Hej!

Skal snart bygge hus og kigger på forskellige alternativer. Har overvejet at bygge med dorocells system dorotherm, som er et celleplastsystem man bygger op omtrent som lego, og så støber man i et hulrum i midten. Årsagen til dette er bl.a. at der vil være forskellige niveauer i huset samt at visse ydervægge vil være rundede, hvilket man nemt opnår med dette system (http://www.dorocell.se). Har været i kontakt med diverse arkitekter, hvoraf en har foreslået et helt andet nyt system, som virker meget godt http://www.fagerdalaepssystem.se/ Dette system skulle kunne klare de samme ting som dorocells, men det har nogle fordele, f.eks. synes det at have bedre isoleringsevne, det ånder og det brænder ikke. Nogen der har nogen erfaring eller ser en åbenlys mangel ved dette system fra fagerdala?

mvh

Tvivlende førstegangshusbygger
 
En åbenbar ulempe er, at lambda-værdien (isoleringskapaciteten) er ca. 1/3 af celleplastens. Dvs. for at opnå den samme isoleringseffekt skal en fagerdalavæg være ca. 3 gange så tyk som isoleringslaget i den celleplastisolering, du sammenligner med.
 
anaitis sagde:
En åbenbar hage er, at lambda-værdien (isoleringsværdien) er ca. en 1/3 af celleplastens. Dvs for at opnå samme isoleringseffekt skal en fagerdalavæg være ca. 3 gange så tyk som isoleringslaget i den celleplastisolering, du sammenligner med.
Spørgsmålet kan man vel også stille om et almindeligt træhus med diverse kuldebroer, såsom regler og øvrige installationer, hvad man får for faktisk u-værdi
 
tib sagde:
Tak for svaret!
Bliver dog lidt betænksom fordi de mener eller forsøger i det mindste at vise, at deres hus bruger meget lidt energi og kan komme ned mod ca. 45kwh/kvadratmeter og år.
[link]
Svært at kommentere uden at vide, hvordan resten af huset ser ud: Vinduer, døre, loftsisolering.
Desuden, hvad mener de? 45kwh/kvadratmeter og år, er det mængden købt energi? eller forbrugt? Har ikke læst alt på deres site.
 
Har selv bygget fundamentet til vores hus med sundolitt kub og har en ven, der byggede hele huset med dorocell. Og dorocell holdt bedre sammen, når man skulle støbe, end hvad sundolitt gjorde. Den ville gerne løfte sig, hvis man var lidt for hurtig med at fylde i betonen. Nu er dorocell kommet med en ny version, som man kan skrue i. Dvs man kan montere fx gips direkte mod flamingoen uden at bruge de gamle lægter, der blev monteret under byggeriets gang. Der sidder en profil indstøbt i celleplasten, som man skruer i, og væggen bliver mere homogen betonvæg end forgængeren. Ville gerne vælge det, hvis jeg skulle bygge igen. Man kan med lethed bygge dem selv. Hvis man er lidt snedig, når man lægger i armeringen, kan man save hullerne til vinduer i efterhånden.
 
shelby67 sagde:
Spørgsmålet kan man vel også stille om et almindeligt træhus med diverse kuldebroer, såsom regler og øvrige installationer, hvad man får for faktisk U-værdi
Vi sidder præcis i samme situation og har anmodet om pris på en stamme med Fagerdala EPS-system til vores planlagte byggeri i Nacka. Jeg må indrømme, at jeg til dels deler bekymringerne omkring isoleringsevnen... Men jeg synes, det virker som et absolut fremragende byggesystem, var og kiggede på et hus, der er ved at blive bygget, og det var en meget positiv oplevelse! Tørt og fint allerede efter nogle uger, trods alt er i beton.

Det ville være interessant, om nogen har erfaring med, hvad en gennemsnitlig U-værdi for en standard trævæg eller letbetonvæg er?
 
Nu i dag lagde jeg mærke til endnu en mulig ulempe:
Styrken er ikke specielt høj. Kun 1,8 MPa i trykstyrke. Dette er sikkert nok til at bære væggens egenvægt, men vil kræve tiltag, hvor den skal optage ydre laster, fx fra spær eller bjælker.
Jeg tænker på selve anlægsfladen.
Det kan naturligvis fikses, men kræver omtanke.

Desuden kan væggen være noget svag, når det gælder at fastgøre hylder og lignende.
Kræver også tankevirksomhed her.
 
Jeg synes, det er interessant med nye byggemetoder og materialer, men savner billeder på deres hjemmeside. Findes der nogle, hvor man kan se, hvordan det ser ud?
 
Hej igen!

Har haft lidt kontakt med en sælger på dorocell og sendte følgende spørgsmål til ham:
"Hej!

Fik for nylig et tip fra en ven om, at der findes et nyt byggesystem, der hedder fagerdala eps http://www.fagerdalaepssystem.se/
Hvad gør dorothermen bedre end fagerdala? Har svært ved at sammenligne!"

Og svaret jeg fik var:

"Hej!

Det er svært at sige præcist, men det, som jeg kan se, er vel Hvordan gør man med elinstallationer, hvad er det for en U-værdi og behøver man kranbil, når man gør dette.

Tjek det og så kan du gerne fortælle, det er sjovt at vide om nye ting, der kommer ud.

Mvh"

På torsdag skal jeg møde fagerdalas arkitekt og håber at kunne få lidt mere svar på de ting, der er kommet op her som mulige ulemper.

Det er vel som shellby skrev måske, at det er helheden, man skal gå efter, når det gælder isoleringsevne, at væggen har en u-værdi er én ting, men hele bygningens evne til at holde varmen må jo være det vigtigste, selvfølgelig.

Spørgsmålet er jo, hvad man gør om et år, når man står der og opdager, at elmåleren tikker af sted i betydeligt hurtigere takt, end man havde håbet på..
Egentlig skulle man jo måske forsøge at få fat i nogen, der har bygget et sådant hus og spørge, hvordan det fungerer i virkeligheden, hvad fik de for omkostninger for opvarmning.
Skal tjekke med dem på torsdag, om jeg kan få nogle referenceprojekter.

Vender tilbage, når jeg har mødt dem.
 
tib sagde:
Det er svært at sige præcist, men det jeg kan se er vel Hvordan gør man med elinstallationer, hvad er det for u værdi og har man brug for kranbil når man gør dette.
Jeg har talt med Fagerdala, og du har to muligheder, den ene er at støbe al elinstallation, doser, ventilation, afløb m.m. når de præfabrikerer elementerne. Den anden mulighed er selv at fræse sådant som man gør f.eks. med letbeton. Afløb og større ting i bjælkelaget fræser man naturligvis ikke ind, hvordan som helst, så den førstnævnte mulighed er nok at foretrække.

Samtidig er fordelen ved at fræse f.eks. elinstallationer ind, at du får dem der, hvor du virkelig vil have dem, og ikke der, hvor du tror, de skal være ud fra tegningen, men på den anden side kan man jo kombinere tilfældene. Støbe ting ind der, hvor du tror, de skal være, og have mulighed for at justere på et senere tidspunkt...

Kranbil har man selvfølgelig brug for, men samtidig rejser man stommen (inkl. tag) på et par dage, hvilket du ikke gør med eps-blokken. Yderligere en fordel som jeg ser det (jeg er helt solgt på dette, formentlig indtil vi får tilbuddet ;)) er at du ikke behøver at støbe pladen på forhånd. Du forbereder en singelbænk, og montørerne lægger kantbjælkerne ud, og derefter monterer de stommen ovenpå. Når du er færdig med stommen, forbereder du alle installationer m.m., der skal ind i pladen, og så støber du med 40 cm EPS-cement. Alt under tag! Tykkelsen kan man vel variere afhængig af hvilken isolering man vil have.

En ulempe ved dette system er, at du skal lave en overstøbning med flydespartel eller beton, hvis du skal have gulvvarme.
 
Hvordan ser prisbilledet ud.
 
jerk sagde:
Hvordan ser prisbiden ud.
Venter på tilbud, vender tilbage.
 
heintz sagde:
Jeg har talt med Fagerdala, og du har to muligheder, den ene er at støbe al el-installation, bokse, ventilation, afløb m.m. ind, når de prefabrikerer elementerne. Den anden mulighed er selv at fræse ind sådan noget, som man gør f.eks. med letbeton. Afløb og større ting i bjælkelagene fræser man naturligvis ikke ind, som man har lyst til, så den førstnævnte mulighed er nok at foretrække.

Samtidig er fordelen ved at fræse f.eks. elinstallationer ind, at du får dem der, hvor du virkelig vil have dem, og ikke der, hvor du tror, at de skal være ud fra tegningen, men på den anden side kan man jo kombinere tilfældene. Støbe ting ind, hvor du tror, at de skal være, og have muligheden for at justere på et senere tidspunkt...

Kranbil behøver man selvfølgelig, men samtidig rejser man opbygningen (inkl. tag) på et par dage, hvilket du ikke gør med eps-blokke. Endnu en fordel, som jeg ser det, (jeg er helt solgt på dette, sandsynligvis helt indtil vi har fået tilbuddet ;)) er, at du ikke behøver at støbe pladen i forvejen. Du forbereder en singelleje, og montørerne lægger kantbjælkerne ud, og derefter monterer de opbygningen ovenpå. Når du er færdig med opbygningen, forbereder du alle installationer m.m., som skal ind i pladen, og så støber du med 40 cm EPS-cement. Alt under tag! Tykkelsen må man variere afhængigt af, hvilken isolering man vil have.

En ulempe ved dette system er, at du skal lave en overstøbning med flydespartelmasse eller beton, hvis du skal have gulvvarme.
En anden fordel ved deres konstruktion er, at man slipper for at blande en masse forskellige dampspærrer og øvrigt i vægkonstruktionen, som kan skabe fugtproblemer med tiden, som i øvrigt blandes frit blandt både sten- og træhusproducenter derude.
 
Hej igen!

Mødte Fagerdala i torsdags. De var rigtig flinke og virkede dygtige, men jeg tror alligevel, at mit valg bliver Dorocell. Årsagen er nok, at jeg er lidt "feg", jeg vil f.eks. gerne have en ydervæg, som vil være lidt buet, og det havde de ikke lavet før, så jeg fik bare en lille mavefornemmelse, at jeg må vente med dette system til det næste husbyggeri, når de forhåbentlig er blevet lidt større og har lavet lidt flere leverancer. Kan dog godt lide deres koncept og fik også set nogle huse, de havde bygget. Tilsyneladende havde de et hus, der brugte 45/kW/kvm, hvilket skal være meget godt, og huset havde desuden ret store vinduespartier. Ved ikke, hvad man kan forvente at komme ned til med et tilsvarende hus i 350mm, men det må vel fremtiden vise.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.