Hej. Jeg fandt disse fine bjælker i en jordkælder som ingen ville have, så jeg tænkte, at jeg tager dem hjem og sætter dem som synlige bjælker i rygningstaket til mit nybyggeri, men snart er det tid til at montere dem, og så læste jeg, at gamle sliper ikke er gode, men kan være kræftfremkaldende.
Hvordan ved man om de er giftige?
Kan man ikke spærrmale dem?
Hvordan ved man om de er giftige?
Kan man ikke spærrmale dem?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 indlæg
Men er det gamle sveller da? Hvis de er "farlige" så er der nok ret tydelig imprægnering.
Ingen ved hvad det er eller har været til. Det ser ikke ud som der er noget tjære på dem, men de lugter lidt mærkeligt, ikke overraskende når de har ligget direkte på sandet i en jordkælder i mange år. Hvordan kan man se, om det er imprægneret svelle?H hempularen sagde:
Er det sveller, er de sandsynligvis imprægneret med arsenik eller kreosot. Ikke noget, jeg gerne vil have inde i mit hjem præcis. Den ene stamme synes at bære spor af skinne, så det er sandsynligvis en jernbanesvelle.
Tænk dig om nu.
Hvorfor skulle du ønske at montere noget, som potentielt er unyttigt og desuden lugter dårligt i et nybyggeri...?
Hvad gør du, hvis de ganske vist ikke er imprægnerede, men lugten kryber frem, efter at de er monteret?
Smid skidtet ud!
/M
Hvorfor skulle du ønske at montere noget, som potentielt er unyttigt og desuden lugter dårligt i et nybyggeri...?
Hvad gør du, hvis de ganske vist ikke er imprægnerede, men lugten kryber frem, efter at de er monteret?
Smid skidtet ud!
/M
Måske kan cifermærkningen i enden give en ledetråd om, hvad de tidligere er blevet brugt til?
På det øverste billede ser det ud til, at en af bjælkerne har to fordybninger med et mellemrum, der kan tolkes som tydelige mærker af skinne, som er lagt uden underlagsplade og derfor slidt ned i bjælken. Men det kan også være noget andet.Staffan2000 sagde:
På det øverste billede kan man se fordybninger i bjælken længst til højre. Hvis disse er placeret lige langt fra kanten og har en afstand mellem sig på ca. 1435, 1093, 1067, 891, 802, 750 eller 600 mm, er det garanteret en jernbanesvelle. Hvis der desuden er firkantede huller på hver side af fordybningen, er det endnu mere bekræftet.T Toddep sagde: