Hej!

Jeg har revet en fugtskadet væg ned i min kælder (trælister, frigolit, masonit, tapet). Resultatet ses nedenfor:
Sammenstyrtet væg i kælder viser ujævn beton med afskallinger. Overliggende tværregel og vandrør. Affald af træ, mdf og isolering på gulvet.
Der er stadig en del, der skal rives ned. Tværlægten øverst er lidt svær at komme til på grund af vandrørene, og til højre er der en ledning bag masoniten.

Det, jeg tænker på nu, er betonen bagved:
Betonvæg med ujævn overflade og synlige sten i en kælder. Træmaterialer ses til venstre. Væggen synes skadet og muligvis fugtig.
Den er meget ujævn, og meget af den ser ud til at have forvitret bag den indvendige væg. Hvis man skraber på overfladen, falder mere af cementen af.

Bør jeg bekymre mig? Behøver jeg gøre noget, som at påføre mørtel af en slags? Det spiller også ind, at væggen eventuelt stadig er fugtig og har brug for at tørre.

• Synes
pappaK og 1 anden
  • Laddar…
den kommer aldrig til at tørre, hvis du ikke løser problemet med, hvorfor den er fugtig. At den ser ud, som den gør, skyldes jo, at den konstant er fugtig og i princippet smuldrer.

• Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
den kommer aldrig at tørre, hvis du ikke løser problemet med, hvorfor den er fugtig. At den ser ud som den gør, skyldes jo, at den er konstant fugtig og i princippet smuldrer væk.
Jeg antog, at den var fugtig, da den var lukket inde bag den påregulerede væg og ikke kunne ånde? Udover det ved jeg ikke rigtigt, hvad årsagen kunne være. Det er en indervæg, og huset er drænet. Jordfugt forekommer sikkert dog, men er vel ikke så meget at gøre ved?

Minimum er vel at gå videre og rive alt træ ud fra kælderen. Skal det bygges, må du nok bruge metalregler og springe isoleringen over. Ligger gulvet direkte på betonpladen, skal det nok skiftes til klinker eller ventileret gulv. Fugt kommer nedefra og kan vandre ret langt gennem kapillærkraften. Skal du have isolering i kælderen, er det bedre at sætte det udefra, dvs. dræneringsarbejde.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
AJ82 AJ82 sagde:
Jeg antog, at den var fugtig, da den var indelukket bag den påregnede væg og ikke kunne ånde? Udover det ved jeg ikke helt, hvad årsagen kunne være. Det er en indervæg, og huset er drænet. Jordfugt forekommer sikkert, men er vel ikke så meget at gøre ved det?
Hvis det du rev var skadet af fugt og væggen ser sådan ud, kan du nok gå ud fra, at det er fugtigt der, og det vil ikke stoppe med at være fugtigt, fordi du dækker det til igen. Årsagen skal væk. Årsagerne kan være mange. En drænering kan betyde mange ting, og det afhænger jo lidt af, hvilken type der menes. I dette tilfælde skal man måske tætne væggen og bruge en platonmåtte eller lignende.

Jeg har ikke til hensigt at dække væggen igen, bortset fra med puds og gennemtrængelig maling. Men før dette er aktuelt, vil jeg sikre mig, at væggen er ok. Da jeg først åbnede forneden, var den tydeligt våd, hvor trærammen var åbenbart beskadiget, men nu, nogle uger senere, er den betydeligt tørrere.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Klart det kan blive bedre, hvis du fjerner en tæt væg, men godt bliver det aldrig. Du vil sandsynligvis få pudsskader og maling, der krøller sig sammen senere også. Ingen maling er så åben, at den klarer sådanne problemer.

S Stefan1972 sagde:
Klart det kan blive bedre, hvis du fjerner en tæt væg, men godt bliver det aldrig. Du vil sandsynligvis få puds-afskalning og maling, der krøller sig senere også. Ingen maling er så åben, at den kan klare sådanne problemer.
OK. I så fald ved jeg ikke rigtig, hvad jeg kan gøre. Dræn hjælper vel ikke mod jordfugt, hvis det nu er det, der er problemet. Jeg mistænker dog, at problemet kan stamme fra tiden, inden drænet blev lavet ordentligt, og i så fald er det måske mest et spørgsmål om at lade væggen tørre ud nu?

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, men hvor er gjort? Hvad er det for et hus? Hvor gammelt er det? Hvilken type drænering findes der? Jo ældre hus man har jo mere mindskes muligheden for at drænere bort sådanne problem.

AJ82 AJ82 sagde:
OK. I så fall ved jeg ikke rigtig, hvad jeg kan gøre. Dræning hjælper vel ikke mod jordfugt, hvis det nu er det, der er problemet. Jeg mistænker dog, at problemet kan stamme fra tiden før dræningen blev gjort ordentligt, og i så fald er det måske mest et spørgsmål om at lade væggen tørre ud nu?
Jeg havde lignende på en kældervæg, der var opreglet. Jeg rev alt ned, fjernede løs puds på væggen, pudsede væggen op igen og malede med silikatmaling. Dette var før vi drænerede, og efter dette fik jeg lidt problemer med kalkudfældning på væggen i nederste del. Efter at vi drænerede om, forsvandt det problem, så efter at have forbedret malingen ved de tidligere udfældninger, er det ikke kommet tilbage.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
P
Du skal holde dræning og beskyttelse af facade mod indtrængende jordfugt adskilt.

Dræning:
Har til formål at holde vandstanden nede, så vand ikke står højere end bunden på kælderen. Dette forhindrer fugt i at trænge op eller suges op gennem pladen eller gennem væggene i kælderen.

Facadebeskyttelse:
Vand ovenfra (regn/tagvand/sne) som trænger ned i jorden til dræningen kan i stedet trænge ind i facaden. Da skal facaden beskyttes. Tidligere lagde man koldasfalt på kældervæggene, hvilket gjorde det svært for fugt at trænge ind. Asfalten har en udløbsdato, hvor den bliver dårligere og dårligere, og beskyttelsesfunktionen mindskes. Nyere løsninger er platonmåtte (findes andre mærker) og isoleringsplader, som man sætter op for at forhindre fugt i at ramme facaden og i stedet lede det direkte til dræningen.

Så hvis tidligere ejere har foretaget dræning, betyder det ikke, at kælderen er beskyttet mod indtrængende vand. For at forhindre, at kælderen bliver værre, skal ydersiden også gennemgås!

På indersiden er det uden tvivl godt at fjerne det organiske materiale for at lufte og tørre væggen.

• Synes
AJ82
  • Laddar…
Der sidder isoleringsplader mod facaden, så meget ved jeg. Hvilken type er jeg usikker på, men den er flere centimeter tyk i hvert fald.

Jeg må åbne så meget som muligt og lade det tørre ud helt enkelt. Tak for svarene!

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Vores væg så lignende ud bag saunaen. Dog ånspærr på indersiden. Blev godt så snart de fik tørret ud.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
TRJBerg
Du siger, at det er en indvendig væg? Er det virkelig så, er der så et andet rum bag betonen?
Det er ret mærkeligt med den grad af fugt. Jeg har svært ved at forestille mig, at så meget kan trækkes op fra bundpladen. Er det sikkert, at det ikke er f.eks. en rørledning, der forårsager fugten?

• Synes
Sven Hallberg og 2 andre
  • Laddar…
Kunne være en karbonatisering af betonen, men det ved først efter prøve.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.