Jeg tænkte på at fastgøre dobbelt gipsplader direkte på en betonvæg.
Jeg vil sandsynligvis bruge Casco BoardFix og en 6 mm tandspartel.
Men hvad gør jeg med det andet lag gips, skal jeg også lime mellem det første og andet lag?
Det bliver jo en ekstra omkostning. Kan man ikke skrue det andet lag ind i det første?
Men hvad gør jeg med det andet lag gips, skal jeg også lime mellem det første og andet lag?
Det bliver jo en ekstra omkostning. Kan man ikke skrue det andet lag ind i det første?
Hvorfor har du brug for dobbelt gips?E Ett_unikt_namn sagde:Jeg tænkte at fastgøre dobbelt gipsplader direkte på en betonvæg.
Men hvordan gør jeg med det andet lag gips, skal jeg lime mellem det første og andet lag også?
Det vil jo være en ekstra udgift. Kan man ikke skrue det andet lag fast ind i det første?
Det andet lag kan du lime med monteringslim, men der vil dog skulle bruges en hel del lim.
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Hvorfor ikke pudse betonvæggen?
Tanken er lydisolering.
Eftersom jeg nu vil lime med fixet, så vil jeg ikke bore og bruge spikplugg.
Problemet er det andet gipslag. Jeg kommer jo til at bygge på med 0,6 cm fix + 1,2 mm gips + 1,2 mm gips = 3,0 cm.
Hvis skruen skal være 3 cm for det yderste lag gips, så føles det lidt for stramt til at kunne skrue, jeg vil jo ramme betonen med skruen. Kan jeg bruge en kortere skrue? Skruen vil jo knap gå igennem gipsen før den rammer betonen.
Måske hvis jeg har en fixkamm på 1 cm - men så går der meget fix til...
Eftersom jeg nu vil lime med fixet, så vil jeg ikke bore og bruge spikplugg.
Problemet er det andet gipslag. Jeg kommer jo til at bygge på med 0,6 cm fix + 1,2 mm gips + 1,2 mm gips = 3,0 cm.
Hvis skruen skal være 3 cm for det yderste lag gips, så føles det lidt for stramt til at kunne skrue, jeg vil jo ramme betonen med skruen. Kan jeg bruge en kortere skrue? Skruen vil jo knap gå igennem gipsen før den rammer betonen.
Måske hvis jeg har en fixkamm på 1 cm - men så går der meget fix til...
Kan jeg have råspont eller lægter som træregel i mit tilfælde?
Jeg har lavet en lignende øvelse for at få væggene glatte. I mit tilfælde siporexvægge, men det er jo det samme. Jeg limede efter råd fra weber det første lag med puds, husker dog ikke præcis hvilket.
Hvis jeg skulle sætte et andet lag på dette, ville jeg tage almindelig hvid lim og trykke pladerne sammen på det.
Hvis du i stedet skal lave en ramme, kan du jo bruge lægter, hvis væggen garanteret ikke er fugtig. Du kan aldrig skrue et lag gips i et andet (kun igennem til træ eller stålregel).
Hvis jeg skulle sætte et andet lag på dette, ville jeg tage almindelig hvid lim og trykke pladerne sammen på det.
Hvis du i stedet skal lave en ramme, kan du jo bruge lægter, hvis væggen garanteret ikke er fugtig. Du kan aldrig skrue et lag gips i et andet (kun igennem til træ eller stålregel).
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Man bør undgå organiske materialer i kældere, så pladeregel er langt bedre.
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Sorry. My bad. Det måske ikke er kælder, nej.
Nej ingen kælder så ingen fugt.
Den ene væg skal jeg opføre med lægter, den anden bare sætte op dobbeltgips (skal prøve med casco boardfix)
Var bekymret bare hvis lægter eller råspont var for svagt. Skal bore gennem råsponten og betonen og derefter bruge sømplug.
Den anden væg vil jeg køre med casco boardfix og bare "lime" det hele sammen.
Tak for svar!
Den ene væg skal jeg opføre med lægter, den anden bare sætte op dobbeltgips (skal prøve med casco boardfix)
Var bekymret bare hvis lægter eller råspont var for svagt. Skal bore gennem råsponten og betonen og derefter bruge sømplug.
Den anden væg vil jeg køre med casco boardfix og bare "lime" det hele sammen.
Tak for svar!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Fästa blandare för dusch, 13 mm gips och 10 mm osb.
Badrum -
Fästa WC-fixtur endast i kakel och enkelgips?
Badrum -
Fastgørelse i vægkonstruktion af gips+plyfa+stålregelsæt
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fästa armstöd badrum, tjockare en trippelgips
Badrum -
Fästa dubbla gipsskivor i spånskiva för kakel
Golv