3,021 læst ·
6 svar
3k læst
6 svar
Fældet nogle træer, hvordan passer man bedst på stokkene?
I dag blev tre træer fældet i gården, tilfældigvis var der en skovmaskine på den anden side af vejen, så jeg spurgte, om han ville tage nogle træer ned på vores gård, inden han kørte. Det tog 5 minutter, så var de alle nede, og de blev skåret til 5,20 m. Jeg vil have dem i 5 m længder i sidste ende. Jeg skal have tre tagbjælker ud af disse, så de skal helst være så lige og tykke som muligt. Planen er at save/høvle/hugge med økse til firkantede tagbjælker.
Jeg tror, jeg får minimum 8x8 tommer ud af tre af dem, måske større, men jeg tror, 8x8 er mere end nok til formålet. Dobbelt så tykke som tagbjælkerne i forældrenes skur, og det har stået siden 70'erne.
De skal hæves fra jorden, formoder jeg.
Behøver de at blive barket, eller er det bedre at lade barken sidde, indtil de er tørret mere, og man begynder at bearbejde stammen til den endelige form?
Er der nogen hast eller pointe i at skynde sig med det, inden foråret kommer? Lige nu ligger de alle i knædyb sne, burde jeg få dem hævet med det samme, eller kan de ligge der, indtil det bliver varmere / mindre sne?
Video af maskinen, når den tager træerne:
Jeg tror, jeg får minimum 8x8 tommer ud af tre af dem, måske større, men jeg tror, 8x8 er mere end nok til formålet. Dobbelt så tykke som tagbjælkerne i forældrenes skur, og det har stået siden 70'erne.
De skal hæves fra jorden, formoder jeg.
Behøver de at blive barket, eller er det bedre at lade barken sidde, indtil de er tørret mere, og man begynder at bearbejde stammen til den endelige form?
Er der nogen hast eller pointe i at skynde sig med det, inden foråret kommer? Lige nu ligger de alle i knædyb sne, burde jeg få dem hævet med det samme, eller kan de ligge der, indtil det bliver varmere / mindre sne?
Video af maskinen, når den tager træerne:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
På denne tid af året haster det nok ikke med noget, men fyrretræer bør ikke have barken tilbage på sigt. Den bliver nemt bolig for diverse insekter, som gerne gnaver gange. Jeg fældede for ganske længe siden et antal 100-årige fyrretræer på mine forældres grund og fik dem opskåret i 2 tommers planker. Jeg har stadig en hel del tilbage, men har haft anledning til at fortryde, at jeg ikke lod dem kantopskære...
Jeg skal bearbejde dem til sommer håber jeg, sandsynligvis med økse og motorsav:
Har så lille motorsav men at lave indhugningen burde jeg klare med den, så fælde med økse, så skrælle med tømmerbila. Det sidste mangler jeg. Men har flere økser som har lignende profil til det han gør majoriteten af fældningen med. Den i mellemstørrelse tror jeg mest på.

Har så lille motorsav men at lave indhugningen burde jeg klare med den, så fælde med økse, så skrælle med tømmerbila. Det sidste mangler jeg. Men har flere økser som har lignende profil til det han gør majoriteten af fældningen med. Den i mellemstørrelse tror jeg mest på.

Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Jeg ville barka dem med barkspade direkte da det er lettere nu når det er tørt, det er min erfaring.
Men måske skal det tørre langsomt når du skal have det til åsar, jeg passer nok på ikke at vide noget........
Men måske skal det tørre langsomt når du skal have det til åsar, jeg passer nok på ikke at vide noget........
Hej
Er i samme situation som du var i 2021.
Undrer lidt hvordan det er gået med det hele.
Hvordan gjorde du med tømmeret som lå på jorden?
Hvor længe havde du dem der, før du barkede dem af? Tips og tricks? Do and don’t s? 😊
Er i samme situation som du var i 2021.
Undrer lidt hvordan det er gået med det hele.
Hvordan gjorde du med tømmeret som lå på jorden?
Hvor længe havde du dem der, før du barkede dem af? Tips og tricks? Do and don’t s? 😊
Jeg kan ikke huske, men jeg tror, jeg sprang barkningen over og bare løftede dem op, da jeg alligevel begyndte at bearbejde stokkene, da det blev varmere. Her har jeg skrevet om det i mere detalje. Jeg barkede vel bare der, hvor jeg havde brug for at have snørslag.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-ett-foerrad-pa-budget.409364
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-ett-foerrad-pa-budget.409364
Klik her for at svare