Nej, nockbalken skal hvile på to regelender for at få tilstrækkelig stor bæreevne. Du kan måske bruge en form for distancelægte under udkragningen, så reglerne står et stykke fra facaden.

Så burde jeg kunne sætte en 45x120 som afstand. Derefter tage to sådanne og sætte dem sammen som regel til selve bjælken. De to kan jeg måske skrue sammen med den tredje, som jeg har fæstnet i facaden for at holde på plads. Øverste del kan jeg derefter fæstne de regler, der kommer op, også i facaden. Så hviler de dels på jorden og er skruet i facaden.
Lyder det som en god løsning?

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Ja!

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Hej.
Låner tråden lidt, da jeg har samme overvejelser.
Mit udestue er 3,7m dyb og 5 bred.
Jeg har gjort sådan her med vinkeljern, som jeg derefter skal bygge ind med et lille tag, hvor jeg skal sætte spots i (så jeg skjuler husets eksisterende tagspær).
Spørgsmålet er, om jeg skal sætte en 42*120 regel i midten også? Eller fungerer dette?

• Udestue med vinkeljern og tagkonstruktion, trævæg i rød og hvid, spørgsmål om konstruktionens stabilitet og tilføjelse af ekstra træreol.
Så vidt jeg forstår, har du et pulpettak, der falder ud fra huset. Taget bæres af limtræsdragere ca. 42x180 på c/c 1200? Hvis disse antagelser er korrekte, bliver lasten i enderne af dragerne som mest ca. 5 kN per drager, dvs. lige over 500 kg. Det er altså en betydeligt mindre last end emde har fra sin mønedrager. Om det holder med den løsning, du har valgt, afhænger da primært af, om du har tilstrækkeligt mange kraftige skruer med tilstrækkeligt fæste til at klare en last på 500 kg fra hver dragerende. Dette kan jeg ikke vurdere ud fra billedet. Er det en udbanket limtræsdrager inderst, som kun hænger i husets spær med hjælp af vinkelbeslag?

Ja det er 1200cc på tagets limtræsbjælker.
Det er en udskidt limtræsbjælke, der står på hver sin 42*120 regel i hver sin ende og hængt/fikseret med vinkeljern i husets limtræsbjælker.
Afstanden mellem 42*120 reglerne er over 4 meter. Skal man sætte en regel mere i midten af dem?
Eller findes der en bedre løsning?

Hvis du vil have en limtræsbjælke, der er fritbærende på godt 4 meter med de aktuelle laster fra tagbjælkerne, kræves der en dimension på 42x270 uden hak! Jeg tror, det er en bedre strategi at sørge for, at det du allerede har monteret, er tilstrækkeligt forankret i huset.

Oki, tak for svarene.
Med andre ord, sætte nogle flere vinkeljern, så er jeg safe?
Mvh

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Det allerbedste ville være, hvis du kan skrue den udskårne bjælke direkte ind i væggen. Der må være en rem, som husets tagspær hviler på lige bag ved bjælken.

Nu er jeg meget dårlig til opbygning af huse osv.
Men spær ser ud til at hvile på regler, der går i samme retning som spær (se billede). Bagved "min" limtræsbjælke har jeg små regler og isolering.
Min tanke fra begyndelsen var at sætte bjælken i væggen.
Men da jeg begyndte at rive og hæve altan, var materialet allerede bestilt.

• Træbjælke forbundet til en hvid overflade ved hjælp af en metalbeslag, del af en tagkonstruktion.
J justusandersson sagde:
Du skulle behöva have et oplag for din mønebjælke som er 90 mm bredt og mindst 70 mm dybt.
Hvordan er du kommet frem til oplængden.? Synes det lyder langt.
Byggbeskrivninger.se siger 19mm
Jeg får 45 mm når jeg regner.
så det burde i hvert fald række med en 45x145 hvis den er afstivet i svag retning.

Svar til larsbj: Oplagringstrykket på bjælken skal helst ikke overstige 3 MPa ifølge nye fund.

Svar til Köttisar: Det du ser under tagspæret er tagspærrets underramme (betegnelsen afhænger lidt af, hvordan tagspærret er konstrueret, men det er irrelevant her). Denne hviler derefter på et hammerbånd, som er en regel, der ligger oven på væggens stående regler. Se vedhæftede skitse.

Diagram af en tagkonstruktion viser en tagstol og det understøttende hammarband oven på væggens lodrette reglar.

J justusandersson sagde:
Svar til larsbj: Støtteretrykket på bjælken skal helst ikke overstige 3 MPa ifølge nye indsigter
Mener du, at reduktion af støtte længden med hensyn til omgivende materiale er fjernet i Eurokoden?
Mine bøger er to år gamle.

Nej, det tror jeg ikke, men jeg har netop læst en LTH rapport om emnet, deformationsproblemer hos limtræ pga for højt optrykstryk. 45 mm fungerer sikkert godt, 19 mm synes jeg af flere grunde er et mistænkt lille mål. Så kan man altid diskutere, hvordan man skal se på snelast i dette tilfælde. Maxlasten må indtræffe meget sjældent.

Justunsandersson: God tegning der, så forstår jeg (sorry, men jeg er ny inden for dette område).
Hammarbandet har jeg passeret, da jeg ønskede at få højere til loftet samt få det i niveau med alle dørene.
Så må jeg desværre tilpasse mig derefter (nu når næsten alt er færdigt).
Takker for alle svar, og sorry til Emde, hvis jeg kaprede din tråd.
Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.