8,113 læst ·
14 svar
8k læst
14 svar
Fastgøre bro i cementfundament - Hvordan?
Hej!
Ved ikke om dette er det rigtige forum for spørgsmålet, men håber det.
Jeg har en gammel ødelagt bro ved Østersøkysten. Broen har bestået af nedsænkede fundamenter af cement og sten, som er støbt i olietønder. I fundamentet er der støbt "jernbanerails" i mindre model, som stikker op af vandet, og som træbroen har været monteret på. Træbroen (-dækket?) er dog for længst væk, og jernbanerailsene, der stikker op af vandet, er kraftigt rustne.
Det enkleste ville være at genbruge de eksisterende fundamenter, når jeg renoverer broen, men jeg kan ikke komme i tanke om, hvordan man kan fastgøre en ny bro til de gamle fundamenter. Eftersom fundamenterne ligger i vandet (ved lavvande er fundamenternes top i niveau med vandoverfladen), kan man jo ikke bore med maskine for at sætte plug eller lignende, hvilket har stoppet alle mine ideer. Har I nogle gode tips til, hvordan man kan fastgøre lodrette træstolper eller metalrør i stenblandet cement under vand?
Tak på forhånd!
Ved ikke om dette er det rigtige forum for spørgsmålet, men håber det.
Jeg har en gammel ødelagt bro ved Østersøkysten. Broen har bestået af nedsænkede fundamenter af cement og sten, som er støbt i olietønder. I fundamentet er der støbt "jernbanerails" i mindre model, som stikker op af vandet, og som træbroen har været monteret på. Træbroen (-dækket?) er dog for længst væk, og jernbanerailsene, der stikker op af vandet, er kraftigt rustne.
Det enkleste ville være at genbruge de eksisterende fundamenter, når jeg renoverer broen, men jeg kan ikke komme i tanke om, hvordan man kan fastgøre en ny bro til de gamle fundamenter. Eftersom fundamenterne ligger i vandet (ved lavvande er fundamenternes top i niveau med vandoverfladen), kan man jo ikke bore med maskine for at sætte plug eller lignende, hvilket har stoppet alle mine ideer. Har I nogle gode tips til, hvordan man kan fastgøre lodrette træstolper eller metalrør i stenblandet cement under vand?
Tak på forhånd!
Jeg kunne forestille mig, at det ville være muligt at bruge noget, der ligner det, man fæster TV-antennemaster med på en skorsten.
Dvs. kraftige bånd af fx rustfrit, som man spænder rundt om tønderne.
Dvs. kraftige bånd af fx rustfrit, som man spænder rundt om tønderne.
Ikke en dårlig tanke!LLLVäxjö sagde:
Skal bare forbedre lidt ved at foreslå en motordrevet boremaskine, sådan en som ofte kaldes "Cobra" uanset det reelle mærke.
Bor ordentlige huller og støb derefter galvaniserede rør fast!
Tak for tipsene! Har googlet lidt på cobra nu og set nogle film på YouTube. Ser jo mildest talt kraftfuld ud... Og burde findes hos Cramo til leje håber jeg. At bore større huller i toppen af cementklumperne og derefter støbe nye galvaniserede rør fast bliver nok stærkt, men hvad bruger man for cement, der kan hærde i saltvand?
Lidt afhængigt af omstændighederne om det virker godt, men jeg ville nok have lejet en hydraulisk kernehulsboremaskine og boret f.eks. 50mm huller, der er 30cm dybe i betonen, og derefter bare sat galvaniserede eller rustfrie rør i for at hænge broen i. Start med et hul længst inde og derefter et længst ude, spænd en snor mellem disse til at bore efter, så får du en flot række. Fordelen med den hydrauliske boremaskine er, at den ikke er følsom overfor vand og er nem at håndtere. Du kan endda bruge den under vand, hvis det er nødvendigt, og hvis du ikke har el i nærheden, findes der benzindrevne hydrauliske aggregater.
Hvad tror I om at fastgøre disse i cementen og derefter bygge broen på stolper af imprægneret træ?
http://www.jula.se/tt-stod-131874
Så burde man kunne klare sig med en batteridrevet slagskruetrækker og ekspanderbolt. En enkel løsning, men hvor længe tror I, at det holder? Er støtten tilstrækkeligt galvaniseret til ikke at begynde at ruste med det samme, og hvor lang levetid kan imprægnerede træstolper have i forhold til galvaniserede rør?
http://www.jula.se/tt-stod-131874
Så burde man kunne klare sig med en batteridrevet slagskruetrækker og ekspanderbolt. En enkel løsning, men hvor længe tror I, at det holder? Er støtten tilstrækkeligt galvaniseret til ikke at begynde at ruste med det samme, og hvor lang levetid kan imprægnerede træstolper have i forhold til galvaniserede rør?
Btw, tag ikke det ilde op nu, men se det som lidt gratis almen viden:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Betong
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cement
http://sv.wikipedia.org/wiki/Betong
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cement
Jeg ville ikke have valgt disse beslag.menhir sagde:Hvad tror I om at fæstne disse i cementen og derefter bygge broen på stolper af trykimprægneret træ?
[link]
Så burde man kunne klare sig med en batteridrevet slagnøgle og ekspansionsbolt. En enkel løsning, men hvor længe tror I, det holder? Er støtten tilstrækkeligt galvaniseret til ikke at begynde at ruste med det samme, og hvor lang levetid kan trykimprægnerede træstolper have i forhold til galvaniserede rør?
Selv i Skåne bliver der jo is engang imellem, ikke sandt?
Fungerer nok med den model. De kommer jo ikke til at holde i al evighed, men et godt stykke tid i hvert fald. Du har brug for en borehammer til at bore huller til ekspanderboltene. En slagskruetrækker kan du kun skrue med.menhir sagde:Hvad tror I om at fastgøre disse i cementen og derefter bygge broen på stolper af imprægneret træ?
[link]
Så burde man kunne klare sig med en batteridrevet slagskruetrækker og ekspanderbolt. En enkel løsning, men hvor længe tror I, at det holder? Er støtten tilstrækkeligt galvaniseret til ikke at begynde at ruste med det samme, og hvor lang levetid kan imprægnerede træstolper have i forhold til galvaniserede rør?
Aha, jeg har aldrig brugt en slagskruetrækker (kun sådan en uden slag) men bildte mig ind at slagskruetrækkeren svarede til slagboremaskine, men med batteri. Man lærer noget nyt hver dag!LLLVäxjö sagde:
Klik her for at svare