Hej jeg er i gang med at sætte nye indvendige vægge op i et gammelt sommerhus, hvor der ikke er nogen særlige CC mål. Jeg har sat OSB plader op og skal nu sætte gips.

Mit spørgsmål er nu, om nogen har erfaring med at fastgøre gipsplader på OSB plader, om det går godt uden at have en regel under? Altså trækker OSB pladen skruen ordentligt, så skruehovedet forsvinder, og fungerer det godt?

/Nygge

ja det går godt, du behøver ikke skrue gipsen i regel.

• Synes
stroessel
  • Laddar…
Enig, sørg for at OSB-pladerne er skruet ordentligt fast i reglarne, så kan du skrue gipsen fast som du vil i OSB'en. Sørg bare for, at samlingerne på OSB'en og gipsen ikke ender samme sted.

Okay, lyder godt. Og gipsen trækker fast ordentligt i bare OSB altså?

jeps, har gjort præcis dette, og efter et år ikke bemærket nogen revner eller lignende!

Hvilken dimension af gipsskruv bruger I så?

30mm for gips på OSB, 40mm hvor jeg kan skrue i reglarne. Nogle gange er det blevet 40mm overalt, men så er der jo risiko for at man punkterer dampspærren, hvis en sådan findes direkte bag OSB'en.

Nej ingen dampspærre...selvtræk gennem og krydstræk gennem væg er det, der gælder =)

• Synes
Peter Edlund
  • Laddar…
Undskyld trådkapringen...

Men gælder det samme, hvis man skal sætte gips på spånplade. Havde nemlig tænkt at gøre det under den kommende renovering...

Hej, ingen aning faktisk hvordan det fungerer på spånplade, jeg er for uvidende om materialet. Men på OSB fungerede det rigtig godt, så tak til alle som har hjulpet med svar på dette.

Chepo sagde:
Undskyld trådkapringen...

Men gælder det samme, hvis man skal sætte gips på spånplade. Havde nemlig tænkt at gøre det under den kommende renovering...
Det er samme teknik på spån som OSB, jeg synes faktisk, at skruerne trækker bedre i spån.
I OSB har jeg fået skruer, der "slirer", dette er ikke sket i 12mm spån.

Gabbe1 sagde:
Det er samme teknik på spån som OSB, jeg synes faktisk, at skruerne trækker bedre i spån.
I OSB har jeg fået skruer, der "skøjter", dette er ikke sket i 12mm spån.
Gott mos! Takd^_^b

Hej, jeg kaprer tråden for et opfølgende spørgsmål, der burde passe her.

Hvor mange skruer skal man bruge, når man fastgør gipspladen til OSB'en? Jeg har skruet for hver 20. cm i de bagvedliggende reglar (cc 60) samt i gipspladens kanter/forsænkning. Er det tilstrækkeligt?

peetan2 sagde:
Hej, jeg kaprer tråden for et opfølgende spørgsmål, der burde passe her.

Hvor mange skruer skal man bruge, når man fastgør gipspladen i OSB'en? Jeg har skruet for hver 20. cm i de bagerste regler (cc 60) samt i gipspladens kanter/forsænkning. Er det tilstrækkeligt?
Ja, det er tilstrækkeligt med en række i hver kant og en i midten.

gadeberg gadeberg sagde:
Ja, det gør det. Det er nok med én række i hver kant og én i midten
Undskyld, hvis jeg stiller spørgsmål uden at eje tråden, men det er måske relevant for flere: Der findes jo to bredder på gips, ca. 90 og 120 cm. Behøver man at skrue i midten, også på en gipsplade, der er 90 cm bred?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.