Hej. Har et hus bygget -58, hvor både lofter og indvendige vægge er af et masonit/boardmateriale. Tretex har jeg googlet mig frem til. Jeg skal sætte et loft bestående af panelbrædder i 10mm mfd. Eftersom disse ikke vejer som træpanel, kan jeg klare mig med at sætte disse direkte på loftet, eller må jeg lave forskalling først?

• Billede af et indvendigt loft med beige masonitplader, fastgjort med skruer. Pladerne er delvist malet og viser en overgang til en lysere overflade.
  • Masonitloft med afskalning, hvor underlaget er synligt.
Tomture61
Hvordan havde du tænkt dig at fastgøre MDF panelet, lime eller sømme?
Hvis du vælger at sømme, er det en stor fordel at have styr på, hvor der er træ bag tretex.

Tretex er blødt og skrøbeligt, så jeg ville ikke turde fastgøre loftinddækningen kun i det. Hvad er der bag tretexen? Kan du skrue/sømmes lige igennem og fastgøre i materialet bagved? Ellers er det måske bedst at tage tretexen ned.

Tak for svaret. Jeg har ingen anelse om, hvad der er bagved.. skal forsøge at finde reglar bagved til at begynde med tror jeg..

P
Kajsa76 Kajsa76 sagde:
Tak for svar. Jeg har ingen anelse om, hvad der er bag.. skal forsøge at finde reglar bag til at begynde med tror jeg..
Tag tretexen ned så ser du, du vil fortryde det, hvis du bygger lag på lag..

K
Tag ned tretexpladen. Fastgør den derefter i loftslægten.

Havde det samme i et hus, og glad i hågen satte jeg porøse plader under og sømmede med sidoklipps og søm, der fulgte med. Synes de bed godt. Alt fryd og gammen, meget tilfreds, men så et halvt år senere vågnede jeg af et brag. Halvdelen af loftet var faldet ned, undersøgte det, sømmene var for korte, havde kun fået fat i underlaget med næbbet. Så endnu en omgang for at få styr på det, samlede alt og købte længere søm, der bed et stykke ind i underlaget. Men det blev til at købe flere plader.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.