samt at hullet fra boret kunne ses.

Så tog jeg min solide boltsaks frem og klippede simpelthen sømmene, så de blev omtrent halv så lange. Sammen med lim og forboring virkede det. Det endte alligevel med, at jeg borede og plugede det, der var tilbage (sammen med lim).

R
Fairlane Fairlane sagde:
En opdatering af hvordan arbejdet er forløbet.

Jeg købte almindelige hvide fodlister i størrelse 69x12 og 43x12. Jeg købte også Essve hvidlakerede liste-søm og lyttede til sælgeren, som forsikrede, at man ikke behøvede at forbore listerne, hvis man brugte denne type søm. Resultat: Listerne revnede.

Okay, jeg forborede med 3mm, og listerne revnede igen. Jeg forborede med 4 mm, og listerne revnede, samt at hullet fra boret var synligt.

Så tog jeg min solide boltsaks frem og klippede simpelthen sømmene, så de blev cirka halv så lange. Sammen med lim og forborring fungerede det. Det endte alligevel med, at jeg borede og satte plugs ind i det, der var tilbage (sammen med lim)
Lim, sæt pres igennem nogle længere lister, der let bøjes som en bue.

E
Fairlane Fairlane sagde:
En opdatering af hvordan arbejdet har forløbet.

Jeg købte almindelige hvide sokler i størrelse 69x12 og 43x12. Jeg købte også Essve hvidlakeret listesøm og lyttede til sælgeren, som forsikrede om, at man ikke behøvede forbore listerne, hvis man anvendte denne søm. Resultat: Listerne revnede.

Ok, jeg tog og forborede med 3mm og listerne revnede igen. Jeg forborede med 4 mm og listerne revnede, samt at hullet fra boret kunne ses.

Så tog jeg min solide boltsaks frem og klippede simpelthen sømmet over, så de blev omtrent halvt så lange. Sammen med lim og forboring fungerede det. Det endte alligevel med, at jeg borede og satte plugge i det, der var tilbage (sammen med lim)
Slå du i sømmet med kilen liggende lodret eller vandret? Min erfaring med listesøm er, at det som regel ikke revner, hvis man forborer samt sætter kilen med spidserne opad og nedad og ikke fra side til side. Så er det let at sprække træet.

Fairlane
Jeg prøvede begge veje, og den revnede uanset. Jeg tror, at den spiken måske er unødigt grov. Da jeg klippede den ned til 3,5-4 cm, gik det bedre.

E
Okay, det kan nok skyldes kvaliteten på listen. Er der mange fibre, der løber langs listen, så har det jo selvfølgelig en tendens til at sprække i højere grad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.