Jeg skrev lige et indlæg om at bygge bærende søjler til altaner af letbetonblokke. Et tilstødende problem, jeg har, vedrører fastgørelsen af den samme altan.

Også her fik jeg en halvgals idé, som jeg tænkte, jeg ville diskutere med jer. Problemet, som jeg har forstået det, er, at hvis man skal bruge den samme ydervæg som understøtning for både en altan og en (støbt) etageadskillelse, så er der ikke plads til nogen isolering imellem, og dermed skabes en kuldebro.

Min idé går ud på, at man simpelthen vender blokkene på den del af væggen, hvor altanen skal fastgøres, så man får en 500 - 600 mm (afhængigt af fabrikat) tyk væg lige der i stedet for 365 mm (eller lignende). Burde det ikke blive nok plads til understøtning til etageadskillelsen, isolering og understøtning til altanen da, eller hvad? ;)

En alternativ idé til altanen er at mure flere søjler og lægge letbetonbjælker imellem dem og bruge dem som understøtning til altanen.

Idéen er at støbe altanetageadskillelsen som en samvirkende etageadskillelse, type Peva 45 eller Combideck, men findes der måske smartere måder? Kan man måske ligefrem bruge letbetonetageadskillelser eller letbetonbjælker?

Hvis I undrer jer over, hvorfor jeg sidder og spekulerer på sådan noget selv, så er det fordi, jeg har store drømme, et stramt budget og har brug for at finde omkostningseffektive løsninger :)

• Hus med balkon og støttepille i letbeton, viser forslag til en renovering med letbetonblokke for at løse problemer med kuldebro og plads til isolering.
Kan ikke huske om Combideck støbes helt ud til væggens overflademål, fordi ellers skal du have plads til underlag for både bjælkelaget, isolering, altanen. Som isolering kan du bruge celleplast, selvom der findes specielle blokke til formålet.

isolde sagde:
Kan ikke huske om Combideck støbes helt ud til væggen, for ellers bør du få plads med opsætning for både bjælkelaget, isolering, balkonen. Som isolering kan du bruge celleplast, selvom der findes specielle blokke til formålet.
Jeg forstår ikke helt, hvad du mente med "støbes helt ud til væggen". Har du lyst til at forklare lidt mere eller måske vedhæfte en skitse?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.