Jeg har et lille problem, som jeg til stor del selv er skyld i. Vi har tapetseret om i trappeopgangen, og jeg glemte at markere, hvor gelænderet var fastskruet. Huset er et gammelt plankehus, der blev renoveret i 70'erne med gips på væggene. Jeg har dog ingen anelse om, hvad der er bag gipset, men stikker jeg en nål ind, virker det tomt de fleste steder.

Jeg skaffede en regelsøger, men ifølge Murphys lov ser det ud til, at den fungerer perfekt på alle andre vægge end i trappeopgangen. På en af væggene finder jeg ingen stående reglar overhovedet, men derimod en liggende i den forkerte højde. Jeg ved jo nogenlunde, hvor træskruerne til det gamle rækværk sad, men det virker ikke, som om der er noget der heller. Generelt virker funktionen på regelsøgeren diffus og mærkelig netop i trappeopgangen. Der står noget om, at der kan være problemer på en nytapetseret væg, men det er alligevel gået tre dage, siden der blev tapetseret. Det må vel have tørret.

Det føles jo ikke optimalt at sætte et gelænder fast med gipsankre direkte. Kan det være, at der er en plankevæg bag gipset med en luftspalte imellem? Hvordan gjorde man, når man satte gipsplader op på gamle plankehuse i 70'erne? Taknemmelig for tips.

/Mats

Kan du ikke holde den gamle ledestang op mod væggen for at finde den tidligere placering? Burde kunne komme ret tæt på i hvert fald, så du kan prøve at bore med et smalt bor.

Begynd i et hjørne, for det har du sandsynligvis i trappeopgangen. Der har du en regel, og er det ikke fejlbygget, så burde du finde en regel maksimalt ca. 60 cm derfra eller tættere. Når du først har fundet én, er det cc60 cm der gælder.

1920 vidste man nok intet om cc 60 :) har nu søgt regler hele dagen med et lejet proffsinstrument og finder ingen stående regler overhovedet. Finder nogle horisontale plus at det formodentlig sidder et eller andet panel nederst, for lavt til at fæstne i bortset fra et beslag. Hvordan man har fæstnet gipspladerne, da de blev sat op i 70'erne, er mig en gåde. Sandsynligvis findes de stående regler længere ude i væggen utilgængelige for regelsøgeren. Det er specielt en væg, som er problematisk, og nu løser vi det ved at sætte tre beslag på den væg. Det i midten og i den ene ende sidder i regel eller bagvedliggende panel. Den tredje får blive ankerskrue i gipsvæggen. Findes der ingen regel, så findes der ingen regel, og jeg har ikke tænkt mig at rive det nytapetserede trappehus op og sætte en regel der. Det sidder jo trods alt godt i to beslag.

Jo, jeg har testet metoden at holde op de gamle ledestænger, men desværre er jeg usikker på hvilken der er hvilken. Det var brede enkle brædder, man havde brugt sig af, og de passede perfekt til stillingen i trappehuset og blev lidt kappet. De var fæstnet med meget lange skruer, men når jeg stikker en pianotråd ind, dér hvor jeg har boret, er det endnu længere til noget at fæstne i.

Jeg kunne give ret meget for at se, hvordan det ser ud i væggen.

/Mats

S
Hvad er det for en gelænder, du skal sætte op? Hvis det er af den type med en grovere skrue med gevind i begge ender, kan man svejse en forlængelse på for at skrue i plankevæggen bagved.
Det er ikke sådan, at det er spånplade og ikke gips?

Du skriver, at du ikke vil rive væggen op, men hvis du gør det, så tag en hulsav i større model og sav et hul, hvor du vil fastgøre skruen. Stik et træstykke ind gennem hullet og lim det bag vægpladen. Lim derefter det udsavede stykke tilbage i hullet og spartl. Det gøres med fordel inden tapetsering...

• Synes
Thomas Holm
  • Laddar…
Det er en enkel gelænder af runde, lige træstænger. Nu sidder det stort set oppe bortset fra, at jeg har målt det ind ret tosset. Det er lidt tricky med en U-trappe, når vangerne er buede, og man sætter lige gelændere. Hvis det skal være rigtig pænt, skal gelænderne vel også være bøjede efter vangerne og forbundet i hjørnerne. Jeg målte fra vangen op til beslagene, men det blev ikke godt. Jeg skulle have målt i enderne på gelænderet for at få det nogenlunde.

Men til sagen... Taperne sidder allerede oppe, og beslagen er enkle med to skruer i hver. De gamle rækværk, som var enkle brede brædder, blev materialet til stilladset og er skåret op og blandet sammen. Jeg prøvede at måle med dem, men det gik ikke så godt. Og jo, der er gips i væggene

/Mats

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.