S
Jeg har brug for at montere ventilationsgitre på ventilerne til krybekælderen. Overfladen på fundamentet er meget ujævn og grov, min tanke var først at bore/skruve og derefter tætne med en eller anden fuge. Problemet er, at det er umuligt at bore rigtigt og lige, da betonen indeholder mange større sten. Nu overvejer jeg, om det er en fornuftig løsning at fastgøre dem med stenlim eller lignende i stedet. Ville det fungere? Jeg vil gerne have, at ujævnhederne fyldes godt ud, så ingen dyr kan komme igennem.
 
Stenlim måske ikke hæfter så godt på en metalventil, men holder sikkert den på plads. Sæt i ventilen, se hvor stort gab der er, læg en stribe som er tyk og tryk ventilen ind, så det flyder over lidt. Efter et stykke tid kan du med en kniv skære det overskydende væk. Det er godt at tage en pind mellem jorden og ventilen som støtte, så den ikke flytter/synker, inden det er hærdet.
 
S
J jonaserik sagde:
Stenlim holder måske ikke så godt på en metalventil, men det vil sikkert holde den på plads. Sæt ventilen i, se hvor stort mellemrummet er, læg en tyk streng og tryk ventilen ind, så det buler lidt op. Efter et stykke tid kan du skære det overskydende væk med en kniv. Det er en god idé at placere en pind mellem jorden og ventilen som støtte, så den ikke flytter sig eller synker, før det er hærdet.
Hullerne er desværre ikke egnede, jeg kan ikke få varianten med kant ind. Så det er et fladt rist der gælder, men findes der en form for lim som fungerer udendørs og hæfter på både puds/beton og metal?
 
Mur-/pudsemørtel?
 
S Screew sagde:
Hullerne er desværre ikke fornuftige, jeg kan ikke få ind varianten med kant. Så det er et fladt gitter gælder, men findes der nogen form for lim som virker udendørs, som hæfter på både pust/beton og metal?
PL 400 bider på næsten alt. Glem ikke at rigge så de ikke synker. Gitteret vil synke før PL er hærdet, egenvægt.
 
Claes Sörmland
S Screew sagde:
Jeg har brug for at montere ventilationsgitre på ventilerne til krybekælderen. Overfladen på kælderen er meget ujævn og grov, min tanke var først at bore/skruve og så tætne med en eller anden fugemasse. Problemet er, at det er umuligt at bore korrekt og lige, da betonen indeholder mange større sten. Nu overvejer jeg, om det er en fornuftig løsning at fastgøre dem med stenlim eller lignende i stedet. Ville det fungere? Jeg vil gerne have, at ujævnhederne fyldes godt ud, så ingen dyr kan komme igennem.
Hvis du borer med borehammer, går du lige igennem eventuel gråsten.

Jeg kæmpede længe med slagboremaskiner og andet lort, men en Jula-borehammer efter anbefaling her, og nu ser jeg næsten frem til chancen for at bore i beton og sten...
 
S
J jonaserik sagde:
PL 400 bider på næsten alt. Glem ikke at rigge så de ikke synker. Gitteret vil synke inden PL har hærdet, egenvægt.
Skal tjekke om det virker, det burde også kunne udfylde ujævnhederne godt.
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Hvis du borer med borehammer, går du lige igennem eventuel gråsten.

Jeg kæmpede længe med slagbor og andet skidt, men en Jula-borehammer efter anbefaling her, og nu ser jeg næsten frem til chancen for at bore i beton og sten...
Jeg har en dewalt borehammer, måske skulle jeg prøve med et nyt bor. Huset er omkring 100 år gammelt, og betonen indeholder meget ballast, der forårsager problemer. Men måske kan jeg prøve igen. Normalt kan det bores lige og fint i beton med den maskine.
 
S
useless useless sagde:
Mur-/putsbrug?
Det ved jeg ikke, gætter på nogen form af pudsbrug over betonen
 
Claes Sörmland
S Screew sagde:
Skal tjekke, om det virker, det burde jo også fylde godt ud på ujævnhederne.

Jeg har en Dewalt borehammer, jeg måske skal prøve med med en ny bor. Huset er 100 år gammelt, og betonen indeholder meget ballast, som volder problemer. Men jeg måske kan prøve igen. Normalt kan man bore igennem og fint i beton med den maskine.
Jeg har samme problem, kælder fra 1920, lige så meget granit som beton. Beton var nok dyrt den gang... Jeg bruger en rød Jula-borehammer. Den ser sådan her ud, men tidligere model. Så omkring 9 J i styrke:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...TkYLG-TaaJJuE8nhva0dq13XVmWTZeOBoCmtkQAvD_BwE
 
  • Synes
Bonde50 og 1 anden
  • Laddar…
P
S Screew sagde:
Skal tjekke om det virker, det burde jo også fylde godt ud på ujævnhederne.

Jeg har en Dewalt borehammer, jeg burde måske prøve med et nyt bor. Huset er cirka 100 år gammelt, og betonen indeholder meget ballast, som gør det besværligt. Men jeg kan måske prøve igen. Normalt kan man bore lige og pænt i beton med den maskine.
Begynd med at lave et mindre hul, for hvis du har betonhulsten i din grund så bliver hullet meget nemt for stort…
Man kan save ind med en lille vinkelsliber med diamantklinge, der er beregnet til beton, for så ved man, at det ikke revner på en forkert måde, når man så borer.
 
  • Synes
Screew
  • Laddar…
S
Tak for alle tips, jeg har 3 ventilationsgitre at montere. Jeg må prøve og se, hvad der bliver bedst. Skal også se om jeg kan leje en lidt kraftigere maskine end den jeg har.
 
P
Begynd med den du har, for det kan være nok.
 
  • Synes
Screew
  • Laddar…
S Screew sagde:
Tak for alle tips, jeg har 3 ventilationsgitre at montere. Jeg må prøve og se, hvad der bliver bedst. Skal også se, om jeg kan leje en lidt kraftigere maskine end den, jeg har
Er det en maskine, der lyder som en tandlægebore, så tryk ikke hårdt, da bliver boret blå i næsen.
 
S
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.