Har lige hejst gulvbjælkelaget op til loftet på hammarbandet mellem tagspærene, 3x9".

Hvordan bør disse fastgøres? Gætter på vinkelbeslag. Hvilken dimension i så fald? Eller er det nok at skråspigge?

Jeg skal skrue-lime gulvspån på dette bjælkelag. Føles som overkill at indlægspinde for at få et mere stabilt gulv, da gulvspånet burde have samme funktionalitet. Eller vinder jeg noget ved at indlægspinde?

Mikael_L
Jeg ville nok bruge sømpladevinkler. De behøver nok ikke være specielt store, da gulvspånpladerne er skruet fast, så holdes bjælkerne på plads af spånpladerne.
Skråspikning kan man nok også gøre, men det er rart med bygningsbeslag, da bjælken ikke flytter sig rundt, mens man sømmer.

Skruelimede gulvspånplader øger bæreevnen, men erstatter ikke kortling.
Med kortlinger tvinges de nærliggende bjælker til at tage last ved nedbøjning, den funktion har ikke skruelimede gulvspånplader.

Om det er overkill eller ej afhænger af, om du har brug for den ekstra stabilitet, dvs. hvilken spændvidde, dimension på bjælkelag, anvendelsesområde og last, osv osv ...

Tak for svaret!

Det blev et kompromis med fastsætningen, jeg skruede nedefra med træskrue 6x100, to i hvert fastgørelsespunkt. Virker til at sidde rigtig godt!

Jo, det lyder logisk det du siger om kortlingar. Jeg må vel sætte nogle der. Mere arbejde, men det er ikke så sjovt at finde ud af, når gulvspånpladen er skruelimet på plads, at svigten alligevel er lidt for stor...

Men jeg kan godt lide mine uhøvlede 3x9" gulvbjælker, der ligger mellem tagspærene :) (spændvidde 4960 mellem indersiden af hanebåndene).

Mikael_L
På den anden side, undrer om det svigter så voldsomt med 75x225 og 5 meters spændvidde ...?
Det måske ikke klarer bolignormen for svigt, men hvad skal du bruge loftet til?

Logdans!

Nej, det er nok sandt, og jeg tror heller ikke, at det kommer til at svigte meget. Men jeg VED det ikke :D

På den anden side er det jo kun halvdelen af bjælkelaget, der er så groft, resten er spær med 45x225.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.