Hej,

Jeg har en dørovergang/passage i en lecavæg i kælderen, som jeg skal beklæde med noget. Jeg har limet gips på selve væggene i rummene, som støder op til væggen, men overvejer at fastgøre MDF inde i selve åbningen. Jeg har dog ikke fundet noget om, hvorvidt MDF er egnet til dette formål (montering mod Leca i tør kælder) og, i så fald, hvordan man mest hensigtsmæssigt kan fastgøre det. Der findes jo mange MDF-skruer, men jeg har ikke fundet noget, der ser ud til at anbefales til MDF+Leca-kombinationen.

Er der nogen, der har et godt tip?

MDF er jo meget fugtfølsomt, men hvis du føler dig sikker på, at kælderen er tør, så er det vel bare at gå i gang. Det bliver meget bedre, hvis du maler MDF'en også på den side, du sætter mod væggen. Træfoder er mindre fugtfølsomt, men jeg gætter på, at det er en ret bred overflade, eftersom du skriver passage, så det fungerer nok ikke. Ellers kan man overveje gips eller puds, måske?

Fastgørelse til noget sådant her (som jeg antager egentlig kun er for at det skal se bedre ud) spiller ikke superstor rolle. Vælg en ordentligt lang skrue, som kan forsænkes i MDF'en, og sæt plugs i lecan, eller hvis du vil gøre det endnu enklere, kan du bruge sømplug.

Claes Sörmland
Skal du lime, så er kontaktlim eller MS-polymerlim det, jeg finder som anbefalede alternativer til MDF-paneler.

Fugt væggen med en blomstersprøjte, påfør gips med 10 mm kam og tryk fast. Sidder som bjerget!

Mener du, at der er en døråbning tilbage, så byg en ramme i døråbningen, som du fastgør til letbetonen, og så skruer du pladen fast i reglerne. Så kan du lige så godt bruge OSB og gips. MDF-pladen vil give en anden overflade malet og desuden bevæger den sig mere end gips og vil lettere få revner i spartelmasse/samling senere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.