Hej
Jeg tænkte lige, jeg ville høre her, inden jeg begynder arbejdet med ny facade på væggen, hvor luftvarmepumpen sidder.
Min tanke er, at jeg ikke skal behøve at koble udedelen fra, men blot tage den ned fra væggen og placere den på en stander ved siden af... og at slangerne til indedelen kan blive siddende.
Men, er der noget særligt, jeg bør vide, hvis jeg gør det sådan? Som f.eks., "hæld ikke udedelen, for så selvantænder den og går i stykker..."
Jeg tænkte lige, jeg ville høre her, inden jeg begynder arbejdet med ny facade på væggen, hvor luftvarmepumpen sidder.
Min tanke er, at jeg ikke skal behøve at koble udedelen fra, men blot tage den ned fra væggen og placere den på en stander ved siden af... og at slangerne til indedelen kan blive siddende.
Men, er der noget særligt, jeg bør vide, hvis jeg gør det sådan? Som f.eks., "hæld ikke udedelen, for så selvantænder den og går i stykker..."
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Du skal nok være forsigtig, når du flytter den, kobberrørene er sikkert ret følsomme.
Så flyt den kun det mindst mulige.
Et tip er at stille den på en stander bagefter, og ikke hænge den på væggen.
Det mindsker resonansstøj indendørs fra udedelens pumpe og blæser.
Så flyt den kun det mindst mulige.
Et tip er at stille den på en stander bagefter, og ikke hænge den på væggen.
Det mindsker resonansstøj indendørs fra udedelens pumpe og blæser.
Tak for svaret. Ærligt havde jeg ikke rigtig tænkt på det
Men, hvor meget kan man anslå at røre pumpen? Forstår på den ene side er spørgsmålet ligesom "hvor langt er et snøre", men samtidig nogen derude som måske har en opfattelse baseret på erfaring og viden
Men, hvor meget kan man anslå at røre pumpen? Forstår på den ene side er spørgsmålet ligesom "hvor langt er et snøre", men samtidig nogen derude som måske har en opfattelse baseret på erfaring og viden
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Vi tänker oss att innerdelen sitter ovanför en dörr, alltså ca 2,5 m över marken.O OTTO_75 sagde:
Och utedelen sitter med överdelen ca 1 m över marken.
Så är det 1,5 m rör vertikalt, och säkert minst 1 meter horisontellt.
Att flytta ut utedelen 0,5 meter borde inte vara något problem, om man ser till att rören inte sträcks och böjs för mycket eller riskerar att böjas så det blir veck.
Glödgade kopparrör är ju ganska mjuka.
Men tag det försiktigt så det inte blir onödiga ryck och drag i rören!
Nu er jeg absolut ingen ekspert på dette. Den eneste erfaring jeg har, er at jeg har installeret to varmepumper. De havde som tidligere nævnt, blødglødede kobberrør. I teksten til pumpen stod der, at man ikke skulle bøje rørene mere end en gang. Jeg vil sige, at det afhænger af, hvor lange rørene er, og hvor krumme de er, hvor langt ud du kan komme. Skal du bøje en kraftig krumning tilbage, bør du nok helst ikke flytte den overhovedet. For at tage et eksempel, har i mit tilfælde den ene pumpe 1,5m rør, som går langs facaden. Øverst er der en kraftig krumning. Nederst har jeg blot ladet røret gå i en blød bue. Ved flytning ville jeg i det tilfælde sørge for ikke at bøje den øverst overhovedet og helst få hele bøjningen til flytningen under den lige strækning. I mit tilfælde tror jeg, det ville gå godt at flytte den mindst en halv meter, sandsynligvis mere.
Edit: nu nåede KnockOnWood mig med noget af infoen
Edit: nu nåede KnockOnWood mig med noget af infoen
Klik her for at svare