Hej!
Skal skifte håndvask med tilhørende skab i vores badeværelse. Væggene er dækket af en slags stenplader, ser ud som marmor, men kan være noget andet. Ca. 10mm tykke (omtrent, tykkere end fliser i hvert fald). Ved ikke hvordan væggen ser ud bagved, så vil tilpasse fastgørelsen ud fra hvad der er nødvendigt. Min overvejelse er, om hullerne jeg laver i stenpladerne skal være større end skruen der skal igennem? Uanset hvor godt jeg fastgør det, vil det nok give sig lidt med tiden, og så tænker jeg risikoen er, at skruen kommer imod stenpladen med risiko for revner? Skal man have en slags støttebøsning? Det ser ud til at være solide stenplader, som sagt, men vil gerne gøre det rigtigt fra starten.

Og hvis det viser sig kun at være gips, kan man bruge almindelige gipsankre, eller findes der special? Tænkte på kraven, som de almindelige molly har, det bliver et meget stort hul at bore, hvis kraven skal ligge mod gipsen.

Hvis I skulle gætte, hvordan tror I væggen er opbygget i en villa fra slutningen af 70'erne? Velbygget træhus, hvor der ikke er sparret ved byggeriet.

A Aderpale sagde:
Skal skifte håndvask med tilhørende skab i vores badeværelse.
Det afgørende spørgsmål er jo, hvordan den gamle håndvask var opmonteret.
Det simpleste er jo at bruge samme ophængning.
Og hvis f.eks. hulafstand ikke stemmer helt, kan du måske sætte en tyk krydsfinerplade imellem, som kan "oversætte" gamle til nye ophængning.

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Det afgørende spørgsmål er jo, hvordan den gamle håndvask var monteret.
Det nemmeste er jo at bruge samme ophængning.
Og hvis f.eks. hulafstanden ikke passer helt, kan du måske sætte en tyk krydsfinerplade imellem, som kan "oversætte" den gamle til den nye ophængning.
Den gamle håndvask sidder fast i to punkter. Sidder med hver sin gevindstang og møtrik, husker ikke hvad disse kaldes. Hvordan det sidder fast i væggen bag stenpladen ved jeg desværre ikke. Antar at selve skabet under tager vægten af håndvasken. Det nye skab sidder i fire punkter, plus et par til, hvis man ønsker det. Håndvasken sidder ikke i væggen overhovedet. Skal ifølge beskrivelsen silikones mod væggen og mod skabet.

BirgitS
A Aderpale sagde:
Hvis I skulle gætte, hvordan tror I væggen er opbygget i en villa fra slutningen af 70'erne?
Står det ikke i byggetilladelserne?
Hvis du ikke har dem, skal de jo findes hos kommunen.

Ifølge de nuværende brancheregler skal f.eks. skabe fastgøres i stabilt træ (eller beton osv.), enten ved at have en OSB-plade bag gipsen eller ved at anbringe en lægte præcis der, hvor fastgørelsespunkterne skal være. Bare at fastgøre et skab i gips er ikke tilladt, for stor risiko for at tætningslaget ikke forbliver tæt over tid.

BirgitS BirgitS sagde:
Står det ikke i byggetilladelsesdokumenterne?
Hvis du ikke har dem, skal de jo findes hos kommunen.

Ifølge de nuværende brancheregler, skal f.eks. kommoder fastgøres i stabilt træ (eller beton osv.), enten ved at man har en OSB-plade bag gipsen, eller ved at man kortler med en regel præcis der, hvor fastgørelsespunkterne skal være. Bare at fastgøre en kommode i gips er ikke tilladt, for stor risiko for, at tætskræmen ikke forbliver tæt med tiden.
gik igennem de gamle tegninger, vi fik med huset, men kan ikke finde nogen speciel info andet end, at det er træskelet med gips.

BirgitS
Er badeværelset blevet renoveret på et tidspunkt?
Kommoder med fyldte skuffer, håndvask plus at nogen kan falde over det eller sætte sig på det, så bliver det en meget stor belastning. Det anbefales ikke at fastgøre det kun på gips. Den nuværende håndvask sidder sandsynligvis fast i reglar eller kortling. Der findes instrumenter til at finde skjulte reglar, så du kan se, om du kan bruge de eksisterende reglar til at sætte kommoden op.

BirgitS BirgitS sagde:
Er badeværelset renoveret nogen gange?
Kommoder med fyldte skuffer, håndvask plus at nogen kan falde over det eller sætte sig på det, så bliver det en meget stor last. Anbefales ikke at fastgøre det i kun gips. Nuvarande håndvask sidder sandsynligvis fast i regler eller kortling. Der findes instrumenter til at finde skjulte regler, så du kan se, om du kan bruge eksisterende regler for at sætte kommoden op.
Ja, det er renoveret i 2011. Han, som udførte arbejdet, er desværre ikke længere med os. Det er ham, tidligere ejer, som byggede huset og også renoverede. Var tilsyneladende byggherre, og det ses på det meste af udført arbejde. Under alle omstændigheder, hvis jeg er det mindste usikker, vil jeg bruge ben som sikkerhed under kommoden. De beregninger jeg har lavet på hobby niveau siger også, at kun gipsankre ikke vil fungere. Er der en regelsøger, man kan stole på? Har selv ledt lidt og opgivet tanken efter et stykke tid.
Det kan jo klarne en del, når den gamle håndvask og skab er væk, men så er det jo halvhastværk at få det nye op ;) Vil forberede så godt som muligt, inden jeg går i gang med dette.

BirgitS
A Aderpale sagde:
Findes der nogen regelsøger, som man kan stole på? Ledt lidt selv og opgav den tanke efter et stykke tid.
Spørg i underforummet for værktøj mm.

2011 husker jeg, at det skulle være kortlingar, reglar eller træplade for al fastgørelse i branchereglerne, men man kan jo ikke være sikker på, at det er gjort i henhold til dem, når det er en gammel byggherre, der har gjort det.

BirgitS BirgitS sagde:
Spørg i underforummet for værktøj mm.

2011 har jeg for mig at det skulle være kortlingar, reglar eller træplade for al fastgørelse i branchereglerne, men man kan jo ikke være sikker på at det er gjort i henhold til dem når det er en gammel bygger der har gjort det.
Nej, det går jo ikke at vide uden at se med egne øjne. Det er ordentligt lavet, men det er jo efter hvad nuværende håndvask og skab behøver.

Er der nogen, der har tanker om det her med selve boring i marmor? Der var en overskydende plade fra renoveringen, og jeg vil sige, at den er mere end 10 mm tyk. Lad os sige, at jeg er heldig, og der er træ i væggen, er det nok at bore et lidt større hul end skruen og så skrue skruen ind? Jeg tænkte på at bruge en fransk skrue, hvis det er træ.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.