Hej. Vi overvejer at lægge et skifertag på huset, som vi skal bygge. Vores tag har en vinkel på 45 grader, og skiferne skal være 5,1 meter. Har været i kontakt med to firmaer på Gotland, der leverer Gotlands kärnfura, som skal være ekstra langsomtvoksende og modstandsdygtig over for råd, men deres skifer er maksimalt 4,80 m. Derfor bliver man nødt til at sammenføje skiferne, hvilket vi helst vil undgå. Vil gerne have tips om savværker, der kan levere længere skifer af god kvalitet. Taknemmelig for tips om, hvor vi kan henvende os. Vedhæfter et inspirationsbillede. Rødt hus med falstag og store vinduer, omgivet af en grøn have og træer i baggrunden, under en blå himmel. Tak!

• Synes
yonna
  • Laddar…
Burde kunne lime samlinger til de rigtige længder, måske kan savværkerne ordne det, sikkert dyrt desværre...

Hej. Tak for dit svar, men jeg tror ikke, at limfoga er en mulighed, helst vil vi forsøge at finde lange falor. Det findes selvfølgelig, men spørgsmålet er, hvordan kvaliteten er på træet?

Hvor ligger begrænsningen 4.8m et sted?

høvleriet/savværket... osv?

Kan du finde kærnefuru som er længere og lade høvleriet lave falor?

/ATW

Hej. Jeg tror, at det er træet i sig selv, der er svært at få fat på. I hvert fald hvis det skal være Gotländsk kernefyr. Har forstået det sådan, at det er svært at få fat i de længder på Gotland. Har hørt, at der er savværk i Norrland, der kan levere. Ved ikke, hvordan den kvalitet er, og jeg har ingen navneforslag på savværk. Selvfølgelig kan jeg opsøge savværk og stille spørgsmålet, men ville først spørge i dette forum, hvis nogen har et tip.

Sjovt med flere faltaksbyggere!
Jeg står lige nu og stryger svarttjära på vores falor, som vi har fået leveret af Åttersta Såg uden for Sandviken. Vores er 4,80, og jeg ved, at han havde lidt problemer med at finde træ i den rigtige kvalitet og længde til os, så 5,1-længder kan måske blive knapt. Selvfølgelig findes det, men det kan nok tage tid for et savværk at samle den mængde stammer, der kræves. Så mit tip er at være ude i god tid og ringe rundt til flere savværker!

Toppen tak for svar, skal kontakte Åttersta såg og høre hvad de siger. Visst er det fint med faltak!! Længes til huset er på plads.

• Synes
hoffret
  • Laddar…
Er det på Gotland, kan I også prøve at kontakte de mindre trælasthandler, som stadig saver eget tømmer selv. PM, hvis du vil have NGT tips, som måske kan fungere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.