Hej, for længe siden, før jeg boede i huset, blev trappeafsatsen bygget ind med rigtige vægge, vinduer og hoveddør og blev således en slags entre for entreen. Det eneste problem var, at hele afsatsen består af beton, og rummet nedenunder var et uisoleret depotrum, hvilket gjorde, at gulvet blev isende koldt om vinteren og dermed kølede hele rummet ovenover ned. Nu har jeg lavet dette rum om til den "rigtige" entre og havde derfor behov for at løse dette. Jeg har fjernet hele gulvet og planlægger at opsætte et nyt med træunderlag, isolering og gulvvarme. Cirka 16 cm under det gamle gulvniveau kommer døren til depotet nedenunder, så jeg er lidt begrænset med hensyn til byggehøjde, desuden var loftshøjden i depotet allerede ret lav, så jeg vil helst tage så lidt som muligt af dette. Det gamle betongulv var cirka 13 cm tykt. Tanken var at bygge med 120-reglar, da spændvidden kun er 1,6 meter.
Dilemmaet jeg har, er, at jeg har lidt svært ved at beslutte mig for, hvordan jeg bedst fastgør bæringen. Det gamle betongulv/afsatsen havde en slags skråkantsstøbning mod alle tilstødende vægge, som nu er lidt i vejen. Jeg begyndte at fjerne hele kanten nogle steder, så jeg kommer på linje med fundamentet, men jeg blev lidt nervøs for, at jeg skaber revner i betonen, som syllen hviler på. Skal man trimme den fremspringende kant så glat, man kan, eller skal man simpelthen fjerne den helt, så jeg kommer på linje med fundamentet, hvor syllen ligger? Hvis jeg fjerner hele kanten, kan jeg så skrue bæringen direkte i syllen, eller er det bare en dum idé?
Konstruktionen fremgår nogenlunde fra billederne og består nederst af muret letbeton med en støbt betonkant øverst, som syllen endelig hviler på.
Lidt svært at give råd, da man gerne ville vide, hvordan betonen slutter/fortsætter. En variant er at gøre sig uafhængig af de ujævne betonkanter ved at stille én eller flere bærende bjælker på en form for søjle (stål/limtræ/konstruktionsvirke), der står på det nedre gulv og som er fastgjort i letbetonvæggen.
Tak for svaret. Opdagede, at jeg havde misforstået konstruktionen lidt dog. Det jeg kaldte syllen i mit første indlæg var i virkeligheden bare en horisontal liste ovenpå den rigtige syllen, der lå skjult bag al betonen. Da jeg fjernede yderligere beton, fandt jeg den rigtige syllen, som hvilede direkte på fundamentet af letbetonen. Så jeg fjernede simpelthen al beton og fik derved en lige og fin muret kant, som jeg kunne lægge bæringen på. Bæringen på den modsatte væg vil dog have lidt samme problem, så jeg vil eventuelt forsøge at gøre som du beskrev.
Hvad godt! Hvis du har brug for mere plads til at placere bærlinan (jeg kan ikke rigtig vurdere, hvor dyb den frie kant er), så er det bedre at save en del af den gamle syll væk end at lave en udskæring i bærlinan på undersiden. Læg bærlinan på syllpapp.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.