Hej!

Jeg tænkte på at installere en vindeltrappe op til et loft og har aldrig gjort dette før. Som så meget andet.

Gulvet er lige nu rå beton (har ikke lagt indendørsgulv endnu) med vandbårne gulvvarmeslanger i.

Kan nogen rådgive mig om, hvordan jeg fastgør spindlen (altså midterstången) i gulvet uden at skulle bruge lange bolte, der kan ødelægge gulvvarmeslangerne?

Undrer byggeren

p.s. at hyre nogen anden til jobbet er ikke en mulighed. Har jeg bygget et helt hus, skal jeg vel klare at sætte en trappe op.

Lej et varmekamera.

• Synes
bobas og 1 anden
  • Laddar…
Jeg forstår ud fra dit svar, at mit spørgsmål var alt for kortfattet. Ja, et varmekamera er en mulighed, jeg ikke havde tænkt på.

Men hvor lange bolte har jeg brug for, og hvad skal jeg tænke på, når jeg strammer dem (jeg har virkelig aldrig gjort dette før)? Hvad taler imod at fastgøre i en støbt sokkel? Hvor høj skulle en sokkel i så fald være? Hvad skulle jeg i så fald tænke på, når jeg armerer den - hvordan går kræfterne fra spindlen; så betonen ikke revner? Eller ville det være bedre (og måske smukkere) at mure en sokkel?

Hvis du ikke ved, hvor slangerne går, kan du ikke foretage nogen indgreb i gulvet; så bliver det at støbe en klods, men at få den til at sidde er jo lidt tvivlsomt. Jeg ville lokalisere slangerne og så vælge måske 70mm betonexpanderbolt.

Behøver du fæstne den på grund af sidekræfter?
Ellers er det vel trappens vægt, der belaster gulvet.
Er det ikke nok at sætte den i passende stærkt lim for at undgå hulboring?
Hvis du skal armerere eller bore til bolt, er det vel lige så dårligt - du kan risikere skade på varmesløjfen.

Ellers er jeg enig med Stefan, et varmekamera kan lokalisere sløjferne, men det kan jo vise sig, at en sløjfe går lige der, hvor du har brug for en bolt. Hvad gør du så? Så fungerer limalternativet måske.

Det er sikkert ingen specielt store kræfter i spindlen, man kunne endda måske lime den, hvis anlægsfladen er rimelig stor. Trappetilproducenten har sikkert anbefalinger.

Ellers borer man huller (100 mm dybt er mere end rigeligt) og sætter i ekspanderbolte, skiver og flotte kuplenødder. Alternativt kan man anvende almindelig gevindstang, som smøres fast i hullerne med kemankre.

Edit: Roland slog mig.

Hvordan ser spindlens fod ud?

D09
Hvis... altså hvis man ikke vil bore, kan man ikke stille trappen på en metalplade, der limes fast?

Kraften bør vel gå lige ned, og trappen er forankret øverst?

OBS, tænker højt ; )

Ellers er varmekamera et praktisk alternativ til at lokalisere slangerne. Betonplade er lidt mere tricky end i træbjælkelag afhængigt af, hvor tæt slangen ligger samt overfladiskheden i betonen osv. (varmespredningen), men hvis du lejer et kamera, så køl rummet ned og maks på gulvvarmen, så skal du nok få et godt resultat.

Men tusind tak allesammen! Jeg ved ikke, hvordan edderkoppen ser ud, har ikke købt trappen endnu, men er bare i planlægningsstadiet. Nu har jeg i hvert fald lidt mere viden og idéer at gå videre med. Så småt kommer der en rapport om, hvordan det gik på byggebloggen (se linket under meddelelsen). Skal bare opdatere den... hvilket plejer at tage en helv... eeehhh.... lidt lang tid.

Men det lyder jo som om, det er muligt, og at jeg slipper for at snedkerere en lang trappe, der optager en fjerdedel af rummet. :-)

En vis opfattelse om, hvordan spindlen monteres, kan du få i denne film. (Reklame ganske vist, men alligevel …)
En skrue i bunden og en justerbar sko er tilstrækkeligt i dette tilfælde.

Senest redigeret:
  • Synes
sannatielman
  • Laddar…
Ja, spørgsmålet handler jo helt om hvilke kræfter fastgørelsen skal håndtere. Handler det primært om at det ikke skal "skride til siden" så kan en løsning med lim muligvis fungere. Det gælder bare om at have den rette slags lim (jeg gætter på at man bør have en som er lidt fleksibel).

Det er jo helt strålende! Reklame er godt. :-) Har endda overvejet at have netop den der Weland-trappe, det kunne være lidt cool (hvis jeg lægger træ ovenpå trinene...) hvis jeg lakerer den i en eller anden farve... hm... lys teglrød hammarlak?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.