45x145 tror jeg bliver godt.

Tak for svaret! Jeg har et spørgsmål mere, der handler om noget helt andet.

Jeg vil også have tyk glasuld i de forreste hjørner. Akustikeren talte om noget med, at have isoleringsplader mod en ydervæg kunne skabe kondens i væggen og mug. Fordi den indre væg bliver varmere end den ydre på en eller anden måde. (usikker på præcis hvad han mente) Han er ikke tømrer og vidste ikke, om det bliver et problem i mit tilfælde.

Men hvad tror I? Væggen er 4,25 m bred og vil være dækket af glasuld 118 cm på hver side. Bliver det et problem? Jeg ved, at en på et andet forum sagde, at hans væg blev helt sort, da han fjernede sine hjørneabsorbenter. Bør jeg bekymre mig?

• Rumlayout i fugleperspektiv med møbler og akustikpaneler i hjørnerne, mål for ydervæggen vises.
Når du bygger "superchunks" efterlader du et luftspalte inderst mod væggene, så det bliver en ventileret konstruktion. Lydabsorptionen vil ændre sig yderst marginalt vs. hvis du fylder rummet helt ud. Det samme gælder for forvæggen, som også bør absorberes med så dyb konstruktion som muligt.

Björn Melander Björn Melander sagde:
Når du bygger "superchunks" efterlader du et luftspalte længst inde mod væggene så det bliver en ventileret konstruktion. Lydabsorptionen vil ændre sig yderst marginalt ift. hvis du fylder rummet helt ind. Det samme gælder for forvæggen, som også bør absorberes med så dyb konstruktion som muligt.
Yay, tak for svar! Blev lidt bange for at det måske var udelukket at have superchunks men det går altså? Luftspalte bliver jo ikke noget problem, jeg behøver jo bare ikke at fylde med uld helt ind til væggen. Dog ligger jo reglerne mod væggen hvilket burde skabe et lufttæt lag? I så fald, er det nok at bore huller i reglerne så luft kan komme ind udefra rummet ind i luftspalten for at opnå tilstrækkelig ventilation?

Hvor bred luftspalte bør jeg have i øvrigt for at være sikker på at skimmel ikke kan vokse?

Reglerne behøver du ikke bekymre dig om overhovedet. Lad dem være som de er.

Det er nok med nogle cm spalte. Regn et lille ventileret bjælkelag op mellem bef gulv og isolering. Ved soklen sætter du et gitter. Gør på samme måde i overkanten mod loftet. På denne måde tillades luften at cirkulere bag isoleringen.

Reglarne behøver du ikke bekymre dig om overhovedet. Lad dem være som de er.

Det er nok med nogle cm spalte. Regle op et lille ventileret bjælkelag mellem bef gulv og isolering. Ved soklen sætter du et gitter. Gør på samme måde i overkant mod loft. På den måde tillades luften at cirkulere bag isoleringen.
Hej! Tak igen!
Lidt ord dér som jeg ikke forstår. Mener du, at jeg har luft mellem gulv og isolering også? Og mellem loft og isolering? Og at reglerne på gulvet får et gitter på sig, og at jeg derefter lægger isoleringen på gitteret? Og laver en åbning i reglen på gulvet, så luft kan komme ind? Forstår jeg dig rigtigt da?

Regler på højkant mod gulv er kun til for at skabe en luftspalte. Luften kommer ind gennem et gitter ved soklen og ventileres ud i overkanten på et passende sted. Gitter er kun et forslag for at få det pænt. Fungerer lige så godt med hul- eller spalteperforering. Et alternativ til reglerne mod gulv er at lade isoleringen hvile på hønsenet eller tyndt armeringsnet et stykke oppe fra gulvet.

Reglar på højkant mod gulv er kun til for at skabe en luftspalte. Luften kommer ind gennem et gitter ved soklen og ventileres ud i overkanten på passende sted. Gitter er kun et forslag for at få det pænt. Fungerer lige så godt med hul- eller slidseperforering. Et alternativ til regler mod gulv er at lade isoleringen hvile på hønsenet eller tynd armeringsmåtte et stykke oppe fra gulvet.
Stadig lidt usikker, mener du, at jeg har reglar liggende på højkant som jeg derefter lægger isoleringen på? Så at reglarne danner kanaler hvor luften passerer igennem? Så har jeg et langsmalt gitter foran kanalernes åbning?

Javist, det vigtige er, at luften tillades at cirkulere mellem ydervæggen.

Ok så er jeg med!

En tilføjelse bare. Akustikeren sagde, at fugten ville opstå inde i væggen, hvad jeg husker. Og noget om at den eksisterende isolering er dimensioneret for ikke at lade fugt opbygge sig på grund af temperaturforskelle mellem ude og inde, og at ekstra isolering kunne ændre denne balance. Er det også det, du taler om? Jeg tvivler ikke på, at du ved, hvad du taler om, blev bare lidt usikker.

Absolut, vi taler om det samme her (hvor i konstruktionen dugpunktet havner). Godt at din akustiker havde styr på dette, let at overse.

Hvad skønt! Blev lidt usikker et øjeblik om I mente det samme. Så ved jeg, hvordan jeg skal udforme mine superchunks så!

Forsøgte at regne ud vægten af reglarne i loftet og kom op på 63 kg, kan det passe? Ud fra 0,5 kg/dm3 fandt jeg ud af, at en 145 regel vejer 3,26 kg per meter og en 120 regel 2,7 kg per meter. Selve glasulden vejer lidt over 68 kg. Reglarne fordobler jo vægten!

Jeg overvejede at sætte loftet op med to konsoller og en regel med i alt otte plugs. To i hver konsol og fire i reglen. Disse plugs har en trækstyrke på omkring 30 kg hver, i alt omkring 240 kg. Loftet vil veje i alt 130-140 kg. Er det nok, at fastgørelsen tåler det dobbelte af loftets vægt for at være sikkert? Eller bør man have mere margen? Jeg kan altid skrue reglen fast i væggen med flere plugs, fx 6 stk. Så får jeg omkring 300 kg trækstyrke. Hvad ville I anbefale? Eller nærmere, hvordan ville I have gjort, hvis I skulle montere et loft på 130-140 kg, som I skulle sidde og arbejde under? Hvor stor sikkerhedsmargen ville I have?

Hvis væggene er af beton, fastgør du reglar med almindelige sømplug mod de tre vægge. Så får du noget stabilt at forankre konstruktionen i. Du har også mulighed for at udnytte superchunksene som basis for akustikloftet. Ligeledes en vertikal regel på hver side mod væg, under bagkanten på akustikloftet, hvis det er nødvendigt.

Må bare først takke for alle svar, vidunderligt at du hjælper mig Björn!

Jeg er ikke en snedker, men jeg tror, det er som følger. Væggene, der vender mod ydersiden, ser ud til at bestå af puds og derefter letbeton. Dette fordi jeg kan slå en træskrue ind uden problemer. Det må betyde, at der er puds yderst, eller? Eller kan det være letbeton hele vejen? Kan man slå en træskrue ind i letbeton?

Indervæggene ser imidlertid ud til at bestå af kun letbeton.

Kan man bruge sømplugs i letbeton?

Den venstre væg bliver svær at fæstne en lægte i, da den kommer til at sidde foran vinduet. Desuden sidder ventileringen over vinduet. Til gengæld kan det lade sig gøre at fæstne en i den højre væg. Vertikale lægter går udmærket. Jeg kommer til at have sådanne, hvor jeg bygger superchunksene samt en tykkere absorbent ved den første refleksion i sidevæggen. Disse kan jeg jo lade tage hvil på også.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.