Der skal bygges en veranda, og de to bagerste stolper, som skal bære både tag og gulv, skal hænge på væggen. Det er ikke muligt at lade dem hvile på jorden, da stenfoden stikker ud knoldet og ujævnt uden for facaden. Det kan nok støttes op på en eller anden måde, men hvis det er muligt at hænge de bagerste stolper på væggen, mens de forreste hviler på to huggede granitstolper, der stikker op fra stenbelægningen, bliver det nok ret pænt.
Så til mit spørgsmål. Stolperne er 10*15 cm med den lange side ud fra væggen. Hvis ingen kommer på noget smartere, tænkte jeg simpelthen at skrue gennem 15 cm stolpe, nogle cm træpanel, luftspalte, fibertavle og lidt andet for derefter at fastgøre ordentligt i tømmerkonstruktionen. For at stolpen ikke skal "sænke sig" men blive siddende, gætter jeg på, at skruerne skal sidde dybt i tømret, og så behøves der solide skruer på omkring 30 cm.
Der skal bygges en veranda, og de to bagerste stolper, som skal bære både tag og gulv, skal hænge på væggen. Det er ikke muligt at lade dem hvile på jorden, da stenfoden stikker ud ujævnt uden for facaden. Det går nok at afstive på en eller anden måde, men hvis det er muligt at hænge de bagerste stolper på væggen, mens de forreste hviler på to huggede granitstolper, der stikker op fra stenbelægningen, bliver det nok ret pænt.
Så til mit spørgsmål. Stolperne er 10*15 cm med den lange side ud fra væggen. Hvis ingen kommer på noget klogere, så havde jeg tænkt mig at skrue gennem 15 cm stolpe, nogle cm træpanel, luftspalte, fibermateriale og lidt andet for så at fastgøre ordentligt i trærammen. For at stolpen ikke skal "sætte sig" men forblive siddende, gætter jeg på, at skruerne skal sidde dybt i træet, og derfor skal der bruges kraftige skruer på omkring 30 cm.
Tænker jeg rigtigt, og hvilke skruer i så fald? Første forsøg på googling gav disse [link] Kan de fungere? Dyre var de i hvert fald.
Du kan jo bore i stolpen, du skal skrue fast, hvis du efterlader to tommer, vil stolpen sidde rigtig godt, og du kan nøjes med biltemas 6x200mm art 87-6291 50stk for 159kr.
Godt tænkt. Jeg havde planlagt at bore for at plugge hullerne, da skruerhoveder ikke ser så godt ud på huset, men det er jo muligt at lave hullerne ret dybe.
Men tror du, det holder at skrue en bunke skruer i, på trods af et ret stort mellemrum uden styrke mellem stolpe og tømmer?
Godt tænkt. Jeg havde planlagt at bore for at plugge igen hullerne, da skruehoveder ikke passer så godt på huset, men man kan jo lave hullerne ret dybe.
Men tror du, det holder at skrue en bunke skruer i, trods et ret stort mellemrum uden styrke mellem stolpe og tømmer?
Skal du helt ind i tømret? Har du ikke noget rammeværk bag panelet, som du kan fastgøre i?
Som det ses på billedet, er soklen ikke udformet præcis som man kunne håbe. Den er fra 1700-tallet, så jeg kan ikke længere skælde ud på bygningsarbejderne. Jeg overvejede at forme stolpen efter stenene, men dels tror jeg, det ville blive grimt, og dels ville den skulle stikke ud godt 20 cm fra væggen for at nå jorden. At placere stolpen et stykke fra væggen kunne have været en løsning, men dette hus har to fløje med indgangspartier, hvis udseende vi delvist kopierer, og deres indre stolper sidder i væggen. Under gulvet ser de anderledes ud, så stolpernes nederste del ses ikke der.
Helst vil jeg holde det så rent som muligt. Dvs to bageste stolper i væggen og to forreste på stenene (som kommer fra et gammelt hus på gården og får hæderspladsen) og tomt under med en åben trappe foran.
Der er ikke noget rigtigt regelværk indenfor panelen, men mere som en anelse grovere lister. Jeg ved, at mellemrummet er dårligt, men hvis stolpen ligger i hele sin længde tæt op ad panelbrættet og fastgøres gennem det og så ind i mindst 10 cm tømmer, synes jeg i min amatørhjerne, at det burde fungere. Hvis ikke andet, kan jeg jo skrue en masse skruer i for at fordele kraften. Taget over indgangen bliver tre kvadratmeter træ og tegl og bæres af fire stolper. Vægten per stolpe (og skrue) burde være ret moderat.
Du har jo lockläkt panel. Du burde jo kunne tage panelen af der hvor du skal have stolperne og så kløve en regel i samme dimension som lægten i luftspalten og så montere panelen igen og derefter montere din stolpe. Så får du jo træ hele vejen og kan tage skruerne ud af helvede så får du jo kun tværkraft som witten skrev. Jeg havde nok forsænket som fribyg skrev og så brugt essve waf 10mm eller tilsvarende fra en anden producent. Sådan en skrue klarer cirka 200kg i tværretning så du behøver jo ikke sætte så mange. Men de koster jo en skilling, men de plejer jo at sælge skrue stykkesvis hos byggemarkederne, så det bliver måske ikke så dyrt hvis du behøver 6-8 stk?
Sikkert klogt, men hvis jeg kommer med to fakta. Et er, at det er seks meter høj skidepanel, og jeg er latterligt højderæd. To er, at jeg har råd til ret mange skruer.
Spørgsmålet er så, hvad du siger, hvis jeg tredobler din mængde skruer og ikke rører panelet - vil det holde, eller får jeg lortet i hovedet, når den første sne kommer?
Jeg havde lavet dom snickarkirre skrevet.
Så behøver du vel ikke op 6 m men save af panelen der, hvor du skal fastgøre stolperne.
Hvordan du end skruer, så bliver det bedre at fælde reglarne ind.
Jeg havde fjernet låget og de nederste 10 cm på en panelbrædde for at skrue en vinkel direkte ind i tømmeret for at sætte stolpen på. Ganske rart at have til montering også. At sænke skruen ret dybt er jo smart. Jeg havde dog valgt typen:
Haha okay ja så kan det blive lidt problematisk at få fjernet panelet. Hmm ja det kan sikkert holde, men ved faktisk ikke. Problemet er netop det, at der er en luftspalte bagved, så al vægten hænger i skruerne. Men du kan jo tage et multiværktøj (typ fein) og save panelet af typ 2m op eller hvor høje stolperne nu bliver. Og så fjerne panelet, lægge noget i luftspalten og så tilbage med panelet. Eller hvis du tager en 70mm hulsav og måler præcist hvor centrum for pillerne bliver, så borer du 3 huller, et nederst, midten og øverst. Så måler du hvad du har fra tømmerstammen til yderside panel. Og så kløver du en regel til det mål, kører hulsaven igennem den så du får 3 færdige afstandsstykker. Så tager du din pille, laver forsænkede huller, trækker skruerne lidt igennem, på med afstandsstykkernes hul efter centrum boret på skruerne som stikker lidt ud, løfter hele skidet på plads og skruer fast. Blev lidt langt måske, håber du forstod hvordan jeg mener.
@Snickarkirre Jeg tror, jeg forstår. Godt tænkt, men jeg tror måske ikke, det er nok med 70mm-puckar, hvis man vil have det stabilt indad, da tømmeret jo er ret ujævnt. Men hvis jeg feinarder en rektangel i stedet for pucken og gør på samme måde, så burde det jo fungere.
At fjerne hele stolpen vil jeg undgå. Dels fordi det er svært at få pasningen rigtig tæt, og dels for at undgå alle måder at lade vand komme ind i konstruktionen. En smallere åbning end stolpen bagved, burde ikke lade mængder af regn komme ind.
@JKrister Nu når jeg endelig har forstået, at franske træskruvar er noget gammeldags, som man skal undgå, så kommer du med lige den. Hvad er det, jeg har misset? Er det kun prisen, eller er de stadig bedre nogle gange?
@Snickarkirre Jeg tror jeg forstår. Godt tænkt, men jeg tror måske ikke, at det er nok med 70mm-pucker, hvis man vil have det stabilt indad, da tømmeret jo er ret ujævnt. Men hvis jeg fjerner en rektangel i stedet for pucken og gør det på samme måde, så burde det jo fungere.
At felle ind hele stolpen vil jeg undgå. Dels fordi det er svært at få pasformen rigtig tæt, og dels for at undgå alle måder at slippe vand ind i konstruktionen på. En smallere åbning end stolpen bag den samme, burde ikke slippe nogen mængder regn ind.
@JKrister Nu når jeg endelig har forstået, at franske træskruer er noget gammeldags, som man skal undgå, så kommer du med netop det. Hvad er det, jeg har misset? Er det bare prisen, eller er de stadig bedre nogle gange?
Mere end jeg ved. Så jeg må nok sige prisen. Synes også, at tværsnittet på skruen spiller en ret stor rolle, når det kommer til træk og holdfasthed. Men sandsynligvis billigere og dårligere stål, så brug det, du har lært.
Okay ja så kan du save rektangler i stedet, de fungerer jo endnu bedre. det spiller nok ingen rolle om du bruger fransk skrue eller en model af waffers, begge sidder jo noget djævelsk. Ja personligt foretrækker jeg waf-skruer, for hovedet er større på dem, så du kan trække meget hårdere uden at hovedet trækkes for dybt. Og hvis man ikke har en brutal maskine at trække med, er det næsten nødvendigt at forbore, for at det ikke skal gå ekstremt tungt for maskinen. Men hvilken der holder bedst, har jeg ingen anelse om.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.