Hej
Jeg kunne bruge nogle tips til, hvordan jeg skal fastgøre mine fritstående stolper i gulvet til mit nye trapperegel. Jeg er lidt bekymret for, at det bliver ustabilt i yderkanten.

Øvrige idéer om, hvad der kan gøres bedre, modtages gerne.
//Johannes
Trappemodel i sketch viser opstilling af fristående stolper til gelænder.

Bedst er det, hvis den sidste stolpe kan skrues i bjælkelaget, så bliver det meget stabilt. Har gjort det på min sidste stolpe. Forankringen ses ikke på dette billede men jeg har samme princip på mit rækværk.

Senest redigeret:
  • Synes
RobynD
  • Laddar…
Dit rækværk ser iofs ikke så langt ud og desuden har du en vinkel som stiver op så det burde gå at få stabilt med enklere metoder.

esox71 sagde:
Dit rækværk ser i øvrigt ikke så langt ud og desuden har du en vinkel, der stiver det op, så det burde være muligt at få det stabilt med enklere metoder.
Mener du noget sådan her? (se billede)
Rækværket er 53 x 94 cm

Jeg havde tænkt at sætte en vinduesbeslag i 90 graders hjørnet under overliggeren.

Rækværk i gråt med lodrette stænger, set fra siden. Der er markeret et hjørne for et vinduesbeslag under den øverste liste.

Sidder vinkelen på den måde, så gør den ingen nytte. Den skal drejes 90°.

Desuden bliver det ikke pænt at have vinkler på den måde.

En anden måde kan være, hvis du placerer stolperne på bundbrættet og derefter skruer/limer stolperne i det, for derefter at skrue bundbrættet i gulvet. Hele rækværket med stolper og spjælker kan man så samle, før man monterer det fast.

Kan du ikke sænke stolperne (alle) 15-20 cm under gulvniveau og skrue dem fra ydersiden ind i bjælkelaget?

JohannesJohansson sagde:
Mener du noget sådan her? (se billede)
Nej jeg mente altså, at rælingen drejer 90 grader og dermed bliver mere stabil end hvis du kun har haft en lige del. I øvrigt tror jeg på MB77's idé om at fastgøre stolperne i bundbrættet og derefter fastgøre den i gulvet. Det er nok nemmest og bliver sandsynligvis stabilt og godt.

Tror jeg tager og laver dem lidt længere, så får vi se, hvordan det bliver, når jeg har revet lidt i det gamle.

• Synes
AMHE
  • Laddar…
Käppskruv!
Sælges på Bauhaus (OBS ca 20cm lang i alt med en møtrik midt på, "trægæng" selvfølgelig!

Käppskruv med mutter til montering af fritstående endestolpe, bruges sammen med trægængeskruer til fastgørelse i gulv. Text fra Bauhaus.

Fæstede mine stolper på denne måde (+lim) og underlæggerne ligger mellem stolperne. Sidder som jern - men mine går gennem spånplade og ned i en regel under spånet!

Held og lykke!
/Thomas

Et billede af vores da jeg monterede. Synes måske ikke særlig godt, men i hvert fald...
Hvidt trappegelænder monteret ved vindue, med trægulv og radiator i baggrunden.

Statusopdatering.
I weekenden fik jeg stolperne på plads i gulvet. Jeg satte dem ned til indelofterne og skruede dem fast i trappen og sidestykket i tappehullet. Det kommer til at sidde som bjerget, når jeg har fået overliggeren på.

Nu mangler der lidt fræsning og tilskæring samt overliggeren.

Trægelænder ved trappeopgang med nye stolper og rækværk monteret. Arbejdet mangler overligger for fuldendelse.

Perfekt, det der kommer til at sidde som bärget :thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.