8,747 læst ·
22 svar
9k læst
22 svar
Faller væggen i stykker?
Ja, på den anden side er det vaskerum. Dog slutter den ene ende af væggen i ydervæg.TRJBerg sagde:
Det der kan du lægge igen med et blødere brug, måske et kc-brug eller c-brug.
Renovatør
· Uppsala
· 2 168 indlæg
Det kan jo være en mulighed at tjekke, hvordan den anden side af væggen ser ud og også rørføringene i vaskerummet. Har du måske en lille lækage i vand eller afløb? Et langskud kan jo være, at du har høj luftfugtighed og dårlig ventilation i vaskerummet. Tørreskab eller tørretumbler som bruges ofte og skubber varm, fugtig luft ud? Jeg er ret nervøs, når det gælder fugt, og ville gerne kunne udelukke den type påvirkning.AJ82 sagde:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 indlæg
men det fungerer jo ikke rigtig sådan med drænering heller.......en drænering i sig selv kan ikke klare at holde nogen vandstand under en plade. Et gammelt hus uden kapillærbrydende lag under pladen vil måske have jordfugt opad, uanset hvor meget og hvor god drænering man end har. De kræfter kan ingen drænering klare.mathiash77 sagde:Du behöver hålla isär dränering och beskyttelse af facade mod indtrængende jordfugt.
Drænering:
Sigter mod at holde vandstanden nede, så vand ikke står højere end soklen på kælderen. Dette gør så fugt ikke trænger op eller suger op gennem pladen eller gennem væggene i kælderen.
Facesbeskyttelse:
Vand oppefra (regn/tagevand/sne) som finder vej ned i jorden til dræneringen kan i stedet gå ind i facaden. Da skal facaden beskyttes. Tidligere lagde man kold asfalt på kældervæggene hvilket gjorde at fugt havde sværere ved at trænge ind. Asfalten har en udløbsdato, da den bliver dårligere og dårligere og beskyttelsesfunktionen mindskes. Nyere løsninger er platonmåtte (findes andre mærker) og isoleringsplader som man sætter for at forhindre fugt i at ramme facaden og i stedet finde vej direkte til dræneringen.
Så hvis tidligere ejere har lavet drænering betyder det ikke at kælderen er beskyttet mod indtrængende vand. For at forhindre at kælderen bliver værre, skal ydersiden også gennemgås!
på indersiden er det utvivlsomt godt at fjerne det organiske materiale for at lufte og tørre væggen.
Det afhænger også af, hvad du har for fundament i kælderen. Hvis det er en helstøbt bundplade, burde det blive godt, når du har revet panelen og lægterne på indervæggen ned og lader det tørre ud, forudsat at drænering er korrekt udført. Har du en gammel villa, er det sjældent en helstøbt bundplade, men derimod står både ydervægge og indervægge på egne støbninger mod jorden, og mellem ydervægge og indervægge støbte man oftest gulvene i kælderen direkte på pakket sand. I ældre villaer mangler der ofte kapillarbrydende materiale under gulvene og indervægge, der står direkte på sand eller jord, og da fungerer kun drænering for ydervægge. Hvis indervægge ikke tørrer ud trods panel, lægter rives og der er ny fungerende drænering, tror jeg årsagen er mangel på kapillarbrydende materiale under indervægge og gulve i kælderen. Det kan løses på forskellige måder. En mulighed er at montere platonmåtte på vægge og gulv og derefter lægge gulv og vægge op med metalregler, så problemet er løst. En anden mulighed er at åbne en del af kældergulvet, hvor problemet er størst, og lave en dybere "brønd," så vandet søger derhen. Her skal du montere en dræningspumpe med niveauføler, der leder vandet ud. Mit sidste råd er at ALDRIG installere gulvvarme i en gammel kælder, da det øger kapillærkræfterne endnu mere. Og har du installeret gulvvarme, så sluk den. Skal man installere gulvvarme i en kælder i en gammel villa, og det skal fungere, er man nødt til at brække gulvene op, sætte nyt kapillarbrydende materiale og rigeligt med jordisolering.
S Stefan1972 sagde:fast det fungerer jo ikke rigtigt sådan med dræning heller.......en dræning i sig klarer ikke at holde nogen vandspejl under en plade. Et gammelt hus uden kapillærbrydende lag under pladen vil eventuelt have jordfugt opad, uanset hvor meget og god dræning man end har. De kræfter kan ingen dræning klare.
Du har helt ret, og der er sikkert 100 detaljer til, som hverken du eller jeg skrev ud. Det betyder ikke, at det du eller jeg skrev, er forkert, det er bare ikke komplet information.
Formålet med det, jeg skrev, var at forklare forskellen mellem dræning og beskyttelse mod indtrængende vand ovenfra i forhold til TS tidligere indlæg om, at dræning var lavet.
Jeg er ikke alene om at synes, at det ser mærkeligt ud med pudsslip så højt op på væggen. TS skriver også, at den ene side af indervæggen vender mod ydervæg.
@ettan47 indlæg forklarer mere udførligt, hvordan det kan være, hvis det er dårligt/mangel på kapillærbrydende materiale, og hvad man kan gøre ved det. Godt skrevet!
Nu kan jo indervæggen blive opvarmet, og at temperatursforskellen påvirker kapillæreffekten, eller så kan det som @Henningelvis skrev, at en vandskade kan have forårsaget det.
Der er ganske enkelt en masse spørgsmålstegn og muligheder…
Det ville jo være muligt at bryde et hul op i betongulvet, når trægulvet er væk for at se, hvilket materiale der ligger under, og om det er vådt.
Ud fra det, der er fremkommet, ville jeg begynde med at rive det organiske væk og derefter vente nogle måneder for at se, om det bliver fugtigere igen, eller om det er tørret op helt. Derefter tage en beslutning om, hvordan væggen skal udbedres.
Sådan her ser den anden side af væggen ud (hvad der nu kan ses af den gennem partners krukke-/glassamling):Henningelvis sagde:
Kan jo være en idé at tjekke, hvordan den anden side af væggen ser ud og også rørføringerne i bryggerset. Har du måske en lille lækage i vand eller afløb? Et langskud kan jo være, at du har høj luftfugtighed og dårlig ventilation i bryggerset. Skabs- eller tørretumbler som bruges ofte og skubber varm, fugtig luft ud? Jeg er ret nervøs, når det gælder fugt, og ville gerne kunne udelukke den slags påvirkning.

Hvid og glat er den i hvert fald. Der er nogle bobler i malingen nogle steder, men jeg ved heller ikke, hvilken type maling der er brugt, da væggen blev malet.
For øvrigt bør jeg måske præcisere en ting: Lægterne var rigtig våde, så man kunne smuldre dem med fingrene længst nede mod væggen, men højere oppe på væggen var de i god stand. I den højde, hvor væggen er dårligst, synes jeg ikke, den er åbenbart fugtig, men føles mere som tør sand.
Fugten er jo et kapitel for sig, som jeg skal tage fat på, men lige nu bekymrer jeg mig mest om, om der er risiko for, at mere af væggen kan falde sammen, og hvilke risici det i så fald medfører. Jeg tror (men er ikke helt sikker) på, at der hviler en stålbjælke ovenpå væggen i længderetningen. På den anden side af huset, i garagen, ligger en synlig stålbjælke, som går i retning af denne vægs forlængelse.
Vaskerummet er ventileret med mekanisk udsugning, der kører kontinuerligt. Vi har kun boet i huset siden midsommer, og vi har tørret al vask udenfor og ikke brugt nogen tørretumbler. Inden vi flyttede ind, stod huset tomt i cirka et år, så jeg kan ikke forestille mig, at det har været særligt fugtigt i vaskerummet, i hvert fald ikke for nylig.
Vandlækage kan ikke udelukkes, antager jeg, men det virker usandsynligt ud fra, hvad jeg ved om vand- og afløbsrør.
Uanset hvad har jeg kontaktet et byggefirma, som skal komme og kigge i næste uge. Forhåbentligt står huset stadig der da
Vandlækage kan ikke udelukkes, antager jeg, men det virker usandsynligt ud fra, hvad jeg ved om vand- og afløbsrør.
Uanset hvad har jeg kontaktet et byggefirma, som skal komme og kigge i næste uge. Forhåbentligt står huset stadig der da
Klik her for at svare