I et forsøg på at gøre mine højttalerkabler lidt mindre synlige købte jeg først kabler med flad profil og så dobbeltsidet tape (http://www.vikingtapes.co.uk/3M_Pro...e_Product_Tapes/3m_9080_double_sided_tape.htm) . Jeg fastgjorde kablerne med ca. 5 cm lange tapestrimler hver 20-30 cm. Det gik godt i første omgang og holdt i ca. 2 måneder, men nu har tapen sluppet og kablerne er faldet ned.

Er der nogen, der har gjort, og har haft succes med, noget lignende? Skal jeg bruge stærkere tape?

At lime med limpistol fungerer, hvis de ikke er alt for kraftige, det gjorde jeg i hvert fald med telekablerne, da jeg havde sommerjob hos Televerket i 90'erne. Det er jo smeltet plast, hvilket gør, at det generelt ikke ødelægger materialet, man bruger det på.

Anna_H sagde:
Limning med limpistol virker, medmindre de er for kraftige, det gjorde jeg i hvert fald med telekablerne, da jeg havde sommerjob hos Televerket i 90'erne. Det er jo smeltet plast, hvilket generelt betyder, at det ikke ødelægger det materiale, man bruger det på.
Når du siger, at det ikke ødelægger materialet, mener du så, at det kan fjernes fra de malede vægge (hvis man skulle fortryde det) uden at det kan ses. Hvordan fjerner man det i så fald?

Lini sagde:
Når du siger ikke ødelægger materialet, mener du at det kan fjernes fra de malede vægge (hvis man skulle fortryde) uden at det ses.
Måske, er nok det bedste svar der kan gives på dette spørgsmål. Det afhænger sikkert helt af smeltelimtype, underlag, farvetype og hvor heldig man er... Jeg ville ikke regne med at nogen form for "lim" der holder kan fjernes sporløst. Det gælder bestemt også forskellige former for tape som når den først har sat sig kan være noget af det værste at få af.

Når det kommer til om smeltelim holder i længden er der nok lidt forskellige meninger. Sandsynligvis afhænger dette også af limtype, kabeltype og væg-/farvetype. Jeg tror ikke, du kan være sikker på at det sidder desværre.

Alfredo sagde:
Måske, er nok det bedste svar, der kan gives på dette spørgsmål. Det afhænger nok helt af smeltelimstype, underlag, farvetype og hvor heldig man er... Jeg ville ikke regne med, at nogen form for "lim", der holder, kan fjernes sporløst. Det gælder bestemt også forskellige former for tape, som når de først har sat sig, kan være noget af det sværeste at få af.

Når det kommer til spørgsmålet om, hvorvidt smeltelim holder i længden, er der nok lidt forskellige meninger. Sandsynligvis afhænger det også af limtype, kabeltype og væg-/farvetype. Jeg tror ikke, du kan være sikker på, at det holder desværre.
ok tak for infoen. Har du en løsning, du selv tror på? Både hvad angår holdbarhed og gerne mulighed for at fjerne det sporløst, hvis man fortryder.

Fra malede overflader har jeg aldrig haft noget problem med at fjerne det, men det kan nogle gange tage papirstapet med sig. Det sidder egentlig ikke bedre end det, du har brugt, men hvis man tager det hele vejen, kan det fungere. Jeg ville være mere bekymret for, at dobbeltklæbende tape ødelægger underlaget.

Lini sagde:
Har du nogen løsning du selv tror på? Både hvad angår holdbarhed og gerne mulighed for at fjerne uden spor, hvis man fortryder.
Det er ikke helt enkelt at kombinere dine ønsker. Smeltelim er nok også mit bedste forslag, men vær bevidst om, at hverken holdbarhed eller sporbar fjernelse er helt garanteret. Hvordan/hvor vil du trække kablerne? Efter gulvlister eller frit på væggen til for eksempel væghøjttalere? Der findes forskellige former for kabelkanaler, som måske kan passe afhængigt af, hvad du skal gøre.

Hvis du bruger smeltelim, ville jeg tage en klat måske hver eller hver anden dm. Læg en klat, spænd kablet og tryk det ned i klatten. Vent måske 20-30 sekunder til det har fastnet/hærdet, og gå videre med næste klat. Så får du nemmest et pænt, strakt kabel hele vejen.

Alfredo sagde:
Det er ikke helt enkelt at kombinere dine ønsker. Smeltelim er nok også mit bedste forslag, men vær opmærksom på, at hverken holdbarhed eller spor-fri aftagelighed er helt garanteret. Hvordan/hvor skal du trække kablerne? Efter gulvlister eller frit på væggen til eksempelvis væghøjttalere? Der findes forskellige former for kabelkanaler, som måske kan passe afhængigt af, hvad du skal gøre.

Hvis du bruger smeltelim, ville jeg tage en klat måske for hver eller hver anden dm. Læg en klat på, stram kablet og pres det ned i klatten. Vent måske 20-30 sekunder til det har hæftet/hærdet og fortsæt med næste klat. Så får du nemmest et pænt strakt kabel hele vejen.
Skal teste det. Det er vægmonterede højttalere, som er monteret højt ca. 30 cm fra loftet.

Lini sagde:
Skal teste det. Det er vægmonterede højttalere, der er monteret højt cirka 30 cm fra loftet.
Kablet til mine har jeg slet ikke fastgjort i væggen. Kablet hos mig er indfræset i gulvlisten og kommer op af et lille hul bagved listen, tæt mod væggen. Højttalerne sidder i en stativ nær loftet. Kablet går fra hullet i gulvlisten ind bag stativets fæste, også der tæt mod væggen. Jeg har bare spændt kablet så meget som muligt mellem listen og stativet, men ikke fastgjort det overhovedet langs vejen/væggen. Dette fungerer godt for mig. Da jeg har "heldet" at tapetet og kablet har en lignende farve, lægger man ikke meget mærke til kablet.

Nu kender jeg ikke dine forudsætninger, men måske kan noget lignende virke.

Eller snige sig op bag et gardin eller lignende og derefter trække kabel langs loftet

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.