For det første, er der nogen fagterm for hult betondæk?
Jeg skal lave et nyt indbygningloft og undrer mig over, hvad den sikreste måde at fastgøre lægterne på er.
Huset er bygget i 70'erne og det er et hult betondæk.
Jeg har tidligere skruet lettere ting op, og når jeg har boret, har der nogle steder kun været ca. 30 mm massiv beton og så et hulrum.
Sømplug føles som det mest arbejdsvenlige, men er det tilstrækkeligt sikkert?
Gør det nogen forskel, om jeg fastgør lægterne langs med "hulrummene", eller bør jeg sætte dem på den anden led?
Overrasket over at ingen har nogle tips at komme med, jeg må prøve med spigplugg helt enkelt.
Jeg vender tilbage med resultatet, hvis taget sidder fast
Nyt loft!? Du tænker stålregler og gips? I så fald skal dette forankres i væggene med L profiler eller Vægskinne efterfulgt af hatprofiler (Sekundærregel) og over det afhængig af rummets størrelse sk Primærregel som bedst spændes lidt op mod loftet med patentbånd.
Så der skal ikke bores meget i loftet, hvis man gør det rigtigt!
For at fastgøre profilerne i væggen plejer jeg at bruge Spikankare som har større hoved end spikplugg og virkelig sidder som klippen, tilpas længde efter materiale. Hovedet gør at den ikke går igennem stålreglen. Ulempen er at de ikke er så lette at demontere, hvis man skulle lave en fejl.
Der findes noget, der hedder HDF-bjælkelag, hvilket er præfabrikerede bjælkelag med kanaler i. Mellem kanalerne i underkanten ligger forspændingsarmering i form af wirer.
Så længe du ikke har skåret i wirerne, er du safe, da det er der, bæreevnen ligger.
OM det nu er sådan nogle, vi taler om
Nyt loft!? Du tænker stålprofiler og gips? I sådant fald skal dette forankres i væggene med L profiler eller Væggeskinne efterfulgt af hatteprofiler (Sekundærregel) og over det afhængigt af rummets størrelse såkaldt Primærregel som passende overspændes lidt mod loftet med patentbånd.
Så ikke skal der bores meget i loftet ikke, hvis man gør det rigtigt!
For at fastgøre profilerne i væggen så plejer jeg at bruge Sømanker som har større hoved end sømpløk og virkelig sidder som bjerget, tilpas længde efter materialet. Hovedet gør, at den ikke går igennem stålprofilen. Ulempen er, at de ikke er så lette at demontere, hvis man nu skulle lave fejl.
Mere info her:
[link]
Tak for input men du misforstod mig nok. Jeg skal sænke 45mm og sætte kortplank.
Ikke et loft som man har på kontor eller lignende.
Tak for input men du misforstod mig nok. Jeg skal regle ned 45mm og sætte kortplank.
Ikke et loft som man har på kontor eller lignende.
Tror ikke han misforstod dig, snarere tværtimod
Det han beskriver er en god måde at lave et loft på, med fx gipsplader.
Hvordan mener du med kortplank?
Det slacker beskriver er et loft, som man sænker ned, hvis jeg ikke er helt på vildspor?
Jeg skal sænke 45mm fra det eksisterende betongloft og sætte kortplanker af gips op.
Kortplanker er skrå kanter plader på 13x45x1200mm.
Usikkerheden er, hvordan jeg bedst fastgør reglarne i betonghuldækket.
[link]
Princippet med metalprofiler er det samme som med træprofiler, dog behøver du ikke at fastgøre i loftet, men i væggene.
Plus at du får et mellemrum mellem metalprofilerne og det eksisterende loft, som letter, hvis man skal trække el eller lignende.
Og det bygger ikke mere end 45mm heller.