Jeg er i gang med at bygge om taget på min tilbyggede garage.

Garagen har i dag fladt tag med papbeklædning.
Tagbjælkerne ligger mod en bærende bjælke/oplagsregel, som er skruet lodret fast i murstenen på husets side.

Jeg planlægger at bygge om til sadeltag med limtræsbjælker som bærende bjælker og åbent i kip.
Jeg vil have 3 limtræsbjælker 315×115, som tagspærene hviler på samt 115×115 limtræssøjler, som de bærende bjælker hviler på.

Dog opstår der et problem lige ved husets side, da en af søjlerne placeres lige ved kælderdøren, der er i garagen. Så spørgsmålet er, om det fungerer at aflaste med en horisontal limtræsbjælke, som jeg fastgør i murstenen og placerer søjlen på?

Alternativt en oplagsregel som jeg fastgør i murstenen, som begge de ydre limtræsbjælker hviler direkte imod og derefter kun en kort søjle fra dette oplag op til kipbjælken.

Spørgsmålet er altså om murstensfacaden kan bære denne belastning?
Taket bliver jo ret tungt med betontagsten og isolering indvendigt.

Vedhæfter to rigtig klattede billeder da jeg ikke sidder ved computeren :)

• Håndtegnet skitse af en tagkonstruktion på ternet papir, med dimensioner 2,40 + 1,82 skrevet øverst.
  • Håndtegning af tagkonstruktion på ternet papir, viser to søjler og bjælke understøttelse til et sadeltag med limtræsbjælker i garagen.
Ville jo foretrække kun at fastgøre en hylderegel mod væggen og undgå søjler, der går ned til pladen, men hvor meget belastning en murstensfacade kan klare, er jo spørgsmålet.
Tænker så, at det tag, jeg har i dag, er fastgjort på denne måde, om end det nuværende naturligvis vejer mindre.

Dit indlæg vækker nogle spørgsmål. Hvilken slags murstensvæg har du, facade sten eller en helstensvæg? En facadestenmur tåler ikke så meget. Der er også forskel på en 45 mm regel og en limtræsbjælke, der er 115 mm tyk. Hvordan har du beregnet dimensionerne på limtræsbjælkerne? De forekommer at være godt dimensionerede. Hvis sadeltaget skal ligge parallelt med murstensfacaden, får du en snefælde. Hvordan havde du tænkt dig at løse det problem? En søjle, der står lidt uhensigtsmæssigt, kan man jo altid forskyde sidelæns, hvis man kompenserer for det.

Spørgsmålet er, om du ikke skal tage et skridt tilbage og sætte spørgsmålstegn ved hovedprincipperne.

Jeg forstår. Det går lidt hurtigt nogle gange ;)
Ifølge husplanen er det1/2 sten facade tegl i hvert fald
For at præcisere er garagens langside bygget til husets kortside/gavl. 70'er hus.

Og hvad angår sadeltaget, så bliver taghældningen selvfølgelig som en forlængelse af husets, så at sige, men lidt længere nede.
Dvs. limtræsbjælkerne placeres parallelt med garagens kortside eller ud fra murstensvæggen, hvis man vil.
Så der burde ikke være tale om nogen snefælde, hvis jeg tolker det rigtigt.

Netop beregningen med bærereglarne er ikke lavet, da disse spørgsmål er dukket op nu, hvor jeg dobbelttjekker alt.
Men der er ingen beregning af teglfacadens bæreevne.
Tagelementernes dimensioneringsberegning er dog lavet via byggbeskrivningar.se, så jeg ser ikke noget problem i det.
Garagen er 4.5m og spændvidden er 8m.

Selvfølgelig kan jeg have stolper, som jeg tænkte fra begyndelsen, men det vil blive lidt dumt netop ved kælderdøren, som sagt. Derfor opstod disse overvejelser om bærereglar, så at sige.
Limtræsbjælker får jeg billigt, så hvis der er mulighed for bæreevne, ville det være en lettelse at foretrække på en eller anden måde, så at sige...

Gør jeg mig forstået?

Her har jeg tegnet på gammel tegning, hvordan jeg har tænkt, det skal se ud

Det man ser, er altså garageets langside

• Gammel tegning med skitse af en garagefacade fra siden med angivet nordretning og målingen 8 m på toppen.
Udregningen på hele taget..
Valgte at køre med 3 bærelinjer for at aflaste ydervæggene samt at kunne bruge almindeligt konstruktionsvirke til tagbjælkerne

• Bygningsdiagram viser tagkonstruktion med bærende bjælker, herunder dimensioner og materialer, ifølge europæisk konstruktionsstandard EKS10.
Jeg har tjekket udregningen hvad angår limtræsbjælkerne og den ser ud til at være korrekt. Det er den store spændvidde på 8 meter, der volder problemer.

Hvis du vil sætte en tværgående limtræsbjælke for at erstatte en eller begge af de indre søjler, går det naturligvis fint. Hver længdegående bjælke repræsenterer da en punktbelastning på ca. 15 kN.

Facadetegl bør helst ikke belastes andet end meget marginalt. Drop det fra løsningen.

Ja det bliver lidt spændvidde ;)
Men bare jeg vinder lidt lofthøjde mod nuværende, så er jeg tilfreds.
Planen er at brække op og støbe en sakselift ned i gulvet, når taget og alt er klart ;)

Tak for svar i hvert fald. Bliver at kigge på en holdbar æstetisk tiltalende løsning, hvis muligt. Ellers må det blive som det var tænkt fra begyndelsen.

/jocke

J Joakim Jokko Pettersson sagde:
Ja, det bliver lidt spændvidde ;)
Men så længe jeg får lidt mere loftshøjde end nu, så er jeg tilfreds.
Planen er at bryde op og støbe en sakselift ned i gulvet, når taget og alt er færdigt ;)

Tak for svaret i hvert fald. Bliver at se på en holdbar, æstetisk tiltalende løsning, hvis muligt. Ellers må det blive som det var tænkt fra starten.

/jocke
Uden fastgørelse i teglene selvfølgelig..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.