9,889 læst ·
22 svar
10k læst
22 svar
Fastgøre trappe udendørs - for når kanten...
Er nybegynder i dette med at bygge. Skal bygge ny trappe fra verandaen. Tre købte vangstykker, 5 trin med normal trinhøjde, cc cirka 44.
Verandaen er af gammel beton. Der er en reparation yderst mod der, hvor jeg tænkte, at vangstykkerne skulle sidde. Jeg har været lidt tvivlsom over, hvor fornuftigt det er at bore der, da det jo er tæt på kanten. Har nu læst, at 8 mm bor skal have mindst 8 cm fra kanten. Så fungerer dette ikke overhovedet. Dette er mere 3,5. Sprækken, som kan skimtes, tror jeg kun er pudset, men ved ikke. Jeg borede med borehammer.
Har jeg misforstået, eller er det bare at tænke om? Hvad kan man gøre? Fæstne lodrette reglar længere nede i muren, som trappen så er fæstet i?
Verandaen er af gammel beton. Der er en reparation yderst mod der, hvor jeg tænkte, at vangstykkerne skulle sidde. Jeg har været lidt tvivlsom over, hvor fornuftigt det er at bore der, da det jo er tæt på kanten. Har nu læst, at 8 mm bor skal have mindst 8 cm fra kanten. Så fungerer dette ikke overhovedet. Dette er mere 3,5. Sprækken, som kan skimtes, tror jeg kun er pudset, men ved ikke. Jeg borede med borehammer.
Har jeg misforstået, eller er det bare at tænke om? Hvad kan man gøre? Fæstne lodrette reglar længere nede i muren, som trappen så er fæstet i?
Jeg overvejer at købe trykket 45x145, skære i ca. 70 cm stykker og fæstne længere ned på muren med pap bagved, fransk skrue eller ekspander eller muligvis facadeplug. Så fæstne trappen i dette. Det er, hvis det bare holder, jeg kan ikke dette så godt...S Sigward sagde:Er nybegynder med dette med at bygge. Skal bygge ny trappe fra verandaen. Tre købte vanger, 5 trin med normal trinhøjde, cc cirka 44.
Verandaen er af gammel beton. Det er en reparation yderst mod, hvor jeg havde tænkt, at vangstykkerne skulle sidde. Jeg har været lidt i tvivl om, hvor fornuftigt det er at bore der, da det jo er tæt på kanten. Jeg har nu læst, at 8 mm bor skal have mindst 8 cm fra kanten. Så fungerer dette slet ikke. Dette er mere 3,5. Sprækken, som kan skimtes, tror jeg er pudset, men ved ikke. Jeg borede med borehammer.
Har jeg misforstået, eller er det bare at tænke om? Hvad kan man gøre? Fæstne lodrette regler længere nede i muren, som trappen så er fæstnet i?
Sæt exspander ca 10 cm lange og som passer i hullerne, så strammer du, indtil det bliver passende hårdt, ikke for konge og fædreland for så sprækker betonen opad. Disse bolte skal kun tage lasten til 80% lige ned og 20% udad
Ok tænker du at det kan fungere med borehullerne som sidder ca. 35 mm fra øverste kant så eller mener du i 45x145 reglen?J jonaserik sagde:
På billedet har du en vinkel, der sidder i vognstykket og har 2 huller i sig mod betonen, sæt 2 ekspandere i hullerne og stram, så du føler, at de sidder fast, men ikke for stramt, en ekspander sidder godt i et hul. Der er 3 vognstykker, der bliver ikke mange kilo tryk på boltene, og jeg kan nok sige, at det er tilstrækkeligt med 6 mm ekspander, nu ser det ud til, at du har boret, så tag 8 mm eller 10 mm, så er du sikker.
Jeg tror ikke, det vil fungere med de eksisterende huller, men det kan andre nok bedre. Jeg ville i hvert fald ikke have chancen.
jeg ville tage en kraftigere dimension, fx 45x220. Så kan du sætte boltene 10-12 cm ned. Skruv fast vognstykkene bagfra i den længdegående (45x220). Brug lange skruer til udendørs brug. Derefter borer du 4 huller med en træbor. Derefter rejser du konstruktionen op og borer med en betonbor til boltene. Du kan bruge pap bagved. Det skader ikke.
jeg ville tage en kraftigere dimension, fx 45x220. Så kan du sætte boltene 10-12 cm ned. Skruv fast vognstykkene bagfra i den længdegående (45x220). Brug lange skruer til udendørs brug. Derefter borer du 4 huller med en træbor. Derefter rejser du konstruktionen op og borer med en betonbor til boltene. Du kan bruge pap bagved. Det skader ikke.
Ja, to huller per vangstykke. Problemet er, at de føles tæt på hinanden og tæt på kant. Jeg har fire vinkler og tænkte 6 expandere i alt. Har repareret denne gamle beton en gang allerede og tror ikke, det er helt efter bogen. Tør nok ikke gå højere end 8mm, som jeg har boret med nu.J jonaserik sagde:På billede har du en vinkel, som sidder i vognstykket og har 2 huller i sig mod betonen, sæt 2 expandere i hullerne og træk til, så du mærker, at de spænder fast, ikke for hårdt, en expander spænder godt i et hul. Det er 3 styk vognstykker, det bliver ikke mange kilo tryk på boltene, og kan nok sige, at det rækker fint med 6 mm expandere, nu ser det ud som du har boret, så tag 8 mm eller 10 mm, så er du klippefast
Lyder stabilt. Kan nok blive den løsning. Kan vel ikke skade med eksisterende vinkler i 45x220? Mest æstetisk måske.D Derbyboy sagde:Jeg tror ikke, det vil fungere med de eksisterende huller, men der er sikkert andre, der ved det bedre. Jeg ville i hvert fald ikke have taget chancen.
Jeg ville tage en kraftigere dimension, f.eks. 45x220. Så kan du sætte boltene 10-12 cm ned. Skru fast vognstykket bagfra i den langsgående (45x220). Brug lange skruer til udendørs brug. Derefter borer du 4 huller med en træbor. Derefter rejser du konstruktionen op og borer med en betonbor til boltene. Du kan bruge pap bagved. Det skader ikke.
Det kommer sikkert også fungere med vinkler. Det bliver nok ikke lige så stærkt som at skrue 2 st 120-140 skruer i bagkanten, men det bliver jo betydeligt lettere at justere eller udskifte et vognstykke i fremtiden.
Nu er jeg ikke ekspert, men har bygget en lignende én gang og gjorde samme evt. fejl, som jeg tror du gør. Skal du ikke starte med det øverste trin på trappen et trin nedenfor altanens niveau? Nu vil man ende med et trin, hvor nogen let kan træde udenfor ved en fejl, og det vil evt. se mærkeligt ud. Måske er der forskellige måder eller skoler i det der? Saver du den øverste vinkel af, forsvinder problemet jo også.
Ja måske, jeg har fået det indtryk at det er mere almindeligt sådan her, men måske tager jeg fejl. Meget uerfaren som sagt overvejede den variant men tænkte det ville se lidt underligt ud.J Jocke Best sagde:Nu er jeg ikke ekspert men har bygget en lignende engang og gjorde samme evt fejl som jeg tror du gør. Skal du ikke starte med det øverste trin på trappen et trin nedenfor terrasse niveauet? Nu kommer man til at ende med et trin hvor nogen let kan træde udenfor ved en fejl og det kommer evt til at se mærkeligt ud. Måske forskellige metoder eller skoler i det der? Saver du den øverste vinkel af forsvinder jo også problemet.
Ah hvad fanden Sigward, så uerfaren synes jeg ikke, du virker. Du har trods alt købt byggvinkler og tre vagnstycken, og du har tænkt dig at bruge et vaterpas.
Det kan vel gøres på begge måder.
Hvis du sænker vagnstycken et trin, vil du have beton som baggrund bag første trin.
Som nu, vil du have en lille "platform" øverst i niveau med terrassebrædderne.
Luk øjnene og tænk over, hvad der bliver pænest.....
Det kan vel gøres på begge måder.
Hvis du sænker vagnstycken et trin, vil du have beton som baggrund bag første trin.
Som nu, vil du have en lille "platform" øverst i niveau med terrassebrædderne.
Luk øjnene og tænk over, hvad der bliver pænest.....