10,695 læst ·
9 svar
11k læst
9 svar
Farvevalg til indvendig væg, der er diffusionsåben
Vi skal bygge hus med træuld i væggene og således ingen dampspærre kun dampbremse.
Nu er jeg begyndt at tænke på, hvilken type maling man kan have på indersiden af ydervæggene. Det går vel ikke med nogen tæt plastmaling, for så bliver det vel en dampspærre, eller hvad siger I?
//Micke
Nu er jeg begyndt at tænke på, hvilken type maling man kan have på indersiden af ydervæggene. Det går vel ikke med nogen tæt plastmaling, for så bliver det vel en dampspærre, eller hvad siger I?
//Micke
Læs bloggen om sunda huset, sundahuset.se! Meget interessant læsning, hvis du vil have hele huset miljøvenligt. Orker du ikke at læse, så brænder Felicia (som har skrevet bloggen) blandt andet for malerfirmaet Auro, http://www.auro.se/, som laver økologisk maling.
Jeg skal selv snart begynde at bygge mit hus med træfiber i væggene. Hårde plader på ydersiden, træfiberuld i væggene. På taget bliver det også træfiberplader og træfiberuld uden luftrum! Dampbremse på indersiden og diffusionsåben dug på træfiberpladerne på taget (på grund af lav hældning, ellers er det ikke nødvendigt) under tagpladen. Føles som den rigtige vej at gå! Kører ikke all the way som Felicia gjorde, men så langt jeg orker, skal det blive naturligt. Så en eller anden form for miljøvenlig maling bliver det indvendigt. Udvendigt bliver det slamfarve.
Jeg skal selv snart begynde at bygge mit hus med træfiber i væggene. Hårde plader på ydersiden, træfiberuld i væggene. På taget bliver det også træfiberplader og træfiberuld uden luftrum! Dampbremse på indersiden og diffusionsåben dug på træfiberpladerne på taget (på grund af lav hældning, ellers er det ikke nødvendigt) under tagpladen. Føles som den rigtige vej at gå! Kører ikke all the way som Felicia gjorde, men så langt jeg orker, skal det blive naturligt. Så en eller anden form for miljøvenlig maling bliver det indvendigt. Udvendigt bliver det slamfarve.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 indlæg
findes ingen farve, der er diffusionstæt på den måde, så hvad du beklæder væggene med bliver ret sekundært bortset fra, om du vil holde en miljøvenlig linje, men så bliver det jo en helt anden sag.
Det er jo mærkeligt da at farveproducenterne har farve som de angiver som diffusionsåben.Stefan1972 sagde:
Jeg malede netop med kulturhantverkarnas linolieemulsionsfarve (http://shopen.kulturhantverkarna.se/vagg-takfarg-inomhus/) på kalkpudset i mit kommende køkken. Jeg lever i troen på, at den er mere diffusionsåben end "plastmaling", men det var ikke et rigtig vigtigt argument for mig, mere at det skulle være tidsrigtigt og miljøvenligt (ved maling og for os, der bor i huset). Hvor godt den fungerer på længere sigt, ved jeg ikke (endnu).
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Linoliemaling eller æggeolietempera er jo gode, stærke og naturlige farver.
Den sidstnævnte skal være utroligt billig at male med siger de, men meget dårligere holdbarhed (nogle uger).
Den sidstnævnte skal være utroligt billig at male med siger de, men meget dårligere holdbarhed (nogle uger).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Al latexbaseret maling er diffusionstæt og derfor uegnet her (og i de fleste andre sammenhænge). Valget af malingstype afhænger delvist af, hvilken slags materiale du skal male på. Hvis væggenes inderside består af træpanel, er æggetempera et meget godt valg. Meget holdbart og let at reparere uden at det ses. Produceres bl.a. af Ovolin (i Degerfors tror jeg). I et køkken med meget snavs og fedtstænk er linoliemaling nok et bedre valg. Ottossons i Genarp har et godt udvalg.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 indlæg
Jeg har hørt, at matte farver er mere diffusionsåbne end blanke.
Desuden har jeg længe spekuleret på dette. Nogle siger, at moderne farver bliver diffusionstætte, som at pakke huset ind i en plastikpose. Når man så begynder at tale om at tætne badeværelser, så er der brug for primer, gummidug, strimler i alle hjørner og gummilim. Ville det ikke være lettere at male et lag med den supertætte vægmaling der?
Desuden har jeg længe spekuleret på dette. Nogle siger, at moderne farver bliver diffusionstætte, som at pakke huset ind i en plastikpose. Når man så begynder at tale om at tætne badeværelser, så er der brug for primer, gummidug, strimler i alle hjørner og gummilim. Ville det ikke være lettere at male et lag med den supertætte vægmaling der?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Det er aldrig et problem at lægge træ i en plastpose, så længe posen er helt tætFred vom Jupiter sagde:Jeg har hørt, at matte farver er mere diffusionsåbne end blanke.
I øvrigt har jeg længe tænkt over dette. Nogle siger, at moderne farver bliver diffusionstætte, som at pakke huset ind i en plastpose. Når man så begynder at tale om at tætne badeværelser, så behøves det primer, gummidug, strimler i alle hjørner og gummilim. Ville det ikke være nemmere at male et lag med den supertætte vægfarve der?
Men det er en sjov sammenligning, du laver
Farvevalg er jo lidt afhængigt af hvilket materiale der er underlag.
På træ kan man jo male linoliemaling, æggetempera osv. men måske ikke limfarve. På porøse pladematerialer vil man nok ikke male linoliemaling, da det suger så meget - men så kan man oliere overfladen først og derefter male linoliemaling.
På puds er det vel silikatmaling eller limfarve, der "gælder".
Limfarve var jo ret almindeligt førhen på underlag af pap eller gamle aviser, som var klistret op med tapetklister, men det var lidt af en fattigmandløsning. Limfarven er heller ikke særlig aftørbar, den kritter, hvis man gnider på den.
Æggetempera er blevet brugt til både træmøbler, skabe og endda vægge, hvis man havde råd (æg var dyrt førhen).
Når æggetemperaturen er hærdet, er den aftørbar og stærk mod slid, men ret mat i glansen. Den kan poleres lidt for at få en lidt blankere overflade (eller vokses, hvis det skal være endnu blankere, men så er der risiko for, at vandstænk giver hvide pletter, afhængig af voks).
Linoliemaling var ret eksklusivt til vægmaling, men blev brugt, hvis man havde træpanel eller gjorde marmorering eller ådringer på puds.
Det nogen skrev om, at mat maling skulle være mindre tæt end blank maling, tror jeg ikke på overhovedet - det er pigmentsammensætningen, der giver glansen, og da mener jeg ikke mængden af pigment, men hvilken type pigment der er brugt. Det diffusionstætte lag er jo bindemidlet, der står for det.
På træ kan man jo male linoliemaling, æggetempera osv. men måske ikke limfarve. På porøse pladematerialer vil man nok ikke male linoliemaling, da det suger så meget - men så kan man oliere overfladen først og derefter male linoliemaling.
På puds er det vel silikatmaling eller limfarve, der "gælder".
Limfarve var jo ret almindeligt førhen på underlag af pap eller gamle aviser, som var klistret op med tapetklister, men det var lidt af en fattigmandløsning. Limfarven er heller ikke særlig aftørbar, den kritter, hvis man gnider på den.
Æggetempera er blevet brugt til både træmøbler, skabe og endda vægge, hvis man havde råd (æg var dyrt førhen).
Når æggetemperaturen er hærdet, er den aftørbar og stærk mod slid, men ret mat i glansen. Den kan poleres lidt for at få en lidt blankere overflade (eller vokses, hvis det skal være endnu blankere, men så er der risiko for, at vandstænk giver hvide pletter, afhængig af voks).
Linoliemaling var ret eksklusivt til vægmaling, men blev brugt, hvis man havde træpanel eller gjorde marmorering eller ådringer på puds.
Det nogen skrev om, at mat maling skulle være mindre tæt end blank maling, tror jeg ikke på overhovedet - det er pigmentsammensætningen, der giver glansen, og da mener jeg ikke mængden af pigment, men hvilken type pigment der er brugt. Det diffusionstætte lag er jo bindemidlet, der står for det.
Klik her for at svare