Jeg skal bygge et skærmtag 4 x 3 meter ca. Taget bliver råspont og falsede ståltag, dvs. ret "let". Jeg skal derfor fastgøre en bæreline (type regel 45 x 145) som er ca. 4 m lang i husvæggen, ca. 3 meter op på væggen fra jorden. I bærelinen skal jeg derefter fastgøre tagreglerne. Problemet er, at husvæggen består af facadetegl, 45 mm isolering, gammel puds og inderst en TYK spontet plankevæg (fra 30'erne). Bagsiden af husvæggen, dvs. indersiden, er der en tilgængelig skunk. Hvordan fastgør jeg min bæreline sikkert i denne væg? Kan det overhovedet lade sig gøre? Plug og skru i bare facadeteglet føles risikabelt. At bruge en lang fransk træskrue, som når den tykke plankevæg føles også risikabelt. Ligeledes føles det risikabelt at bruge gevindstang direkte gennem tegl og plankevæg. Det bliver jo ligesom en "knæk" mod tegelfacaden, når man strammer det hele. Alternativet til at fastgøre bærelinen i væggen er jo ellers at fastgøre stående regler (stolper på sokler) fra jorden, som jeg derefter kan lægge min bæreline på, men det ser æstetisk forkert ud. Desuden er det ny drænet med singels omkring fundamentet, så en støbt sokkel der bliver ligesom ikke så godt. Hjælp mig, venner!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.