Jeg har et gammelt hus med 7" stående tømmer, som er pudset udenpå (ca. 20-30mm?). Jeg skal nu bygge en altan for adgang til en terrasse (to plan), hvor jeg skal fastgøre en trykimprægneret 170x45 mod væggen.
Til den sag hører, at huset inden for en nær fremtid også skal pudses om, så nu begynder jeg at overveje, hvad der er den bedste måde at fastgøre denne bæreline. Uden på pudset, eller banke pudset af og skrue den fast, for derefter at pudse "ind" bærelinen som en slags vejrsikring? Jeg har tænkt mig at sætte tag-/vindpap mellem tømmer/puds og bærelinen for at undgå fugtvandring.
Er der nogen der har nogle idéer om, hvordan man bør tænke? Pudset synes at vejrsikre det underliggende tømmer meget godt, men det bliver selvfølgelig anderledes, hvis man har træet eksponeret uden for pudset. Hvis jeg ikke skulle pudse om, havde jeg nok bare sat det udenpå pudset og skruet ind i tømmeret, men jeg ved ikke om jeg besværliggør ompudsningen markant i dette skridt. Man kan vel selvfølgelig afstive og løsne altanen i fremtiden ved pudsningen, men bevægelsesmarginen vil jo være lidt begrænset af stolperne, der holder ydersiden af altanen på plads.
Nogle input?