Høvl eller sav (cirkelsav eller stiksav) eller en håndoverfræser

jeg testede med stiksav og rundsav, det blev j,..igt bøvlet, da det ikke skal fases hele stolpens længde.

Du skal måle ud, hvor det skal starte og slutte og fase ind.

Jeg skal gøre præcis det samme. Jeg tror det givne valg er en overfræser. Hvordan får man ellers til de afrundede ender på fasingerne?

Jeg ville blive meget glad, hvis jeg tog fejl, for jeg har både dyksav og rundsav men ingen overfræser.

Man kan save med rundsav/dyksav de længere strækninger og så selve begyndelsen og slutningen med stiksav. Man skal slibe det bagefter.

Har gjort det selv på denne måde.

Skal det være flot, så køb færdige. Skal det være "do it yourself" så anskaf en vertikalfræser med tiltbar spindel og en rundskærer, diameter passende til afslutningsradien. Skal det være specialmål uden store investeringer, så overlad det til et snedkeri. Det kan ikke lade sig gøre at køre med en 45 graders fræser i en overfræser, da der er forskellige radier yderst og inderst på fræserstålet.

Cirkel- og stiksav vil komme til at se skrækkeligt ud, og efter masser af slibning vil hver stolpe have 4 forskellige fasninger.

Pessimist Protte

Tegner man bare ordentligt på stolpen, så bliver det enhedligt

protte: Burde ikke sådan en her fungere? http://www.jula.se/fasfras-45-25-4mm-186128

Rundsav og stiksav gav ikke noget godt resultat, aldeles for besværligt.
Et alternativ jeg ellers overvejer er stemmejern i overgange og derefter håndhøvl og derefter "håndhøvl med lille næse" for at komme ind til overgangen.

Det kommer til at se lidt underligt ud, begyndelsen og slutningen kommer til at se skæve ud.
Måske hvis man kører fra begge siderne og lader ryggen være tilbage eller sliber den ned.

Værktøjet til at gøre det i hånden kunne måske være en med to håndtag, som jeg har glemt navnet på.

Protte

Angående at begyndelsen og slutningen vil se mærkelige ud, der tænkte jeg at bruge stemmejern i sådanne tilfælde for at få det til at fungere.

Jeg ville nok have set, hvordan det ville se ud, hvis man havde drejet.
Men at finde nogen med en drejebænk er måske svært?

//

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.