Hej, skal bygge et hegn, og jeg skal fastgøre jernrør (48mm diameter) ned i en betonmur, der markerer skellet.
Hvordan fastgør jeg dem lettest? Hvor store huller skal jeg bore, tænkte måske 52mm? Plastic padding? Cement?
(På billedet ser man de gamle stolper og muren, der mangler 10 stolper, og jeg tænkte altså at sætte nye der)
Venlig hilsen, J
Hvordan fastgør jeg dem lettest? Hvor store huller skal jeg bore, tænkte måske 52mm? Plastic padding? Cement?
(På billedet ser man de gamle stolper og muren, der mangler 10 stolper, og jeg tænkte altså at sætte nye der)
Venlig hilsen, J
Har du mulighed for at bore ca. 60 mm dybt min. 300 mm så er det godt, der er plads til at få ned sluring (tynd betonblanding næsten som vand, blande cement og fin leksand, ingen grove sten) som det kaldes, at løbe ned mellem, så skal du lave hak i røret og bøje ud som små vinger i underkanten for at få dem til at fæstne godt. Det bliver som små modhager som holder stolpen, så den ikke kan løftes op eller dreje, og eftersom det er rør, kan du fylde lidt beton ind i stolpen med. Før støbningen fugter du hullet, sluring har en tendens til at tørre hurtigt og så løber det ikke ned som det skal, samt bank på røret når du fylder på. For at få stolpen i lod sætter du fire små kiler og retter op, måske kan du have rigtig smalle kiler og tømme sluring mellem dem.
Tak! Et spørgsmål bare, hvilken dimension på borehullet ville du anbefale? Hvis jeg skal bukke ud kanter skal hullet blive ret stort! Bliver nødt til at leje en kerneboringsmaskine.R rävlyan sagde:Har du mulighed for at bore ca. 60 mm dybt min. 300 mm, så er det godt, der er plads til at få ned sluring (tynd betonblanding næsten som vand, bland cement og fin leksand, inga grova stenar) som det kaldes at løbe ned imellem, da skal du lave hak i røret og bukke ud som små vinger i nederkanten for at få dem til at fæstne godt. Det bliver som små hager, der holder stolpen, så den ikke kan løfte op eller dreje, og eftersom det er rør kan du fylde lidt beton ind i stolpen med, før støbningen fugter du hullet, sluring har en tendens til at tørre hurtigt, og da løber det ikke ned som det skal, samt banke let på røret når du fylder på. For at få stolpen i lod sætter du fire små kiler og retter op, måske du kan have virkelig smalle kiler og tømme sluring mellem dem
Du har brug for mindst 5 mm mellemrum mellem rør og betongmur, det er lidt smalt for at få mørtlen til at løbe ned, gerne 10 mm hvis du kan, så er der plads til lidt bøjning nederst, det behøver ikke at være 10 mm ud, et par mm og slidsninger er nok. Slidsningerne laves med fordel med en vinkelsliber, så der bliver lidt plads til betonen i sporene, som holder igen på rotation og udadbøjning opad, samt en smule inde i røret i bunden. Glem ikke at fugte hullerne, de kan med fordel fyldes med vand og så blæses eller tørres op med en klud, banke let på røret så betonen løber ned.
Klik her for at svare
