Hej allesammen,
Jeg skal snart i gang med at bygge en terrasse til vores hus, og da jeg ikke har brugt en hammer i et par år, tænkte jeg på at følge nogle instruktioner fra ByggMaxs "Gør-det-selv"-video.

Det jeg tænker mest over efter at have kigget på den, er netop plintsætningerne. Vi bor i Jämtland og jorden omkring huset blev grovplaneret sidste år, og jeg ved ikke, om der har været nogle større sætninger i jorden over den første vinter. Jordundersøgelsen inden byggeriet startede siger følgende:

"Jorden består øverst af ca. 0,3-0,4m tørv, muld og / eller sortjord med rødder og plantedele, som underlejres okulært vurderet af sandet stiltiende lerblanding. Sondering viser, at morænen i overfladen er halvfast for at blive fast eller meget fast lagret mod dybden. Boredybde maksimalt 1.8m. Dimensionerende grundtryksværdi på lerblandingen, fd=0,10 Mps

Ved anlægning af veje og planer skal der tages hensyn til, at jorden er frostfarlig og kan ifølge tabel CB/1 i Anlægnings AMA 98 henføres til frostfarlighedsklasse 4"

Jeg havde tænkt mig at bore ca. 90cm, derefter lægge ca. 25cm singel/makadam, så plinten stikker op ca. 5cm. Er det tilstrækkeligt? Samt, hvor mange niveauer går den der frostfarlighedsklasse op til? ;)

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.