Hej!

Ved ikke om dette er det rigtige forum for spørgsmålet, men håber det.

Jeg har en gammel ødelagt bro ved Østersøkysten. Broen har bestået af nedsænkede fundamenter af cement og sten, som er støbt i olietønder. I fundamentet er der støbt "jernbanerails" i mindre model, som stikker op af vandet, og som træbroen har været monteret på. Træbroen (-dækket?) er dog for længst væk, og jernbanerailsene, der stikker op af vandet, er kraftigt rustne.

Det enkleste ville være at genbruge de eksisterende fundamenter, når jeg renoverer broen, men jeg kan ikke komme i tanke om, hvordan man kan fastgøre en ny bro til de gamle fundamenter. Eftersom fundamenterne ligger i vandet (ved lavvande er fundamenternes top i niveau med vandoverfladen), kan man jo ikke bore med maskine for at sætte plug eller lignende, hvilket har stoppet alle mine ideer. Har I nogle gode tips til, hvordan man kan fastgøre lodrette træstolper eller metalrør i stenblandet cement under vand?

Tak på forhånd!
 
Jeg kunne forestille mig, at det ville være muligt at bruge noget, der ligner det, man fæster TV-antennemaster med på en skorsten.
Dvs. kraftige bånd af fx rustfrit, som man spænder rundt om tønderne.
 
Der findes jo ret lange betonbor, så med sådan en plus en god batteridrevet borehammer kunne du fastgøre hvad du vil i betonen ved hjælp af ekspansionsbolte.
 
LLLVäxjö sagde:
Det findes jo ret lange betonbor, så med sådan én plus en god batteridrevet borehammer kunne du fastgøre, hvad du vil i betonen ved hjælp af ekspansionsbolte.
Ikke en dårlig tanke!
Skal bare forbedre lidt ved at foreslå en motordrevet boremaskine, sådan en som ofte kaldes "Cobra" uanset det reelle mærke.
Bor ordentlige huller og støb derefter galvaniserede rør fast!
 
Tak for tipsene! Har googlet lidt på cobra nu og set nogle film på YouTube. Ser jo mildest talt kraftfuld ud... Og burde findes hos Cramo til leje håber jeg. At bore større huller i toppen af cementklumperne og derefter støbe nye galvaniserede rør fast bliver nok stærkt, men hvad bruger man for cement, der kan hærde i saltvand?
 
C
Cobra er vel atlas copcos navn på hvad der ellers kaldes for "bergborrmaskin".
 
Lidt afhængigt af omstændighederne om det virker godt, men jeg ville nok have lejet en hydraulisk kernehulsboremaskine og boret f.eks. 50mm huller, der er 30cm dybe i betonen, og derefter bare sat galvaniserede eller rustfrie rør i for at hænge broen i. Start med et hul længst inde og derefter et længst ude, spænd en snor mellem disse til at bore efter, så får du en flot række. Fordelen med den hydrauliske boremaskine er, at den ikke er følsom overfor vand og er nem at håndtere. Du kan endda bruge den under vand, hvis det er nødvendigt, og hvis du ikke har el i nærheden, findes der benzindrevne hydrauliske aggregater.
 
Hvad tror I om at fastgøre disse i cementen og derefter bygge broen på stolper af imprægneret træ?
http://www.jula.se/tt-stod-131874

Så burde man kunne klare sig med en batteridrevet slagskruetrækker og ekspanderbolt. En enkel løsning, men hvor længe tror I, at det holder? Er støtten tilstrækkeligt galvaniseret til ikke at begynde at ruste med det samme, og hvor lang levetid kan imprægnerede træstolper have i forhold til galvaniserede rør?
 
menhir sagde:
Hvad tror I om at fæstne disse i cementen og derefter bygge broen på stolper af trykimprægneret træ?
[link]

Så burde man kunne klare sig med en batteridrevet slagnøgle og ekspansionsbolt. En enkel løsning, men hvor længe tror I, det holder? Er støtten tilstrækkeligt galvaniseret til ikke at begynde at ruste med det samme, og hvor lang levetid kan trykimprægnerede træstolper have i forhold til galvaniserede rør?
Jeg ville ikke have valgt disse beslag.
Selv i Skåne bliver der jo is engang imellem, ikke sandt?
 
Tak for linkene. Jeg kender forskellen, men er frygteligt sjusket når det gælder om at bruge den rigtige betegnelse. Fy på mig. Skal prøve at forbedre mig og fremover skrive betong i stedet for cement i denne tråd... ;)
 
anaitis: Hvorfor klarer de beslag ikke lidt is?
 
menhir sagde:
Hvad tror I om at fastgøre disse i cementen og derefter bygge broen på stolper af imprægneret træ?
[link]

Så burde man kunne klare sig med en batteridrevet slagskruetrækker og ekspanderbolt. En enkel løsning, men hvor længe tror I, at det holder? Er støtten tilstrækkeligt galvaniseret til ikke at begynde at ruste med det samme, og hvor lang levetid kan imprægnerede træstolper have i forhold til galvaniserede rør?
Fungerer nok med den model. De kommer jo ikke til at holde i al evighed, men et godt stykke tid i hvert fald. Du har brug for en borehammer til at bore huller til ekspanderboltene. En slagskruetrækker kan du kun skrue med.
 
LLLVäxjö sagde:
Virker nok med den model. De vil jo ikke holde for evigt, men et godt stykke tid i hvert fald. Du har brug for en borehammer til at bore hullerne til ekspanderboltene. En slagskruetrækker kan du kun skrue med.
Aha, jeg har aldrig brugt en slagskruetrækker (kun sådan en uden slag) men bildte mig ind at slagskruetrækkeren svarede til slagboremaskine, men med batteri. Man lærer noget nyt hver dag!
 
menhir sagde:
anaitis: Hvorfor klarer ikke de beslag lidt is?
Meget store kræfter når isen begynder at bevæge sig.
Det er altså ikke frysevirkningen som er problemet men bevægelserne.
Har egen erfaring...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.