Hej!
Jeg skal udskifte en regel 70x165, som er et horisontalt støtte til et terrasse tag, se skitse. Det jeg undrer mig over er, hvad der er den bedste måde at fastgøre den i væggen til venstre på billedet? Den gamle regel var fastgjort med en slags grov gevindstang (M12), men baseret på, hvor lidt modstand der var, da den blev fjernet, virker det ikke som en særlig robust løsning... Jeg havde først tænkt på en bjælkesko, men de ser ud til kun at være til 45mm?

Jeg skal også nævne, at "murstensvæggen" kun er en sten dyb og sidder udenpå en pudset væg. Jeg har ikke fjernet nogen sten endnu for at se, om de faktisk er lagt direkte mod den underliggende puds, eller om de har fjernet den først, men baseret på hvordan resten af huset har en tydelig tilgang af "hurtigste vej frem", gætter jeg på, at det er tilfældet.

Skisse af en horisontal støttebjælke til et altantag med markeringer for fastgørelse på venstre væg.

Kan du ikke stille en regel fra gulvet, som den horisontale regel kan hvile på?

Der findes jo bjælkesko, der er bredere end 45mm, så en mulighed er at købe en sådan. Se f.eks. her på Byggahus egen shop.

En mulighed, der kan lette fastgørelsen (uanset om du får fat i en bjælkesko eller ej), er hvis du sætter et stykke af en regel fladt mod væggen og derefter fastgør din bjælke som et T mod den. Med en regel, der ligger fladt mod væggen, er det let at fastgøre den i murstensvæggen, så du fordeler belastningerne og undgår risikoen for, at alt hænger på en enkelt mursten. Ulempen er, at det ser grimere ud, end hvis du bare bruger en bjælkesko.

maah maah sagde:
Kan du ikke stille en regel fra gulvet som den horisontale regel kan hvile på?
Hm, en ny regel kan jo gå, ja. Foruden det æstetiske som nok kan løses, behøver man overveje noget, hvordan man undgår at få fugt mellem reglen og væggen, som bliver tilbage og skaber problemer?

Janus82 Janus82 sagde:
Der findes jo bjælkesko, der er bredere end 45mm, så et alternativ er jo at købe en sådan. Se fx. her i Byggahus egen shop.
Aha! Ingen af de byggemarkeder, jeg har i nærheden, havde andet end 45, men så er det jo et alternativ igen!
Interessant forslag for at sprede lasten også. Netop fordi væggen har lidt uklar kvalitet, kan det jo være en måde at sikre det på. Skal måske fjerne en sten og se, hvordan det ser ud under.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.