Hej allesammen.

Jeg tænkte på at bygge et tag over indgangen i plade på 4x2m og tænkte at fæstne det i terrassen, der går rundt om huset. Jeg havde ikke tænkt mig at støbe eller sætte ned stolpefundamenter, da det er så lavt, men tænkte at lade stolperne til taget fæstnes i bæringen på terrassen, som igen hviler på belægningssten, nok skal terrassen veje tilstrækkeligt meget til, at man slipper for at sætte stolpefundamenter?

Jeg har gjort det samme på bagsiden, men det er bare en pergola uden tag, jeg tænker, at det bør fungere lige så godt med et pladetag.

Hvad synes I eksperter på forummet?

Et metaloverdækket indgangsparti med to stole og et bord på en terrasse, set fra en vinkel ovenfra. Hus med træbeklædning, sort metaltag og terrasse. Indgang overdækket af sort tag på stolper. Bilen er parkeret nær terrassen.

Hej,

Nu ser det jo stabilt bygget ud, men hvordan er det med underlaget?
Bærebjælkerne ligger på belægningssten. Så langt ingen problemer. Hvad ligger belægningsstenen på? Er det drænet med makadam eller singel fra huset ud til der, hvor trædækket slutter? I så fald går det nok godt.
Ligger belægningsstenen på jord, så afhænger det af, hvor godt pakket jorden er... er det stenhård ler, så er det også roligt, ville jeg sige.

Det bliver uanset hvad nogle hundrede kilo (?) som vil belaste stolperne/bærebjælkerne/belægningsstenen...

Personligt ville jeg have sat stolper "bare for at". Stolpe med lidt beton rundt (vand lidt tørt sand/cement-blanding rundt om i hullet bare). Det er jo muligt at få dem ned under niveauet på trædækket, så de stadig ikke ses. Skal tilføje, at jeg alligevel hader at sætte stolper :crysmile:

1977bjorn 1977bjorn sagde:
Hej,

Nu ser det jo stabilt bygget ud, men hvordan er det med underlaget?
Bærbjælkerne ligger på belægningssten. Så langt ingen problemer. Hvad ligger belægningsstenen på? Er det drænet med makadam eller singel fra huset ud til, hvor træterrassen slutter?
Tak for dit svar. Ja, huset er bygget i 2019 med ny støttemur, og der ligger et tykt bærelag under, hvor tralle skal stå, så der bør ikke blive nogle problemer med sætninger. Jeg hader også at rode med sokler :D

HomeboY HomeboY sagde:
nog sjutton borde vel altan veje tilstrækkeligt meget til at man slipper at sætte pæle?
Det handler vel ikke om, hvad altanen vejer, men om hvor stabil en underlag den har. Lidt svært at vide, hvor stabilt "vilar på marksten" er hos dig.

Glem ikke, at du med snöfickan (af vind) på den konstruktionen mod en højere bagvedliggende gavlvæg vil belaste fundamentet med nogle ton sne også, afhængigt af hvilken snözon du bor i...

received_326060532053333-5.jpeg

• Synes
nybyggarn3
  • Laddar…
Alfredo Alfredo sagde:
Det handler vel ikke om hvad altanen vejer men om hvor stabilt underlag den har. Lidt svært at vide hvor stabilt "hviler på fliser" er hos dig.
Hvis du tænker ca. 50 cm velpakkede bærelag af makadam, som ligger på ca. 100 cm fyldemasser med meget sten. Det skader jo selvfølgelig ikke at sætte stolpefødder der hvor stolperne skal være for at være på den sikre side.

Ingenjören Ingenjören sagde:
Glem ikke, at du med snæsdrevet (af vind) på den konstruktion mod en højere bagvedliggende gavlvæg også vil belaste fundamentet med nogle tons sne afhængig af hvilken snezone du bor i...
Snezone 3,5. Hvordan bør man beregne denne "snedrev"?

;)
HomeboY HomeboY sagde:
Hvis du tænker ca. 50 cm velpakket bærelag af makadam, som ligger på ca. 100 cm fyldmasser med meget sten. Skader jo selvfølgelig ikke at sætte pæle, hvor stolperne skal være, for at være på den sikre side.

Snezone 3,5. Hvordan bør man beregne dette "snelomme"?
Så forstår jeg, hvorfor du ikke bare ”graver ned” et par pæle ;)

men det kan lade sig gøre med en hånddrevet pælebor, hvis man vil plage sig selv. Jeg har gravet ned ca. 15 pæle gennem bærelag. Det var gammeldags makadam desuden. Tager lidt tid, men det kan lade sig gøre. Du har jo sikkert sådan et moderne bærelag af mindre sten...

• Synes
HomeboY
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sagde:
;)

Så forstår jeg, hvorfor du ikke "bare graver ned" et par plinter ;)

men det går med en hånddreven plintebor, hvis man vil plage sig selv. Jeg har gravet ned ca. 15 plinter gennem bærende lag. Det var gammeldags makadam desuden. Det tager lidt tid, men det går. Du har sikkert sådan et moderne bærelag af mindre sten...
Ja, jeg tager nok og sætter plinter, hvor stolperne skal stå, så er jeg på den sikre side. Mine stolper til taget bliver 2 stk. skruelimede 45x145 regler. Jeg kan kun finde 3" eller 4" plinter, og 3" er jo 76 mm, og 4" er jo ca. 100 mm, så mine stolper på 90 mm vil jo glide.

Eller skal jeg montere bærelinjen til altanen på plinterne og derefter stolperne på bærelinjen i sin tur?

Bare for at vise, hvordan jeg gjorde, hvis nogen er interesseret. Jeg gravede to pæle ned til sidst, hvor de yderste stolper står. Hvor midterpælen skulle ligge, var der en gigantisk sten, som var umulig at fjerne uden maskinhjælp, så midterstolpen fik hvile på en flise, men det føles meget stabilt. (y)

En flisebelagt terrasse under opbygning ved et træhus, med træpæle og materialer spredt omkring. En sort bil og naboens hus ses i baggrunden. Træhus med veranda, to lamper lyser op; nybygget område med grus og en stor sten i haven.

• Synes
Ludwig Aronsson og 3 andre
  • Laddar…
Flot!

M
Rigtig trådhejsning ;)
Har planer om lignende projekt i nær fremtid.
Hvad har du for tag? Råspont og så pladetag?
Hvor meget hældning på taget?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.