Vi vil indfælde rør i væggen i nogle rum. Huset er fra 1968 og bygget af blåbeton (bjælkelag og bærende vægge). Entreprenøren er tøvende og siger, at det ikke er passende at skære i blåbeton, da støvet er sundhedsfarligt. Da jeg ikke finder nogle entydige svar er mine spørgsmål: 1) Hvor sundhedsfarligt er det med støv fra blåbeton? Jeg er rimeligt velinformeret om radon og den øgede risiko for lungekræft mm, Mit spørgsmål er ikke et generelt spørgsmål om radon, men om "byggestøvet". 2) Givet at det er sundhedsfarligt, hvilke forholdsregler skal man tage, når man arbejder i betonen? Skal man eksempelvis plastre dørerne til andre rum, bruge byggestøvsuger, vådtørre, lufte konstant mm? Er der nogen, der ved eller har erfaring med sådanne jobs? Taknemmelig for svar!

Alt byggestøv er skadeligt, så vidt jeg ved er blåbeton ikke farligere end andet støv. For det første skal man bruge en fræser med udsugning. Det fjerner det meste af støvet. Har ikke personligt erfaring, men har hørt, at udsugningen tager 80-90% af støvet.

Derefter skal man dække alt, tape sprækker osv. Du vil alligevel finde støv dybt inde i skufferne på næste etage om 5 år. Alt betonfræsning/skæring støver noget helt utroligt, og støvet trænger igennem præcis overalt.

Og så selvfølgelig bruge en ordentlig beskyttelsesmaske, ikke bare sådan en engangmaske. Men det gælder ved alt nedrivningsarbejde.

• Synes
ColonelKurtz og 1 anden
  • Laddar…
Et sent men stort tak for svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.