1,964 læst ·
7 svar
2k læst
7 svar
Fastgøre trælægte (syll) i mørtel indendørs?
Jeg har i kælderen muret et skift 90mm leca som base til en indervæg, hvor der skal være vaskerum. Formålet er at bevare helt o-organisk materiale op til tætningslagets højde, og jeg skal nu bygge trævægge ovenpå min lille mur.
Jeg vil undgå at sømme direkte ind i leca'en med risiko for, at den smalle række revner, og overvejer nu, om det er muligt at lægge en lægte i våd mørtel ovenpå mur-rækken.
Det er jo generelt et no-no at støbe/mure træ ind, men det drejer sig om et tørt ventileret miljø, og jeg har svært ved at se, hvad der kunne være ulempen.
Tanker?
Jeg vil undgå at sømme direkte ind i leca'en med risiko for, at den smalle række revner, og overvejer nu, om det er muligt at lægge en lægte i våd mørtel ovenpå mur-rækken.
Det er jo generelt et no-no at støbe/mure træ ind, men det drejer sig om et tørt ventileret miljø, og jeg har svært ved at se, hvad der kunne være ulempen.
Tanker?
Ja det kan det jo være.
Ingen risiko for at man sprækker en 90mm leca hvis man borer oppefra med borehammer?
Havde jo været smart af mig at bore inden jeg murede så kunne jeg kassere evt. ødelagte blokke, men for sent nu.
Ingen risiko for at man sprækker en 90mm leca hvis man borer oppefra med borehammer?
Havde jo været smart af mig at bore inden jeg murede så kunne jeg kassere evt. ødelagte blokke, men for sent nu.
Ville selvfølgelig være taknemmelig for mere respons på det oprindelige spørgsmål. 
Leca er jo porøst. Kør lidt roligt og forsigtigt bare, så havde det forundret mig, hvis du lykkes med at sprække den. Glem ikke syllpappen.D David_Berglund sagde:
Byggeveteran
· Norrland
· 340 indlæg
Kan du ikke lime en stålskinne fast med en type pl800 eller tilsvarende? Tror ikke mørtlen bider så godt på en blankstålskinne. Du må nok bare sørge for at støvsuge grundigt, så lecan er støvfri, så limet griber fat.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bästa sätt att fästa syll genom leca ner i betongplatta
Grund & Markarbeten -
Fästa syll i fasadtegeg
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fästa syll på fasadtegel
Växthus -
Fästa 45x170 syll i betongplatta
Lösvirke & Timmerhus -
Fastgøre midlertidig træbjælke i beton til stillads