Overvejer at udskifte samtlige indvendige døre inkl. karme.
De eksisterende karme er fastsat med lange letbeton søm og shimset med stykker af masonit.
Det system virker lidt svært at justere...
føles som om almindelige karmsskruer ikke vil gribe i letbetonen.
der er ikke plads til at sætte regler for at fastgøre karm.
at bruge plugs og lange skruer + shims kan jo være en løsning...
Tips til hvordan man gør eller hvordan man kan gøre?
De eksisterende karme er fastsat med lange letbeton søm og shimset med stykker af masonit.
Det system virker lidt svært at justere...
føles som om almindelige karmsskruer ikke vil gribe i letbetonen.
der er ikke plads til at sætte regler for at fastgøre karm.
at bruge plugs og lange skruer + shims kan jo være en løsning...
Tips til hvordan man gør eller hvordan man kan gøre?
Jeg satte karmankers i den ene dør hjemme, og det fungerede slet ikke. Først prøvede jeg at bruge rawlplug og skruer, hvilket endte med, at rawlpluggen drejede sig (det var sådan en dyr letbeton rawlplug), og på en af skruerne brugte jeg først pl400, så rawlpluggen satte sig fast, men så revnede jeg halvdelen af væggen i stedet.
Det endte med, at de resterende 5 døre satte jeg op 11mm krydsfinerstykker med klipsøm ved hvert karmahul, målte hele døren op med kiler først og så bare skruede det fast, så sad det godt.
Det endte med, at de resterende 5 døre satte jeg op 11mm krydsfinerstykker med klipsøm ved hvert karmahul, målte hele døren op med kiler først og så bare skruede det fast, så sad det godt.
Jeg foreslår, at du bruger Essves Indu-Prog karmhylse i kombination med Indu-Prog letbetonskrue. Hvis du vil være på den sikre side, kan du også afslutte med fugeskum, så vil døren sidde som støbt i al evighed.
Hvis væggen er meget porøs i overfladen, kan det være en idé at lægge et lille stykke krydsfiner (eller tilsvarende) mellem hylse og væg for at forhindre, at hylsen spiser sig ind i væggen og bliver løs med tiden. Dette er dog min egen opfindelse og ikke noget, Essve anbefaler, så vidt jeg ved.
Hvis væggen er meget porøs i overfladen, kan det være en idé at lægge et lille stykke krydsfiner (eller tilsvarende) mellem hylse og væg for at forhindre, at hylsen spiser sig ind i væggen og bliver løs med tiden. Dette er dog min egen opfindelse og ikke noget, Essve anbefaler, så vidt jeg ved.
Dette virker som en god løsning!MathiasS sagde:Jeg foreslår, at du bruger Essves Indu-Prog karmhylse i kombination med Indu-Prog letbetonskrue. Hvis du vil bruge både seler og livrem, afslutter du også med fugeskum, så vil døren sidde som klippen i al evighed.
Hvis væggen er meget porøs i overfladen, kan det være en idé at lægge en lille krydsfinerplade (eller tilsvarende) mellem hylsen og væggen for at forhindre, at hylsen æder sig ind i væggen og bliver sløv med tiden. Dette er dog min egen idé og ikke noget, Essve anbefaler, hvad jeg ved.
Tak for tips fra jer alle
Klik her for at svare