Hej,

Bygger en bænk som skal stå på vores trædæk. Har andre lignende træmøbler fra tidligere og har set, at de tenderer til at suge vand op fra dækket i benene, når det er vådt ude, hvilket fører til grimme misfarvninger.

Fik "snilleblixt" at sætte stykker af tagpap under fødderne som møbelknotter for at mindske mængden af væske, der suges op i bænkenes ben, når det regner og er vådt på terrassen.

Men mistænker at tagpap måske kan farve af på trædækket, især når det bliver varmt ude, om sommeren.

Eller måske en anden bedre idé til, hvordan man kan beskytte træben, der lejlighedsvis vil stå på våde overflader.

Kneppe Kneppe sagde:
Hej,

Bygger en bænk som skal stå på vores træterrasse. Har andre lignende træmøbler fra tidligere og har set, at de har en tendens til at suge vand op fra terrassen i benene, når det er vådt udenfor, hvilket fører til grim misfarvning.

Fik "snilleblixt" at sætte stykker af tagpap under fødderne som møbeldupper for at mindske mængden af væske, der suges op i bænke benene, når det regner og er vådt på terrassen.

Men mistænker at tagpap måske kan misfarve træterrassen, især når det bliver varmt udenfor, om sommeren.

Eller måske en anden bedre idé til, hvordan man kan beskytte træben, der til tider kommer til at stå på våde overflader.
Du kan ikke montere møbeldupper af plast under dine møbler? Eller hvis der findes møbeldupper i gummi?

• Synes
Kneppe
  • Laddar…
Jeg plejer at bruge en form for gummitass, når jeg bygger borde og bænke, der skal stå på terrasse eller sten. Jeg forsænker dem, så de kun stikker ud tilstrækkeligt til at forhindre fugt og så de optager små ujævnheder og forhindrer møblet i at vippe.

Jeg gør det samme med skærebrætter. Hvis de kun stikker et par mm ud under, står brættet garanteret stille og holder både sig selv og bordpladen tør.

F.eks. disse:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/dorrstopp/dorrstopp-017398/

• Synes
Kneppe
  • Laddar…
Kneppe Kneppe sagde:
Eller måske en anden bedre idé til, hvordan man kan beskytte træben, der tidvis vil stå på en våd overflade.
Stil fødderne i linolie og lad dem suge sig mætte.

• Synes
Kneppe
  • Laddar…
Konens fik en god idé, monter hjul under alle ben. Det blev godt, både lettere at flytte rundt på bænken, og benene kom op i luften og beskyttede mod at stå i vand.

Men er der nogen, der ved om tagpap smitter af, hvis det står på træ? Det spiller ingen rolle nu, men det kunne være sjovt at vide, om det ville fungere - eller om det er en virkelig dårlig idé.

/Kneppe

Ja, tagpap farver af.

• Synes
Kneppe
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.