Når man har læst en masse gode ting, er det tid til at stille det første spørgsmål.

Jeg skal bygge et plankeværk rundt om grunden og har en idé angående fastgørelsen af stolperne, som jeg gerne vil diskutere med jer.

I dag har jeg et hegn rundt om grunden, som sidder på gamle klassiske stålsøjler, der er faststøbt i betonpiller. De har siddet der længe, vi flyttede ind for 12 år siden, og de var ikke ligefrem nye dengang heller.

Det, jeg overvejer, er, om jeg kan skære stolperne af langs betonen og derefter stikke en stolpesko ned og fylde op med beton. Jeg stak en tommestok ned i stolpen, og der er cirka 15-20 cm hulrum til at støbe i, og diameteren er cirka 4 cm.

Pillerne sidder som beton, og hvis man kan undgå at grave dem op blot for at støbe nye piller, ville det være ret behageligt.

Gør jeg det for nemt for mig selv, og vælter plankeværket ved første vindstød, eller tror I, det kan fungere?

Plankeværket vil være 180 cm højt, jeg vedhæfter tegning af plankeværket og en hurtig skitse af, hvordan jeg tænker.
 
  • Tegning af et hegn med vandrette brædder og lodrette stolper, set forfra og fra siden.
  • Diagram over en stolpsko nedstøbt i betonplint, viser plan for at fastgøre et plankeværk ved at udnytte eksisterende plint uden at fjerne den.
tompax
RikDem RikDem sagde:
En har læst en masse godt er det tid til at stille første spørgsmål.

Jeg skal bygge et plank rundt om grunden og har en idé vedrørende fastgørelsen af stolper, som jeg vil diskutere med jer.

I dag har jeg et hegn rundt om grunden, der sidder på gamle hæderlige stålstolper, der er faststøbt i betonklodser. De har siddet der længe, vi flyttede ind for 12 år siden, og de var ikke ligefrem nye dengang heller.

Det jeg overvejer er, om jeg kan save stolperne langs betonen og derefter stikke en stolpesko ned og fylde op med beton. Jeg stoppede en tommestok ned i stolpen, og der er omkring 15-20 cm hulrum at støbe i, og diameteren er ca. 4 cm.

Klodserne sidder som en klippe, og kan man undgå at grave dem op bare for at støbe nye klodser, ville det være ret rart.

Gør jeg det for let for mig selv, og plankeværket falder ved første vindpust, eller tror I, det kan fungere?

Plankeværket vil være 180 højt, vedhæfter tegning på plankeværket og en hurtig skitse af, hvordan jeg tænker.
Det afhænger lidt af, hvor langt ned eksisterende klodser går, men ideen er jo fornuftig, og jeg ville nok prøve at gøre sådan netop fordi fremgangsmåden er så utroligt enkel. Går det galt, må man bare grave rundt om dem og støbe rundt, så de bliver der, men siger du, at de sidder som en klippe, så burde det holde godt fra starten, synes jeg.

Jeg synes ikke, du har noget at tabe ved at gøre på den måde, som du beskriver.

Sav stolperne af så langt det går, stik stolpeholderne ned så langt det går, fastgør dem i den rigtige position, så de er i lod og vater, og hæld i ekspanderbeton. Du skal i princippet bruge ekspanderbeton, for at dette skal blive godt.
Dæk gerne med lidt plastik rundt om og vand de næste 2-3 dage, så støbningen bliver rigtig god.

Tror, det kan blive fantastisk dette. Det eneste, der kan ske, er vel, at selve metalgodset fra de afsavede stolper begynder at ruste rundt om støbningen, men det er nok et fremtidigt problem i så fald. Af samme grund synes jeg, du kan hælde på så meget beton, at det med rigelighed dækker metallet, så det ikke bliver udsat for meget fugt. Husk, at ekspanderbeton flyder enormt meget, så læg en lille forhindring af jord eller lignende rundt om, så betonen bliver der og dækker metallet.

Håber, dette bliver dit bedste svar! Held og lykke med projektet! :)
 
Du behøver at have mindst to fastgørelser til stolpen, ellers vil du aldrig få stabilitet i det. Brug denne type, så bliver det betydeligt mere stabilt. https://www.byggmax.se/plintjärn-p729168
Betonklodserne kan du bruge, hvis de sidder så stabilt, som du beskriver det.
 
  • Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
tompax
Fel av Åke Fel av Åke sagde:
Du behøver have mindst to fastgørelser for stolpen, vil aldrig få stabilitet i det ellers. Brug denne type så vil det blive betydeligt mere stabilt. [link]
Betonstøtterne kan du bruge, hvis de sidder så stabilt, som du beskriver det.
Men han kan umuligt få ned 2 stk. sådanne, med 95 mm afstand (stolpens tykkelse), i de eksisterende støtter. Han kan kun få ned stolpeholdere med en centreret stang.

Det han kan gøre, er at gøre som jeg skrev, og i så fald supplere med diagonalstag, der forankres til nye fundamenter ca. 30-40 cm indenfor planket. Disse kan man derefter fæstne på hver stolpe, hver anden stolpe eller hver tredje stolpe, lidt afhængigt af, hvor stabilt det er fra starten. Er det meget stabilt, kan det måske være nok med hver tredje stolpe. Er det meget usikkert, er hver stolpe passende, osv.
 
Claes Sörmland
Planke på stolpesko er et ustabilt vrik. (Jeg har testet det.)

Mindst to stolpejern, som skrues fast på hver side af stolpen, hvis det skal være stabilt. Eller støb den trykimprægnerede stolpe direkte i jorden.
 
  • Synes
Fel av Åke
  • Laddar…
Bygge med stolpesko til et 180cm højt plank er bare at glemme. Det vil svaje ekstremt og bøje sig ved en lille blæst....

Du kan selvfølgelig stabilisere det med diagonale støtter, men hvor pænt er det?
 
  • Synes
Claes Sörmland og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.