9,353 læst ·
9 svar
9k læst
9 svar
Fastgøre pladeregel til beton med ukendt rørføring.
Jeg har boret mit første hul for at sætte stålregel op i betontaget. For at være sikker på, at plastpluggen ikke ville stikke ud, borede jeg rimelig dybt. Pludselig gik boret meget hurtigt nogle cm, så kom en strøm vand med godt tryk.
Jeg plejer at have held med det jeg foretager mig og håber dette var en indikation for ikke at få uheld på et værre sted. For eksempel skjult siven som ikke ses før alle plader er på plads.
Jeg bilte røret op og lagde en kobling og må lave en inspektionsluge og dræn, der afslører, hvis koblingen begynder at lække i fremtiden. Det er i et lille brusehjørne, så det er ikke hele verden med koblingen i betondækkets loft.
Nu til spørgsmålet:
Jeg vil selvfølgelig ikke have flere brusere med efterfølgende inspektionsluger og vil have en lavvandet borning til søm/skruv.
Hvad skal jeg tage?
Læs at en expandersøm er god, da hullerne bliver lavvandede. Ledte så op en type og fandt den korteste på 60 mm. Jeg behøver kun 8,6mm lang for mine pladeregler med 0,6 mm gods. Findes der superkort expandersøm eller plugg/skruv?
Taknemmelig for alle de hjælpsomme som findes på denne side. Nogle har jo helt utroligt mange indlæg som virker pålidelige.
Jeg plejer at have held med det jeg foretager mig og håber dette var en indikation for ikke at få uheld på et værre sted. For eksempel skjult siven som ikke ses før alle plader er på plads.
Jeg bilte røret op og lagde en kobling og må lave en inspektionsluge og dræn, der afslører, hvis koblingen begynder at lække i fremtiden. Det er i et lille brusehjørne, så det er ikke hele verden med koblingen i betondækkets loft.
Nu til spørgsmålet:
Jeg vil selvfølgelig ikke have flere brusere med efterfølgende inspektionsluger og vil have en lavvandet borning til søm/skruv.
Hvad skal jeg tage?
Læs at en expandersøm er god, da hullerne bliver lavvandede. Ledte så op en type og fandt den korteste på 60 mm. Jeg behøver kun 8,6mm lang for mine pladeregler med 0,6 mm gods. Findes der superkort expandersøm eller plugg/skruv?
Taknemmelig for alle de hjælpsomme som findes på denne side. Nogle har jo helt utroligt mange indlæg som virker pålidelige.
Så må det blive sådan.
Jeg er bådejer, og der er mange dårlige eksempler på rustfri skrue i aluminium, hvor aluminiumet er forsvundet i området tæt på skruen.
Nu er det i et salt miljø, så risikoen er nok lille. Dog synes jeg, at den rørformede stift af stål kunne have været 15-20 mm og haft et hoved. Det ville have været perfekt.
Jeg har aldrig været nogen aluminiumfan. God som elektrisk leder og til køleplader. Skruer man en rustfri skrue i en alu-båd, er der snart ingen skrue tilbage.
Jeg er bådejer, og der er mange dårlige eksempler på rustfri skrue i aluminium, hvor aluminiumet er forsvundet i området tæt på skruen.
Nu er det i et salt miljø, så risikoen er nok lille. Dog synes jeg, at den rørformede stift af stål kunne have været 15-20 mm og haft et hoved. Det ville have været perfekt.
Jeg har aldrig været nogen aluminiumfan. God som elektrisk leder og til køleplader. Skruer man en rustfri skrue i en alu-båd, er der snart ingen skrue tilbage.
Hvad er der sket med limet om 30 år? Bliver der gasdannelse, eller slipper det, eller kommer der en bakterie og æder det op? Jeg vil helst ikke bruge materialer, der ikke har været brugt i mindst 30 år, da det vel er tid til at gøre det igen. Har limet eksisteret længe?mats_o sagde:
Min kælder er nu 30 år og lavet på en måde, man ikke må gøre nu. Træregler selvfølgelig. Heltæt plastmåtte, der fuldstændig lukker fugten inde fra pladen. Alligevel har træet klaret sig, bortset fra et sted, hvor en støbefejl i betonpladen har gjort, at vand sandsynligvis er sivet ind i "våde perioder". Der havde bundreglen helt rådnet væk over et par dm.
Ingen lugt eller svamp eller skimmelvækst. Træet var praktisk talt væk, og resterne var mørkebrune og lignede kul.
Formentlig var det kun blevet vådt og derefter tørret. Kælderen er tør, og dermed bliver der vel ingen skimmelvækst den korte tid, træet er fugtigt efter et slagregn f.eks.
Ligeledes er der almindelig gipsplade. Ingen problemer der heller. Ingen skimmelpletter eller dårlig lugt. Så gips kunne jeg bruge, men der er jo regler.
Selv brusehjørnet var gipsen helt OK under vådtapetet. Meget sjældent bruset der, og det er nok grunden. I resten af rummet, afslapningsrum udenfor saunaen, tænkte jeg at beholde gips-træregel-væggen. Kældervæggen er der fælles med naboens (rækkeshus) og tør ligesom også pladen, der ligger 1 m over naboens plade og bør fortsætte med at være tør.
Oj, det lyder som om jeg har et salt miljø i kælderen, men det blev en fejlagtig referens. Det er selvfølgelig i båden, jeg har et salt miljø, men i kælderen er alu/stål nok ingen risikokonstruktion. Måske nedadtil hvis vand skulle have en tendens til at sive ind lidt for ofte fra et utæt vådområde. Men hvis man har limet, holder det alligevel. Væggen sidder sikkert fast, selv om en enkelt plug skulle slippe. Ellers kan man vel skrue den fast bagefter, det kan næppe være en større sag, medmindre man har hængt noget tungt, som en vægtoilet eller sådan.
Jeg tager nok ud og køber en tube. Det føles usikkert at sætte boret i betonen, og røret jeg borede hul i lå 20 mm inde. Har en VVS-tegning nu, men nogle steder sætter jeg profilen med lim, det virker mest roligt.
Er det PL400 der gælder? Findes der sundhedsregler? Vil ikke have noget der afgasser når det ældes eller bliver vådt.
Er det PL400 der gælder? Findes der sundhedsregler? Vil ikke have noget der afgasser når det ældes eller bliver vådt.
Klik her for at svare