Hej! Jeg skal til at montere bærende bjælke til altantag i rundet mexitegel. Har kigget på flere videoer og googlet rundt efter forskellige løsninger. Den bedste løsning jeg er kommet frem til er at måle frem hvor reglerne er, derefter skære/hugge en mursten ud, fastgøre afstand mod reglen og derefter skrue bærende bjælke i denne, men hvad skal man bruge som afstand? Har nogen gjort noget lignende før? Taknemmelig for alle svar og input. Mvh.
Hej!J49l sagde:
Hej! Jeg skal til at montere bærende bjælke til terrasseoverdækning i rundt mexitegl. Jeg har set på flere videoer og googlet forskellige løsninger. Den bedste løsning jeg er kommet frem til er at måle hvor reglerne er, derefter skære/hugge ud en mursten, fastgøre en afstandsstykke mod reglen og derefter skrue den bærende bjælke i denne, men hvad skal man bruge som afstandsstykke? Har nogen lavet noget lignende før? Taknemmelig for alle svar og input. Mvh.
Hvordan gik det for dig, står over for samme udfordring selv. Skal jeg sætte den bærende bjælke i fugerne på teglet eller sætte sokler langs med væggen…
Jeg overvejede, hvor meget belastning der egentlig ville blive fordelt over hvert fastgørelsespunkt. Da jeg skulle have bærelinje på den ene side og stolper på den anden side, endte det med, at jeg målte ud lægterne i stommen på ydervæggen, borede ca. 8mm hul gennem mørtelfugen, og så brugte skruer, der var målt efter bærelinje + mexitegel + luftspalte + lægte (jeg mener, det var 6x280mm træskruer). Og borede dem gennem bærelinjen ind i ydervæggens lægter. Har nu klaret en vinter helt uden problemer. (Byggede forgård med plasttag).Falken123 sagde:
Medlem
· Sverige
· 5 652 indlæg
Ikke helt med på planen i TS første indlæg. Men mere generelt er det en dårlig idé at fastgøre bærende bjælkelag i mursten, som jo normalt kun er en facade, der er ingen bæreevne her. Meget bedre/lettere at sætte i pæle, så terrassen bliver helt frikoblet fra huset.
Ja, dette er helt klart at foretrække. For mit byggeri var dette desværre ikke en mulighed, men kom også frem til at jeg skulle have gjort sådan, hvis jeg havde kunnet.H Harald Blåtumme sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Fästa bärlina i hus eller inte?
Altan & Uteplats -
Fastgøre bærende bjælke på puds eller indenfor puds?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fastgøre regel/bjælke væggen til pergola?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fästa bärlina till altan i fasaden
Grund & Markarbeten -
Kan man fästa bärlina till trädäck direkt på krypgrunden
Utbyggnad och tillbyggnad