Skal a to 150mm tykke grove stolper til et altantag. Men hvordan i alverden fæstner jeg dem i jorden. Kan man lave sine egne "brede" støberør, eller findes der noget, så man kan sætte plintjern til 150mm?!

Totte_S
Der findes helt klart grovere støberør end 150 mm, f.eks. 200. Ellers er det intet større problem at tage noget passende, f.eks. et par spande. Grav hullerne ret tæt og brug en form kun de øverste 30 cm, så det ser pænt ud.
Personligt synes jeg, det ser bedst ud, hvis man også fælder stolpejernene ind i stolperne, så får du yderligere lidt marginal. Men på den anden side endnu et trin, der kan gå galt, hvis man ikke er vant...

Tak skal forsøge at mure i spande. Mener du, at jeg skal grave tæt for ikke at skulle fylde op med så meget smågrus/singel?!

Totte_S
Du kan jo grave et stort hul, men så går der unødigt meget beton til, hvilket bliver både dyrt og besværligt, hvis man blander i hånden...
Du kan også grave et større hul og lave en simpel form af brædder og lidt søm.

Kan man lave en bræddeform direkte i hullet? Hvor man lader brædderne blive siddende ligesom? Så skal jeg måske behandle træet meget?!

Totte_S
Nej, så plejer man at gøre under vand. Træværket holder så længe det holder, det er jo alligevel betonen, der står for styrken. Skru den øverste del af formen fra ydersiden, hvis du ikke vil have halvrådnet træ der om nogle år. Du behøver ikke så groft træværk heller, tænk på paprørene, du har tænkt dig at støbe i, alt handler om ikke at få jord i betonen og at få en pæn overside.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.