Hej. Har købt mit første hus. Den tidligere ejer har vævet på betonen, og det er boblet helt vildt. Overvejer om man skulle sætte renoveringsgips op. Hvordan fastgør jeg det nemmest? Lim? Skruer? Findes der enklere måder? Skal man overhovedet bruge gips? Er det ok at væve/tapetsere på beton og få det pænt? Og at det holder? Taknemmelig for svar :)

D
er det kælder? er det pudsede vægge eller beton? Du bør nok ikke sætte gips direkte på "betonen".

danpih sagde:
er det kælder? er det pudsede vægge eller beton? Du bør nok ikke sætte gips direkte på "betonen"
.
Hvorfor bør man ikke? Ville bare vide.

D
noter mit "nog" :)

hvis det er kælder er det jo p.g.a. tillskydende fugt (pap i gipsen som risikerer at mugne)

er det plant under tapetet ville jeg først rive ned og se hvordan det ser ud under.

Det lyder som en nødløsning at sætte gips op for at dække uden yderligere undersøgelse.

Sådan tænker jeg! :)

Vi har både beton og letbetonvægge i vores hus. Ydervægge under jord bør man ikke dække ind, medmindre man er helt 100% sikker på, at drænering/isolation er i tip-top og ingen fugt kommer igennem.
Andre vægge kan man fint beklæde. Jeg har "limet" gips (13 mm) med gipsmørtel.
Dæk hele gipspladen med gipsmørtel og træk af med en 6 eller 8 mm kam og tryk fast. Bor i 6-8 sømpløkker (6 mm er nok) og slå dem i, så pladen holdes plan mod væggen. Tjek med et langt vaterpas, så det bliver helt plant og "juster" med sømpløkkerne.

Det bliver meget svært at få 6 mm gips til at blive plant, hvis ikke væggen i øvrigt er helt plan...

• Synes
Fanny Nilsson og 2 andre
  • Laddar…
Tak for svaret. Jeg tænkte, at jeg river al den gamle tapet af og forsøger at væve, som det ser ud nu. Altså på betonen. Tror I, det går? Nogle tips?

• Synes
kalle9999
  • Laddar…
D
læg gerne billeder op, så bliver det lettere at vurdere. :)

Afskallet væg i et rum med fjernet tapet, afslørende flere lag gammelt maling og ujævn tekstur, set fra gulv til loft.

Væg med afskallet tapet og misfarvninger i et hjørne af et rum, med hvid stuk langs loftet.

Vil prøve at fjerne alt det løse og så lade det, der sidder nederst, blive. Vævlim ekstra og så smække op. Hvad synes I om noget renoveringstapet?

trattalask
Jeg har sat renoveringsgips på en let pudset letbetonvæg herhjemme ved at lime med billigt monteringslim og derefter bruge spigpløkker. Jeg overvejede først at bruge gipsbrug, men der gik så lidt lim til, at den lille omkostning var det værd for at undgå svineri. :)

"Återställare" (easy cover eller hvad de forskellige nu hedder) dækker forskelle over små områder, men en fordybning på for eksempel 15x15cm og 1mm dyb vil kunne ses. Så det gik bort herhjemme.

• Synes
Mr_Henke
  • Laddar…
Stålreglar er nok bedst, så du får en luftspalte.

Killix sagde:
Jeg vil forsøge at fjerne alt det løse og så lade dem, der sidder nederst, blive. Vævlim ekstra og så smacke op. Hvad tror I om noget renoveringstapet?
Der er jo antagelig en årsag til, at de gamle tapeter blev boblede, og det er mest sandsynligt fugtgennemtrængning, hvis det er på ydervæg. Er det inderrævæg, har de bare sjusket, når de satte dem op, eller så har der været en anden vandlækage eller bare meget fugtigt i kælderen (kan også have været snavs/støv på væggen, hvor de satte tapetet op).

Under alle omstændigheder bør du være omhyggelig med ydervæggen, så du ikke dækker eventuel fugt inde. Hvis du gør det, vil selv dit nye tapet også blive boblet efter et stykke tid.
Det bedste til ydervæg under jorden er puds og silikat- eller puds-farve på. Stålregler og gipsplader med luftindtag oppe og nede fungerer også.

• Synes
Christer Vi
  • Laddar…
Som de fleste siger;

Undgå gips eller tapet direkte mod ydervæg. Enten maler man den rå beton med en puds- eller silikatfarve, eller også opsætter man stålregler og sætter ventilation i væggen både oppe og nede.

I kælderrum, især rum man har lidt kendskab til (tænker på at du er nytilflyttet), skal man være yderst forsigtig med at "lukke" væggene (yder). Lad dem ånde og have god ventilation i hele kælderen, det har huset bedst af.

• Synes
Cancerman_777
  • Laddar…
Hvis ikke væggene er våde af en eller anden grund, så kan du vel fuldspartle? Det føles som 10 gange hurtigere og nemmere end at sætte gips på væggene. Jeg havde nogle "kurvede" vægge derhjemme, selv om de blev spartlet ordentligt, så kan man stadig se dem, hvis man kigger nøje fra siden, men hvad gør det? :)

D
hørt meget godt om gipsputs, måske noget at kigge på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.