Jeg har et spørgsmål om muligheden for at fastgøre glasuld i loftet uden at bore.
Jeg bor i en lejlighed, hvor et af rummene skal laves om til musikstudie. I forbindelse med det skal rummet akustikbehandles. Et af skridtene er at få absorberende materiale op i den forreste del af loftet, 30 cm dybt. Dette ville ikke have været et problem, hvis jeg måtte bore i loftet, men det må jeg ikke.
Kan det løses ved at fastgøre en lægte på væggen, som man derefter lægger tværgående lægter på? Se billede:
Tror I, at dette ville holde? Ifølge akustikeren, jeg har været i kontakt med, vil glasuld plus lægter veje omkring 10 kg per kvadratmeter. Bredden på rummet er 4,246 meter.
Hvis dette ikke virker, er der en anden måde at få det "loft" op uden at bore i selve loftet? Jeg må bore i væggene så meget jeg vil.
Sætter du c/c 600-reglarne den anden vej, kan du sætte en opstyvnende plyf som afstiver på yderste bærer alt. en kraftig regel der med tanke på spændet.
Tak for svar! Hvordan mener du Björn? Er ikke helt haj på snedkersprog. Mener du, at man har en kraftigere regel yderst mellem væggene og derefter fastgør reglarne i den forreste væg og i den kraftige regel?
Præcis, på denne måde skal kun en regel dimensioneres for spændet på + 4000 mm. Mest smidigt og pænest er nok at bygge i følgende rækkefølge:
Regler op, isolere, beklæde og så afslutte med en malet afstiver (MDF el. Plyfa) som samtidig fungerer som opstramning af den bærende regel. Inden du får sat afstiveren på, kan du sætte en stempel som aflastning.
For at fjerne så meget lyd, der kan være forstyrrende som muligt, bygger man et nyt rum i rummet, tænk kasse, fritstående, kun i kontakt med gulvet, som også vil fungere som resonanskasse.
Hvis du ikke vil have sure naboer hele tiden, anbefaler jeg, at du ikke sætter regler mod det eksisterende loft eller væg!
Byg en fritstående kasse, som du sidder i, det koster, men fungerer bedre.
Hej igen!
Pagno: Jeg vil bare akustikbehandle. Selve lydtransmissionen er allerede ok som det er. Men tak for tippet!
Björn: Hvad mener du med afbryder? Hvor sidder den i konstruktionen? Og hvad tror du, jeg har brug for som bærende regel? Dimensioner?
Der er dog et vindue på den anden side, hvilket gør, at en regel, der går mellem sidevæggene, ikke kan fastgøres. Er det muligt at fastgøre den bærende regel over vinduet og derefter hænge reglerne under den? Ligesom dette: (De hvide bokse er ventilation)
Det kan sikkert løses på en mere praktisk måde, men dette var hvad, jeg fandt på.
Det jeg undrer mig over er, om reglerne ovenover vinduet har samme styrke, når de ikke går ned til gulvet, men hviler på vinduet, så at sige. Holder de til en regel tværs over rummet? Og er det muligt at fastgøre reglerne under den tværgående regel? (Forslaget på billedet kan med al sandsynlighed forbedres)
Ingen der ved som vil svare? Kan den tværgående regel fastgøres til reglarne over vinduet? Holder det?
Og holder det at fastgøre reglarne under den tværgående regel?
Ville være meget taknemmelig. Dette projekt er i planlægningsstadiet, og dette er det sidste stykke jeg har brug for at få på plads, inden jeg går i gang.
Det er ikke muligt at sige præcist, da vi ikke ved, hvordan det ser ud, men sandsynligvis går det fint. Det er ikke ubegribelige laster, vi taler om her.
Det går garanteret godt, jeg refererer nu til typisk et almindeligt bærværk for loftsplader. De skruer det bare ind i væggen med små skruer typisk 30mm lange, så kommer vi elektrikere og lægger tunge armaturer og andet skidt. Tror du kan være rolig
Ok flere spørgsmål. Hvis jeg skal have en bærende bjælke tværs over rummet 4,25 meter lang. Hvor kraftig skal den være for at være stabil? 2tom6? 2tom7? 2tom8? Findes der overhovedet regler 4,25 meter lange? Eller skal jeg sammensætte 2 stykker? Hvordan gør jeg, så det holder i så fald? Hvordan fastgør jeg reglerne mellem de bærende bjælker? Med nogen vinkeljern? Skal jeg bruge træskruer eller gennemgående skruer med møtrik? Hvad holder bedst?