Skal fastgøre et rækværk i dette gulv:
Trætrappe med huller i træet forberedt til fastgørelse af rækværk, lamineret trægulv, indendørs med et ovenlys og en væglampe. Billede af en væg lavet af betonsten med synlige fuger, klar til at bore huller for fastgørelse af rækværk med kemisk anker og gevindstænger. Billede af en porøs og ujævn stengulvoverflade med revner, set fra tæt hold, planlægges brug af kemankre til fastgørelse af et rækværk i.

Eftersom stenen ikke er massiv, så vil det nok ikke gå bare at bruge plugs og skruer.
Jeg tænker så noget i stil med at bore væk trægulvet 2 cm i diameter ca så det ikke er i vejen.
Borer ned i stenen lidt rummeligt og fylder med kemankre.
Trykker gevindstænger i og stiller rækværket på plads så alle virkelig kommer det rette sted. Derfor tænker jeg mig også lidt rummelige huller så der er lidt justeringsplads.

God plan?
Nogen der kan anbefale et kemankre, eller advare mod noget?
Hvor lang tid plejer det at tage før disse hærder?
Skal nå at sætte 6 gevindstænger og få rækværket på plads nemlig.

Der findes hylstre at sætte i, når det er porøse sten, hærdetiden afhænger i høj grad af, hvor varmt det er. Men hvis man forbereder alt, plejer det at fungere. Har ikke fundet noget, der er dårligere end andet.

Skal du nå at få alle 6 på én gang? De fleste kemankre hærder vildt hurtigt. Ville det fungere at tage én ad gangen? Måske lave en skabelon, der er i præcis den rette afstand, og så fylde et hul og få gevindstangen på det præcise sted og derefter tage den næste? Hvis du fylder alle 6, og der begynder at være problemer et sted, kan det blive svedigt at nå det, inden det begynder at hærde fra dig.

S Snickarkirre sagde:
Må du nå at få dem alle 6 på én gang? De fleste kemankre hærder hurtigt som bare pokker. Ville det fungere at tage én ad gangen? Lave en skabelon som er på præcis den rette afstand og så fylde et hul og få gevindstangen på præcis det rette sted og så tage den næste? Hvis du fylder alle 6 og det begynder at drille et sted, kan det blive svedigt at nå det, før det begynder at hærde fra dig.
Det er en lang "bræt", der skal sættes fast. Men det burde kunne deles op. Sætte nogle stykker, vente til det hærder, og løfte af og begynde forfra.
Jeg synes, der står omkring fem minutter på dem, jeg har set, så det kan blive svært at få dem alle på én gang.

Ville tro, at du kan trykke ud lidt masse med jævne mellemrum, så virker det, det blandes i pipen, så indholdet i tuben hærder ikke. Ellers må du købe flere pipar og ofre efterhånden.

Jeg har testet de fleste forskellige mærker og varianter af kemankre på markedet, og alle er næsten ens i deres opførsel. Men som hjemmefikser er det nok nemmest at handle type eesve eller fischer på byggladan.

Jeg vil gætte på, at du vil have 5 minutter til at justere, og så er det hærdet på cirka 60 minutter.

Men proceduren bliver som følger, bor dine huller gerne med rækværket som skabelon, så du ved, at hullerne bliver det rigtige sted. Alternativt måler du virkelig nøje, hav altid en stigende målekæde, dvs. fra start til slut, ikke måler cc mellem hullerne, da det hurtigt kan blive forkert.

Bor dine huller så lige, du kan, en lang bor er lettere at lodde med synet end en kort. Komplicer det ikke.

Derefter skal du blæse hullerne ud med en pumpe og børste hullerne med en rundbørste.

Så skal du i med en bøsning, da du ikke har solide sten.

Nu er du klar til kemankermassen.
Man "vaske" altid det første pump ud, da det første, der kommer, ikke er korrekt blandet. Man ser, hvordan farven ændrer sig, når det er korrekt blandet.

Fyld fra bunden og 2/3 op, Så trykker du din kappede gevindstang ned med en roterende bevægelse. Der skal trænge lidt masse op til korrekt montering. Den masse, der kommer op, lader du hærde, inden du slår det af, ellers bliver det bare klistret.

Når stangen er i bunden, korrigerer du den, så den står lige.

Derefter gentager du dette på alle dine stænger.

Når så massen har hærdet, slår du det af, der er trængt op.
Da du har haft rækværket som skabelon, er hulbilledet korrekt, men hvis en stang peger skævt, tager du bare et rør og bøjer stangen, så den bliver lige.

Det burde ikke være noget større problem, bare man er omhyggelig med markeringen eller bruger det, der skal monteres som boreskabelon.
Nogle gange har vi lavet boreskabeloner, hvis vi skal bore mange af samme hulbillede. Så kan du ikke bruge rækværket, så kan du lave en boreskabelon af osb eller lignende.

Normalt, når man kemankerer, borer man to størrelser større end stangen op til m16; m20 og større bliver det fire størrelser større. Men da du skal have bøsning, skal du tjekke med producenten om hulstørrelse og hvilken bøsning til din gevindstang.

Jeg vil nok mest sandsynligt bare køre en indstiksdybde på cirka 100 mm.

• Synes
Snickarkirre
  • Laddar…
L Lutte sagde:
Jeg har testet de fleste forskellige mærker og varianter af kemankre på markedet og alle er ret ens i deres opførsel. Men som gør-det-selv-mand er det nok nemmest at handle typ eesve eller fischer på byggladan.

Jeg ville gætte på, at du har omkring 5 minutter til at justere, og så er det hærdet på ca. 60 minutter.

Men proceduren bliver som følger, bor dine huller gerne med rækværket som skabelon, så du ved, at hullerne er det rigtige sted. Alternativt kan du måle virkelig omhyggeligt, husk altid en stigende mål-kæde dvs fra start til slut ikke måle cc mellem hullerne da det hurtigt kan gå galt.

Bor dine huller så lige som muligt, en lang bor er lettere at lodde med øjet end en kort. Gør det ikke kompliceret.

Derefter skal du blæse hullerne ud med en pumpe og børste hullerne med en rundbørste.

Derefter skal du indsætte en hylse, da du ikke har massive sten.

Nu er man klar til kemankermassen. Man "vasker" altid den første pumpe, da det første, der kommer ikke er korrekt blandet. Man ser hvordan farven ændrer sig, når det er korrekt blandet.

Fyld fra bunden og 2/3 op, derefter trykker du din kappede gevindstang ned med en roterende bevægelse. Der skal trænge lidt masse op for korrekt montage. Massen, der kommer op, lader du hærde, inden du slår det væk, det bliver bare klistret ellers.

Når stangen er i bunden, retter du den, så den står lige.

Derefter gentager du dette på alle dine stænger.

Når massen er hærdet, slår du det væk, der har trængt op. Da du har brugt rækværket som skabelon, er hulbilledet rigtigt, men hvis nogen stang peger skævt, så tager du bare et rør og bøjer stangen, så den bliver lige.

Det bør ikke være nogle større problemer, bare man er omhyggelig med afmærkning eller bruger det, der skal monteres som boredåse. Nogle gange har vi fremstillet boreforme, hvis vi skal bore mange af samme hulbillede. Så hvis du ikke kan bruge rækværket, kan du lave en boreform af osb eller lignende.

Normalt, når man kemankrerer, borer man 2 størrelser større end stangen op til m16 m20 og større, så bliver det 4 størrelser større. Men da du skal have hylse, skal du tjekke med producenten om hulstørrelse og hvilken hylse til din gevindstang.

Jeg ville nok mest sandsynligt kun køre en indstiksdybde på ca. 100 mm.
Perfekt, mange tak for det. Det er sådan jeg kommer til at gøre.

Desværre gik det galt at gøre det i dag, da jeg nu opdagede, at jeg ikke fik en boreform med, som skal bruges til sidestolperne fra rækværksproducenten.

Blodsoppen
M Mortsken sagde:
Perfekt, stort tak for det.
Bliver så jeg kommer til at gøre.

Desværre gik det galt at gøre det i dag, da jeg nu opdagede, at jeg ikke har fået med nogen boremal, der skal bruges til sidestolperne fra rækværksproducenten.
Jeg har brugt Biltemas kemankre flere gange. Billigt og fungerer lige så godt som mange dyrere mærker.

Blodsoppen Blodsoppen sagde:
Jeg har anvendt Biltemas kemankare flere gange. Billigt og fungerer lige så godt som mange dyrere mærker.
Overvejede også det.
Det er jo bare et rækværk, så det skal ikke udsættes for så store kræfter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.