hej,

Jeg skal bygge en trædæk og har brug for at skrue bærende bjælke til husets grund, som er beton. Jeg har en almindelig boremaskine uden slagfunktion, jeg undrer mig over, om jeg også skal investere i en slagboremaskine, eller om det ikke er nødvendigt for fastgørelse i betonen?

Mvh,
Farhad

Prøv at bore et hul med den du har, men sandsynligvis vil du have brug for en borehammer med SDS-chuck.

• Synes
fered
  • Laddar…
Er det for at lave huller i betonen, har du brug for en borehammer (eller slagboremaskine = dårligere end borehammer). Tænker du på montaget af fastgørelsen, kan du klare dig med en almindelig skruetrækker, hvis det er facadedybel eller almindelig dybel med skrue. Skal du bruge betonskrue, kan du have brug for en slående skruetrækker til disse.

• Synes
fered
  • Laddar…
Afhænger helt af kvaliteten af betonen i spørgsmålet, så vi kan ikke give dig et 100%-igt svar.
Ofte vil du ikke komme nogen vegne med en almindelig boremaskine uden slagfunktion, men hvis du er "heldig", så kan det gå fint. På den anden side, i så fald har du en lidt porøsere beton, som vil kræve mere af fastgørelsen af bærelænken end en hårdere beton.

Hvis det her er det eneste, du skal gøre, som kræver at du borer i beton og din boremaskine ikke klarer arbejdet, er det bedste nok at leje en kraftig maskine i nogle timer og få arbejdet hurtigt overstået.
Men, hvis du regner med at bore lidt huller nu og da, så er det helt rigtigt tidspunkt at købe en kraftigere maskine.

• Synes
fered
  • Laddar…
Er du sikker på, at der er armeret beton i grundmuren? Det var almindeligt fra ca. 1920-1940, men derefter er det næsten altid betonhulsten, som er lidt lettere at bore i. I betonhulstenen er det bedre at lave mange fastgørelser med kortere skruer (spikplugg er enklest).

• Synes
fered
  • Laddar…
Hej,

Tak for alle svarene, jeg synes, at jeg vil leje en med slagfunktionen. I stedet vil jeg købe en lille almindelig skruetrækker, som er let og handy og ikke tung, kan I tipse mig om en god model?

Mvh,
Farhad

Har du ingen nabo, arbejdskollega eller slægtning, der kan låne dig sin maskine? Spørg rundt!

• Synes
fered
  • Laddar…
F fered sagde:
hej ,

Jeg skal bygge en træterrasse og skal skrue bærende bjælke til husets fundament, som er beton. Jeg har en almindelig boremaskine uden slagfunktion. Jeg undrer mig over, om jeg også skal investere i en slagboremaskine, eller om det ikke er nødvendigt til fastgørelse i beton?

Mvh,
Farhad
Lej en maskine til dette i den nærmeste byggemarked som Bauhaus... Du vil fortryde det senere, hvis ikke... Vær ikke dumsnål nu, da lejen af maskinen vil være en meget lille del af omkostningerne.

• Synes
fered
  • Laddar…
P petererlandsson1194 sagde:
Lej en maskine til dette på nærmeste byggemarked såsom Bauhaus... Du vil fortryde det senere ellers... Vær ikke dum og spar penge nu, da maskinlejen vil være en meget lille del af omkostningerne.
Så er det selvfølgelig vigtigt, hvordan du fastgør bæringslinjen afhængigt af, hvad det er for beton, vi taler om... Ny og stedstøbt? Så er 8mm, brun plug og fransk træskrue nok... er det betonehulsten eller beton fra 30'erne, så har du brug for ekspanderende plug af rimelig længde... uanset hvad, så har du brug for en ordentlig maskine. som nogen skrev... spørg rundt blandt naboer eller bekendte.. Hvis nogen arbejder i et "håndværkerfag", så har de den maskine, du har brug for.

• Synes
fered
  • Laddar…
F fered sagde:
Hej,

Tak for alle svarene, jeg synes, at jeg vil leje en med slagfunktionen. I stedet vil jeg købe en lille almindelig skruetrækker, som er let og handy og ikke tung, kan I give mig et godt model tip?

Mvh,
Farhad
Det kan gå godt med Biltema eller Jula, hvis du skal købe en borehammer. Men køb en borehammer og ikke en "slagboremaskine". Hvis det var en rigtig "skruetrækker", du spurgte om, så ville jeg nok anbefale en "proff"-maskine, afhængigt af hvor meget du skal skrue... Jeg byggede 60m2 terrasse med en ledningsdrevet maskine fra Jula (typ 300:-). Skruede alle bjælker og terrassebrædder. Behøvede aldrig at skifte batteri, fordi den var på el. Maskinen brændte to gange, men tbx til Jula og fik ny på garanti, som er to år. Der er ingen garanti betingelser på, hvordan du kører maskinen... min var varm, så man brændte sig indimellem, men når den døde... hentede jeg en ny. Så summen er, at jeg byggede 60m2 terrasse med maskine for 300:- og to ture til Jula.

• Synes
fered
  • Laddar…
hsd
Lej en boltpistol, skyd reglarne fast med stålspik, hurtigt og effektivt

• Synes
fered
  • Laddar…
hsd hsd sagde:
Lej en boltpistol, skyd fast reglarne med stålspiker, hurtigt og effektivt
Men det afhænger vel af underlaget? Kiksbeton fra 30'erne fungerer det jo lidt si å så med... eller betonghålsten som man har støbt selv på stedet... plejer jo at indeholde "sand med en spytklat og spor af cement" så eventuelle befæstelser bør være kraftigt ekspanderende eller kemiske.

• Synes
fered og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.