Hej. Har et hus bygget -58, hvor både lofter og indvendige vægge er af et masonit/boardmateriale. Tretex har jeg googlet mig frem til. Jeg skal sætte et loft bestående af panelbrædder i 10mm mfd. Eftersom disse ikke vejer som træpanel, kan jeg klare mig med at sætte disse direkte på loftet, eller må jeg lave forskalling først?
Tretex er blødt og skrøbeligt, så jeg ville ikke turde fastgøre loftinddækningen kun i det. Hvad er der bag tretexen? Kan du skrue/sømmes lige igennem og fastgøre i materialet bagved? Ellers er det måske bedst at tage tretexen ned.
Havde det samme i et hus, og glad i hågen satte jeg porøse plader under og sømmede med sidoklipps og søm, der fulgte med. Synes de bed godt. Alt fryd og gammen, meget tilfreds, men så et halvt år senere vågnede jeg af et brag. Halvdelen af loftet var faldet ned, undersøgte det, sømmene var for korte, havde kun fået fat i underlaget med næbbet. Så endnu en omgang for at få styr på det, samlede alt og købte længere søm, der bed et stykke ind i underlaget. Men det blev til at købe flere plader.
Klik her for at svare


