Hej,

Jeg er i gang med at sætte renoveringsgips (6 mm) op i soveværelset. Skorstenen kommer op på den ene væg, hvordan fæster jeg gips mod den?
Skorstenen er ikke i brug i dag, og når ovn installeres vil der være indsatsrør i skorstenen. Skorstensfejeren bekræftede, at det er ok at beklæde skorstenen med gips i så fald.

Prøvede med Pl600 i dag, men det fungerede ikke. Det fæstede mod gipspladen, men ikke mod væggen. Det gamle tapet er fjernet, men der er noget tyndt materiale, som sidder fast mod den pudsede skorsten.

Nogle tips?

• Billede af en væg med afskallet tapet, der afslører en grov murstensoverflade ved siden af et lyst gipspanel. Kulører i beige og rosa.
Senest redigeret:
Claes Sörmland
Der findes gipsbrug, som du bruger til formålet.

V Villapark sagde:
Provade med Pl600 idag, men det fungerade inte
Jeg havde nok prøvet PL400, men ved ikke om der er nogen forskel mellem dem.

• Synes
Ospelbart
  • Laddar…
Ardex S 48

• Synes
Therese von Hackwitz og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Der findes gipsbrug, som du anvender til formålet.
Tak for svar!
Okay, og det fæster både til skorsten og materialet som tapetet har siddet på?

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg ville nok have prøvet PL400, men ved ikke om der er nogen forskel mellem dem.
Tak for svar!
Tænker, hvis det ikke fungerer med 600, hvorfor skulle det så fungere med 400? Er ikke 600 stærkere? Eller er disse to helt forskellige?

N Nils82 sagde:
Ardex S 48
Den var virkelig dyr, 1200,- for en pose. Behøver kun til en plade..

Hvor bred er murstocken? Du kan ikke sætte en gipsskiva over hele og fastgøre lige ved siden af på begge sider af murstocken?

V Villa1949 sagde:
Hvor bred er murblokken? Du kan ikke sætte en gipsplade over hele og fastgøre præcis ved siden af på begge sider af murblokken?
Allerede prøvet desværre.. det var præcis sådan det kom over, med 120cm plade. Men da bliver det svært at få tilslutning mod dørkarm.

V Villapark sagde:
Redan provat tyvärr.. det var precis så det kom över, med 120cm skiva. Men då blir det svårt att få till anslutning mot dörrkarm.
ok i værste fald måske lægge den horisontalt.. og to i højden. Men selvfølgelig nemmere med lim hvis du får det til.

Læg gipsin ned, så kan du skrue på begge sider. Forstærk med 2-3 strenge montagelim i midten samt i samlingen med en tynd masonit bagved.

Skrab rent så godt du kan, køb gipsvruk og klat det ordentligt på bagsiden af pladen, og tryk den mod skorstenen.

• Synes
Villapark og 1 anden
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 sagde:
Skrap så rent du kan, køb gipsvruk og klat dét ordentligt på bagsiden af pladen, og tryk den så mod skorstenen
Okay, jeg vil prøve dette. Jeg vil prøve at fjerne så meget som muligt, så murværket kommer frem. Skal jeg bruge primer, tror du?

En overvejelse.. Det hedder jo gipsbrug, men hvordan klarer gipspladen egentlig fugten? De er jo så følsomme over for vand, og bruk er jo ret fugtigt ved færdig blanding?

tttomten TomasJor sagde:
Læg gipsin ned så kan du skrue på begge sider. Forstærk med 2-3 strenge montagelim i midten samt i samlingen med en tynd masonit bagved.
God idé, Hvorfor er det nødvendigt med en masonit bag gipsen?

AXS
Som andre siger er gipsbruk perfekt til dette. Billigt og let at bruge.

Perfekt også som spartelmasse til lidt større huller.

Et af top-3 tips jeg har fået på byggahus.

• Synes
Therese von Hackwitz og 1 anden
  • Laddar…
V Villapark sagde:
Okay, skal prøve dette. Skal forsøge at få fjernet så meget som muligt, så murstokken kommer frem. Behøver jeg primer tror du?

En overvejelse.. Det hedder jo gipsmørtel, men hvordan klarer gipspladen egentlig væden? De er jo så følsomme over for vand, og mørtel er jo rimelig vådt ved færdig blanding?
Jeg ved ikke hvordan jeg skal besvare det spørgsmål, men jeg har et spørgsmål til spørgsmålet. Hvordan kan det være, at maleren kan både spartle og male direkte på gipsplader? Der er jo væde i begge ting også ;)

• Synes
Villapark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.