38,740 læst ·
15 svar
39k læst
15 svar
Fastgøre gips på OSB-plade
Side 1 af 2
Hej jeg er i gang med at sætte nye indvendige vægge op i et gammelt sommerhus, hvor der ikke er nogen særlige CC mål. Jeg har sat OSB plader op og skal nu sætte gips.
Mit spørgsmål er nu, om nogen har erfaring med at fastgøre gipsplader på OSB plader, om det går godt uden at have en regel under? Altså trækker OSB pladen skruen ordentligt, så skruehovedet forsvinder, og fungerer det godt?
/Nygge
Mit spørgsmål er nu, om nogen har erfaring med at fastgøre gipsplader på OSB plader, om det går godt uden at have en regel under? Altså trækker OSB pladen skruen ordentligt, så skruehovedet forsvinder, og fungerer det godt?
/Nygge
Enig, sørg for at OSB-pladerne er skruet ordentligt fast i reglarne, så kan du skrue gipsen fast som du vil i OSB'en. Sørg bare for, at samlingerne på OSB'en og gipsen ikke ender samme sted.
Det er samme teknik på spån som OSB, jeg synes faktisk, at skruerne trækker bedre i spån.Chepo sagde:
I OSB har jeg fået skruer, der "slirer", dette er ikke sket i 12mm spån.
Hej, jeg kaprer tråden for et opfølgende spørgsmål, der burde passe her.
Hvor mange skruer skal man bruge, når man fastgør gipspladen til OSB'en? Jeg har skruet for hver 20. cm i de bagvedliggende reglar (cc 60) samt i gipspladens kanter/forsænkning. Er det tilstrækkeligt?
Hvor mange skruer skal man bruge, når man fastgør gipspladen til OSB'en? Jeg har skruet for hver 20. cm i de bagvedliggende reglar (cc 60) samt i gipspladens kanter/forsænkning. Er det tilstrækkeligt?
Ja, det er tilstrækkeligt med en række i hver kant og en i midten.peetan2 sagde:
Undskyld, hvis jeg stiller spørgsmål uden at eje tråden, men det er måske relevant for flere: Der findes jo to bredder på gips, ca. 90 og 120 cm. Behøver man at skrue i midten, også på en gipsplade, der er 90 cm bred?gadeberg sagde: