B
Tænkte male rækværket på terrassen over vores veranda. Det endte med, at jeg tog det hele ned og planlægger at bygge et nyt, da det var gennembrudt mange steder. Min plan var at lade de to stolper blive stående og kun gøre alt andet om, men den ene stolpe løsnet. Jeg troede, at stolpen sad fast i konstruktionen, men den var limet eller lignende oven på tagpappet.

Er det normalt det man gør? Selve konstruktionen føltes relativt stabil tidligere, og det er jo godt at undgå huller i tagpappet af hensyn til fugt.

Hvordan synes I nu, jeg skal erstatte de to stolper? Det er jo muligt at købe stolpesko, som man skruer fast. Bør jeg købe det og prøve at tætte skruehullerne, eller lave en konstruktion lignende den, der sad dér tidligere hvor stolperne limes/tjæres fast?

Billede af den tilbageværende stolpe og stedet hvor den, der løsnet, sad.
 
  • Stolpe med beslag på terrasse, omgivet af løse skruer og beskadiget tagpap.
  • Stedet hvor en stolpe tidligere var fastgjort på verandaens tagpap, ved siden af træplanker.
Det er ikke helt usædvanligt, at altangelændere i stål kun er fastgjort i husfacaden og derefter står løse oven på altanens tætlag. Skal man gøre noget lignende i træ kræves en helt anden sikkerhed.
 
B
Ok. Ja egentlig så bliver det jo solid, eftersom rækværket også fæstner i ydervæggen, så det kan jo ikke bevæge sig væk fra huset. Muligvis sidelæns da. Men synes det er lidt tvivlsomt alligevel kun at lime måske.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.